Propedeutika surdopedie. Pojem a vymezení předmětu surdopedie, postavení surdopedie v soustavě věd, metody a cíl
surdopedie, společenský význam surdopedie. Patologie sluchového analyzátoru. Význam sluchu a sluchového pozadí.
Výskyt a příčiny sluchových vad. Patologie sluchové funkce v oblasti periferní a centrální. Klasifikace sluchových vad.
Symptomatologie sluchových vad (hluchota, ohluchlost, nedoslýchavost) i z hlediska mezinárodní klasifikace a terminologie.
Pedagogická diagnostika sluchového postižení. Diagnóza a diferenciální diagnóza sluchových vad. Vyšetřování sluchu u
dětí a dospělých. Sluchová zkouška u dítěte: reflexní zkoušky, dětská audiometrie tónová, dětská slovní audiometrie,
surdopedický screening. Klasické sluchové zkoušky: orientační sluchová zkouška řečí, Weberův pokus, Rinného pokus,
Schwabachův pokus, sluchová zkouška pomocí šelestů a hudebních nástrojů, audiometrie čistými tóny, slovní audiometrie,
vyšetřování centrálních vad sluchu, ERA, BERA, CERA. Objektivní a subjektivní vyšetřování sluchu. Důsledky sluchových
vad. Prevence sluchových vad a sluchové defektivity. Součástí výuky předmětu je Program řízené reflexe pro speciální
pedagogy.
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.03.2010)
Propedeutics of surdopedics (SP) - special education of person with hearing disorders. Conception and definition, position
within science system, methods and aims, social significancy of surdopedics. Pathology of acoustic analyzer. Importance of
hearing and hearing background. Prevalence and causations of hearing disorders. Pathology of hearing function in
peripheral and central zones. Classification of hearing disorders. Symptomatology of hearing disorders (deafness, heearing
loss) from the viewpoint of international classification and terminology. Pedagogical diagnosis of hearing disability. Diagnosis
and differential diagnosis of hearing disorders. Investigation of hearing of children and adults. Hearing test of a child:
reflective tests, child´s tonal audiometry, child´s speech audiometry, surdopedics screening. Classical hearing tests:
orientation hearing-speech test, Weber-, Rinne-, Schwabach tests, hearing test by murmurs and music instruments,
audiometry by clean tones, speech autiometry, testing of central hearing disorders, ERA, BERA, CERA. Objective and
subjective hearing testing. Results of hearing disorders. Prevention of hearing disorders and hearing defectivness. The
Program of Guided Reflection is a part of these classes.
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.03.2010)
Literatura
HOUSAROVÁ, B. (ed). Speciálněpedagogická čítanka. Praha: UK, 2003. ISBN 80-7290-109-5. POUL, J. Nástin vývoje vyučování neslyšících. MU Brno 1996 SOVÁK,M. Logopedie. Praha SPN 1. (1966,1971,1974) (1978,1980) ŠEDIVÁ, Z. Rozvíjení sociálních dovedností sluchově postižených. Praha : Septima, 1997. ISBN 80-7216-034-6.
Poslední úprava: HUBALOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.10.2011)