PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Sppg znevýhodněného člověka s TP I. - OBPS18905
Anglický název: Special Education - Individuals with Physical Handicap I
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Pedagogika > Speciální pedagogika
Korekvizity : OBPS18999
Záměnnost : OBPS18012
Je korekvizitou pro: OBPS18999
Je prerekvizitou pro: OBPS18915
Je záměnnost pro: OBPS18012, OPBP1S149A, OBPS18112
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Předmět zahrnuje tematické oblasti - problematika tělesné odlišnosti: tělové schema, sebepojetí a psychosociální obraz tělesně postiženého jedince, kognitivní zpracování tělesné odlišnosti, kognitivní disonance, sociální hodnocení tělesně postižených, společenské postojové stereotypy, mechanismus vzniku znevýhodněné minority a její charakteristika, problematika omezení hybnosti, objektivní a subjektivní hodnota motoriky v průběhu ontogeneze, syndrom imobility, problematika centrálních poruch hybnosti, komunikační aspekty tělesného postižení, znevýhodnění v pohybu jako otázka práv, deklaratorní vyjádření a legislativní zakotvení práv tělesně postižených, socializace osob s těl.postižením, sebeurčující život, životní autonomie, soběstačnost, kvalita života osob tělesným postižením, asistence tělesně postiženým osobám, nové trendy v podpoře samostatnosti těl.postižených, paliativní péče, hospicová péče, systém péče a podpory tělesně postižených včetně systému vzdělávání v ČR, etické aspekty práce s tělesně postiženými, vlivy bioetiky a biopolitiky, problematika euthanasie, genetické selekce a reprodukce vrozených vývojových vad.
Poslední úprava: HAJKOVAV/PEDF.CUNI.CZ (26.09.2010)
Cíl předmětu

Znalost základní problematiky života osob s tělesným postižením, orientace v problematice (bez)bariérovosti a v oblasti příslušné legislativy.

Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (09.09.2017)
Literatura

HÁJKOVÁ , V., STRNADOVÁ , I. (eds.): Zředěný život. Léčebné, psychosociální a vzdělávací aspekty progresivních onemocnění. EPOCHA & Somatopedická společnost: Praha 2011

KOČOVÁ, H. a kol. Spinální svalová atrofie v souvislostech. Praha: Grada Publishing, 2017.

TROJAN,S.,DRUGA,R.,PFEIFFER, J, VOTAVA,J: Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka - třetí, přepracované a doplněné vydání, Praha: Grada, 2001, ISBN 80-247-1296-2

VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 2006

Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (09.09.2017)
Metody výuky

Přednáška a diskuze nových poznatků, rozbor videodokumentů. 

Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (09.09.2017)
Požadavky ke zkoušce

Studium doporučené literatury.

Poslední úprava: HUBALOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.10.2011)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK