PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Pedag.praxe v předškolních zařízeních se seminářem - OB7215317
Anglický název: Practice in the preschool institution with seminar
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [TS]
Rozsah za akademický rok: 92 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPB01N135A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Záměnnost : {Praxe v předšk. zařízeních + seminář}
Prerekvizity : OB7215316
Anotace -
Propojit získané vědomosti, dovednosti a samostatně připravit, zrealizovat a evaluovat větší úseky vzdělávací práce (vedení celého dne, realizace tématického celku, projektu) v předškolním zařízení. Cílem praxe je prokázat schopnost samostatně odborně pracovat s dětmi předškolního věku. Stěžejním úkolem dvoutýdenní pedagogické praxe je příprava a realizace konkrétních úseků vzdělávací práce a jejich následná reflexe s důrazem na sebereflexi. Cílem praxe je seznámení se školním vzdělávacím programem a respektování věkových a individuálních potřeb dětí předškolního věku. Náplní praxe je naučit se vyhodnocovat interakce mezi učitelkou a dětmi a mezi dětmi vzájemně a efektivně výsledky evaluace využívat pro plánování a realizaci vzdělávací práce v předškolním zařízení.
Poslední úprava: ADAMECM/PEDF.CUNI.CZ (24.05.2012)
Cíl předmětu

Cílem praxe je prokázat schopnost samostatně odborně pracovat s dětmi předškolního věku (připravit, realizovat a reflektovat vzdělávací projekt pro děti předškolního věku)

Poslední úprava: ADAMECM/PEDF.CUNI.CZ (24.05.2012)
Literatura

Badegruber, B.: Otevřené vyučování ve 28 krocích. Praha, Portál 1994.

 

 

Calgren, F.: Výchova ke svobodě. Praha, Baltazar 1991.

 

 

Červenka, S.: Angažované učení. Praha, T. Houška 1992.

 

 

Červenka, S.: Učit se, Učit se? Učit se! aneb angažované učení v praxi. Praha, Agentura Strom 1993.

 

 

Dinkmeyer, D., McKay, G. D.: STEP: Efektivní výchova krok za krokem. Praha, Portál 1996.

 

 

Gardošová, J., Dujková, L.: Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Praha, Portál 2003.

 

 

Grecmanová, H. ? Urbanovská, E.: Waldorfská škola. Olomouc, HANEX 1996

 

 

Havlínová, M. a kol.: Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha, Portál 2000.

 

 

Houška, T.: Škola hrou. Praha, T. Houška 1991.

 

 

Jeřábková, B.: Mateřská škola jako životní prostor I. Brno, Masarykova univerzita 1993.

 

 

Krejčová, V., Kargerová J.: Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro 1. stupeň základní školy. Praha, Portál 2003.

 

 

Montessori, M.: Tajuplné dětství. Praha, Nakladatelství světových pedagogických směrů 1998.

 

Praha, Karolinum 1995.

 

 

Průcha, J.: Alternativní školy. Praha, Portál 1996.

 

 

Rýdl, K.: Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno, Marek Zeman, 1994.

 

 

Singule, F.: Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha, SNP 1992.

 

 

Skalková, J.: Za novou kvalitu vyučování. Brno, Paido 1995.

 

 

Steiner, R.: Filozofie svobody. Praha, Baltazar 1991.

 

 

Svobodová, J. ? Jůva, V.: Alternativní školy. Brno, Paido 1995.

 

 

Šebestová,V. ? Švarcová, J.: Maria Montessori ? aktuálně. Praha, Vyšší pedagogická škola a SPgŠ a gymnázium v Praze 6 Evropská 33.

 

 

Štech, S.: Škola stále nová. Praha, Karolinum 1992.

 

 

Václavík, V.: Cesta ke svobodné škole. Kapitoly ze srovnávací pedagogiky. Hradec Králové, Líp 1997.

 

 

Váňová, R. ? Nejedlá, D.: Texty ke studiu reformní pedagogiky v ČSR (30. léta 20. století)

 

 

Zelinková, O.: Pomoz mi, abych to dokázal. Praha, Portál 1997.

Poslední úprava: Kropáčková Jana, PhDr., Ph.D. (04.01.2019)
Metody výuky -

2 týdny praxe v předškolním zařízení

Poslední úprava: ADAMECM/PEDF.CUNI.CZ (24.05.2012)
Požadavky ke zkoušce
  • stoprocentní účast studenta v rozsahu celé pedagogické praxe (omluvená neúčast musí být po dohodě nahrazena), student předkládá vyplněný docházkový list podepsaný učitelkou v MŠ, kde plnil praxi;
  • 80% účast studenta na výuce
  • předložení pedagogického deníku (dokumentování přípravné fáze, vlastní realizace, reflexe, sebereflexe projektu nebo týdenní vzdělávací práce v mateřské škole) ve stanoveném termínu
  • splněné požadavky vedoucího praxe a prezentace praxe studenta ve výuce dle pokynů vedoucího praxe a ve stanoveném termínu
  • pozitivní hodnocení studenta učitelkou MŠ, kde student plnil praxi

 

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (02.02.2018)
Sylabus

- konstituovat osobitý učitelský přístup jednotlivých studentů (individuální vnitřní model žádoucích
pedagogických kompetencí)
- připravit, zrealizovat a zreflektovat vlastní tématický celek či projekt (vzdělávací práci v rozsahu 1 týdne)
- ověřit si začátečnickou učitelskou způsobilost
- význam sebereflexe (konfrontace reflexe, vlastní intervence, impulz k individuálním změnám v oblasti
profesních dovedností)
- hledání vztahu k teorii

Poslední úprava: ADAMECM/PEDF.CUNI.CZ (24.05.2012)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK