Obecným cílem dramatické výchovy je systém sociálně uměleckého učení zacílený jednak k rozvoji osobnosti a prosociálního chování a jednak k uměleckému rozvoji prostřednictvím dramatu a divadla. Prostřednictvím her a cvičení se studenti seznámí s různými technikami práce s dětmi, což posílí jejich představu o pedagogické komunikaci. Získají příležitost k sebepoznání zaměřenému na všechny složky své osobnosti, k sebehodnocení a seberegulaci. Obsah předmětu je tvořen převážně praktickou činností, doprovázenou teoretickým výkladem či reflexí studentů, a je rozdělen do 2 okruhů, které se vzájemně prolínají.
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.11.2010)
IDramatic education General objective of the course is the system of social and art learning aimed partly for personality development and pro-social behaviour and partly for art development through drama and theatre. During optional lectures, the university student both acquaints with methods used in dramatic education lessons and learns that the dramatic education itself can become a method of instruction of various school subjects. By way of games and exercises, he/she learns different techniques of work with pupils, which strengthens is/her own conception of pedagogical communication. Contents of the subject comprise particularly practical activities followed by theoretic instruction and/or students' reflection, and are divided into two mingled branches: - Personality and social development of an individual - Theory of dramatic education.
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.11.2010)
Cíl předmětu -
Obecným cílem dramatické výchovy je systém sociálně uměleckého učení zacílený k rozvoji osobnosti a sociálních dovedností prostřednictvím dramatu a divadla.
Poslední úprava: HANKOVAZ/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2010)
The overall aim of drama is the system of social and artistic education focused on the development of both the personality and the social skills through drama and theatre.
Poslední úprava: HANKOVAZ/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2010)
Literatura -
BLÁHOVÁ, K. Hry pro tvořivé vyučování : zásobník 146 her a cvičení pro rozvoj osobnosti. 1. vyd. Praha : Strom, 1997. 47 s. ISBN 80-901954-7-4
KLECHOVÁ, V. Výchovná dramatika. 1. vyd. Kroměříž : Vyšší odborná škola pedagogická a sociální a Střední pedagogická škola, 2004. 80 s. ISBN 80-239-4215-8
KOŤÁTKOVÁ, S. aj. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1998. 222 s. ISBN 80-7184-756-9
MACHKOVÁ, E. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 1. vyd. Praha : Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, Katedra výchovné dramatiky, 2004. 223 s. ISBN 80-7331-021-X
MACHKOVÁ, E. Volba literární látky pro dramatickou výchovu, aneb Hledání dramatičnosti. 2. vyd. Praha : AMU, Divadelní fakulta, 2004. 122 s. ISBN 80-7331-013-9
MORGANOVÁ, N.; SAXTONOVÁ, J. Vyučování dramatu: hlava plná nápadů. 1. vyd. Praha : Sdružení pro tvořivou dramatiku ve spolupráci s IPOS-ARTAMA, 2001. 250 s. ISBN 80-901660-2-4
PAVLOVSKÁ, M.; BENEŠOVÁ, M. Cesta současné školy ke škole tvořivé II: divadlo ve výchově. Brno : MSD, 2003. 52 s. ISBN 80-86633-10-1
VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. 2. vyd. Praha : Strom, 1998. ISBN 80-86106-02-0
VALENTA, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik. 1. vyd. Praha : ISV, 1999.
Poslední úprava: HANKOVAZ/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2010)
BLÁHOVÁ, K. Hry pro tvořivé vyučování : zásobník 146 her a cvičení pro rozvoj osobnosti. 1. vyd. Praha : Strom, 1997. 47 s. ISBN 80-901954-7-4
KLECHOVÁ, V. Výchovná dramatika. 1. vyd. Kroměříž : Vyšší odborná škola pedagogická a sociální a Střední pedagogická škola, 2004. 80 s. ISBN 80-239-4215-8
KOŤÁTKOVÁ, S. aj. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1998. 222 s. ISBN 80-7184-756-9
MACHKOVÁ, E. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 1. vyd. Praha : Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, Katedra výchovné dramatiky, 2004. 223 s. ISBN 80-7331-021-X
MACHKOVÁ, E. Volba literární látky pro dramatickou výchovu, aneb Hledání dramatičnosti. 2. vyd. Praha : AMU, Divadelní fakulta, 2004. 122 s. ISBN 80-7331-013-9
MORGANOVÁ, N.; SAXTONOVÁ, J. Vyučování dramatu: hlava plná nápadů. 1. vyd. Praha : Sdružení pro tvořivou dramatiku ve spolupráci s IPOS-ARTAMA, 2001. 250 s. ISBN 80-901660-2-4
PAVLOVSKÁ, M.; BENEŠOVÁ, M. Cesta současné školy ke škole tvořivé II: divadlo ve výchově. Brno : MSD, 2003. 52 s. ISBN 80-86633-10-1
VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. 2. vyd. Praha : Strom, 1998. ISBN 80-86106-02-0
VALENTA, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik. 1. vyd. Praha : ISV, 1999.
Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (30.10.2019)
Požadavky ke zkoušce
80% účast na výuce, seminární práce - příprava na lekci DV, kromě řádného termínu jsou možné dva opravné
Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (08.09.2017)
Sylabus -
a) Osobnostní a sociální rozvoj jedince
1. navozování fiktivních dramatických situací založených na mezilidské interakci a využívajících simulačních a rolových her k aktivnímu poznávání světa, člověka, společnosti i sebe sama;
2. rozvoj dovednosti citlivě vnímat pocity druhých lidí, komunikovat a kooperovat s nimi, reagovat na podněty, chápat souvislosti a situace.
b) Teorie dramatické výchovy
1. seznámení s cíli, obsahem a metodami dramatické výchovy;
2. představení dramatické výchovy jako oboru zabývajícího se jak uměleckým (esteticky orientovaným), tak osobnostně sociálním učením;
3. seznámení s podněty z různých forem umění, které mohou být inspiraci pro improvizace a dramatické hry;
4. tvorba dramatických situací;
5. posouzení kvality obsahové a formální stránky dramatického díla.
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.11.2010)
a) Personal and social development of an individual
1. conveying fictitious dramatic situations based on interpersonal interaction and using simulation plays and role plays to actively find about the world, the human, the society and ourselves;
2. development of the ability to sensitively perceive other persons´ feelings, to communicate and cooperate with them, to react to stimuli, to understand connections and situations.
b) Theory of dramatic education
1. getting acquainted with the objectives, contents and methods of dramatic education within the School Education Programme;
2. introduction of dramatic education as a field dealing with both art (aesthetically oriented) and personality-social theories;
3. getting acquainted with the stimuli of various art forms which can be an inspiration for improvisations and dramatic plays;
4. creation of dramatic situations;
5. evaluation of the quality of the content and form of a dramatic work.
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.11.2010)