PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Interkulturní vzdělávání - OB23142006
Anglický název: Intercultural Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2013
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (60)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Ivo Syřiště, Ph.D.
Neslučitelnost : OB2314006
Prerekvizity : OB23142001
Záměnnost : OB2314006
Je záměnnost pro: OKB2314204
Anotace -
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (28.06.2010)
Kurz je zaměřen na rozvoj vzdělávání v české multikulturní společnosti. Umožňuje studentům chápat a přijímat různorodost jako pozitivní jev a hodnotit rozdíly mezi lidmi z různých kultur jako přínosné. Cílem kurzu je přispět k vytvoření respektujících vztahů mezi kulturami. Studenti se pomocí vlastních vyjadřovacích prostředků učí komunikovat a spolupracovat s příslušníky odlišných sociokulturních skupin. Kritická analýza a pochopení odlišností by měly utvářet motivaci k interkulturním výměnám, podporovat pocit solidarity a schopnost reflektovat sociální a ekonomické nerovnosti. Interkulturní vzdělávání umožňuje přizpůsobit vzdělávání a výchovné programy podmínkám a potřebám regionu a místní komunity.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: SYRISTE/PEDF.CUNI.CZ (14.12.2012)

Seznámit studenty s multikulturní tematikou ve vzdělávání a jejím uplatněním ve výuce

Literatura
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (28.06.2010)

ŠIŠKOVÁ, T. Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál, 2001.

ŘÍČAN, P. S Romy žít budeme - jde o to jak. Praha: Portál, 1998.

PRUCHA, J. Multikulturní výchova - teorie, praxe, výzkum. Praha: ISV, 2001.

NEČAS, C. Rómové v České republice včera a dnes. Olomouc: Univerzita Palackého, 1999.

ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998.

ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Rómů. Praha: Grada, 2001.

SEKYT, V. Zamyšlení nad zvláštnostmi romských dětí vstupujících do školy. Praha: Portál, 1998.

SEKYT, V. Národnostní menšiny v České republice. In. Studijní materiály pro školení terénních sociálních pracovníků. Praha: Člověk v tísni, 2001.

BALVÍN, J. aj. Rómové a etika multikulturní výchovy. Ústí nad Labem, Hnutí rodina, 1999.

BALVÍN, J. aj. Rómové a alternativní pedagogika. Ústí nad Labem: Hnutí rodina, 2000.

DANIEL, B. Dějiny Rómů. Olomouc: PedF UP, 1994.

PAVLÁT, L. Židovská tématika v českých školách. Praha: AŽV, 1998.

RÝDL, K. a NEZEL, I. Rasismus a nacionalismus v současném životě. Praha: IPPP, 1997.

ŠATAVA, L. Národnostní menšiny v Evropě. Praha: Železný, 1994.

Mezinárodní dokumenty o lidských právech a humanitárních otázkách

Sylabus -
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.11.2010)

1. Multikulturalismus a interkulturní vzdělávání.

2. Kultura, skupiny, identita, interkulturní vztahy, stereotypy a předsudky.

3. Minority, Romové, cizinci v ČR.

4. Uprchlíci a migranti.

5. Interkulturní vzdělávání v kontextu českého školství.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: NOVAKOD/PEDF.CUNI.CZ (16.12.2012)

Písemný test.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK