|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (14.11.2005)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (15.09.2005)
Logopedie CSÉFALVAY, Z.; TRAUBNER, P.: Afáziológia pre klinickú prax. Martin: Osveta, 1996. ISBN: 80-217-0377-6. HARTL, J.: Afázie, agnosie, apraxie. Olomouc: Universita Palackého, 1987 KIML, J: Afázie a reedukace řeči. Praha: SZN, 1969 KULIŠŤÁK, P.; LEHEČKOVÁ, H.; MIMROVÁ, M.; NEBUDOVÁ, J.: Afázie. Praha: Triton, 1997. ISBN: 80-85875-38-1. LECHTA, V. a kol. Terapia narušenej komunikačnej schopnosti. Martin: Osveta, 2002. ISBN 80-8063-092-5. LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5. RŮŽIČKA, E.; ROTH, J.; KAŇOVSKÝ, P. a kol. Extrapyramidová onemocnění I: Parkinsonova nemoc a parkinsonské syndromy. Praha: Galén, 2000. ISBN 80-7262-048-7. SCHREIBER, M. a kol. Funkční somatologie. Praha, H&H, 1998. ISBN 80-86022-28-5 VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0. Koukolík, F., Jirák, R.: Alzheimerova nemoc a další demence, Grada 1998 Hrdlička,M., Hrdličková, D.: Demence a poruchy paměti, Grada 1999 Škodová, Jedlička: Klinická logopedie Svoboda, M.: Psychologická diagnostika dospělých, Portál 1999
Surdopedie Baštecký,J.a kol.: Gerontopsychiatrie. Grada Avicenum, Praha 1994. Janotová,N., Řeháková,K.: Surdopedie, komunikace sluchově postižených. Skriptum. UK Praha 1990. Krahulcová,B.: Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Karolinum Praha 1996. Sovák,M. a kol.: Stati o reedukaci sluchu. Skriptum.UK Praha 1979. Aktuální časopisecká literatura: Speciální pedagogika, Gong, Infozpravodaj, Unie, Tv publicistika se zaměřením na problematiku sluchově postižených (TKN).
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (15.09.2005)
Logopedie Cíl kurzu: seznámení s problematikou logopedické péče v adolescenci a dospělém věku, nejčastější poruchy řeči ( afazie, dyzartrie, dysfagie), logopedické působení u osob s demencí, spolupráce s rodinou klienta s vadou řeči, logopedická péče v průběhu paliativné péče, logopedická péče u onkologických pacientů , přetrvávající poruchy z dětství ( balbuties, tumultus, symptomatické vady řeči aj.) Obsah kurzu: změny v řeči a komunikaci v procesu stárnutí, faktory, ovlivňující řeč a komunikaci přetrvávající poruchy řeči ( dyslalie, dyzartrie,balbuties) afazie poruchy řeči u demence získaná dyzartrie, anartrie dysfagie nejčastější onemocnění ( poruchy, syndromy, onemocnění) s poruchou řeči a komunikace (PN, Alzheimer.chor., ) zařízení pro osoby s NKS, možnost využívání AAK u seniorů, logopedické působení při paliativní léčbě individuální a skupinová logopedická péče, poradenství v logopedii, možnosti spolupráce s rodinou klienta, kvalita spolupráce v různých etapách logopedické péče s klientem dospělém a seniorském věku, onkologický pacient s NKS
Surdopedie Cíl kurzu: Aktivní a tvůrčí schopnost v oblasti surdopedické péče Obsah kurzu: Charakteristika komunikace sluchově postižených osob v dospělosti a ve stáří. Endogenní a exogénní činitele ovlivňující volbu komunikačního systému, profesionalizaci, volnočasové aktivity. Předprofesionální a profesionální příprava sluchově postižených a otázky jejich pedagogické, sociální a pracovní integrace. Problematika dospívajících a dospělých sluchově postižených osob - možnosti dalšího vzdělávání. Reedukační a rehabilitační programy pro dospělé sluchově postižené osoby. Pedagogika volného času sluchově postižených osob. Poslání a úkoly společenských, zájmových a rodičovských organizací sluchově postižených. Reedukace sluchu, sluchová výchova: vymezení pojmů, předmět, cíle, formy. Historie reedukace sluchu. Teoretické základy sluchové výchovy. Časná sluchová a řečová výchova osob s těžkými sluchovými vadami (přístupy a metody - Wedenberg, Ewingovi, Lowe, van Uden,Korsunskaja, Sovákovo pojetí). Metodika reedukace sluchu dětí, adolescentů a dospělých osob s lehkými a středními sluchovými vadami. Sluchový trénink se sluchadlem. Sluchová výchova jako důležitá složka všech vzdělávacích programů.Metodika psychorehabilitačních kursů. Verbo-tonální metoda reedukace řeči ve skupinovém i individuálním reedukačním programu. Verbo-tonální metoda a rytmika rukou a prstů v reedukaci řeči sluchově postižených. Kochleární implantát - vymezení pojmu, technický opis, perspektivy.Historie kochleárních implantací. Možnosti stávajících typů kochleárních implantací. Reedukace sluchu u dětí, adolescentů a dospělých s kochleárním implantátem v závislosti na době ztráty sluchu a dalších podmínkách a schopnostech. Význam sluchové výchovy v doplňovaných orálních vzdělávacích programech, ve vzdělávacích programech s totální komunikací a vzdělávacích programech bilingválních. Technické prostředky a pomůcky sluchově postižených. Význam a klasifikace prostředků na: stimulační, motivační, didaktické pomůcky a přístroje, víceúčelové pomůcky a prostředky, diagnostické pomůcky a prostředky. Audiovizuální technika, videotechnika a počítače ve speciální výchově a rehabilitaci i poradenské činnosti sluchově postižených. Krizové situace v průběhu života sluchově postižených a jejich řešení. |