Předmět vymezuje pojetí sociální patologie v širokém kontextu (pojetí biologické, psychologické, sociologické, kulturní). Nastoluje problémy etopedické. Orientuje se na problematiku zdraví a nemoci, jako komplementárního pojetí života. Diskutovány jsou otázky deviantního chování, teorie anomie, sociální stigmatizace, polarizace MY/ONI.
Poslední úprava: MARADOVA (21.06.2005)
The course deals with the conception of social pathology in the broad context (biological, psychological, sociological and cultural conception). It discusses ethopaedical problems and problems of health and illness as a complementary life conception. It relates the problem of deviant behavior, theory of anomy, social stigmatization, polarization WE/THEY.
Poslední úprava: MARADOVA (12.07.2005)
Literatura
HOPF, A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha: PedF UK, 2001.
MAREŠOVÁ, A. aj. Sociálně patologické jevy u mládeže a návrh opatření k omezení jejich vzniku. Praha: Institut pro kriminologii a sociální prevenci 1997.
GÁL, F. aj. Násilí. Praha: Egem, 1994. ISBN 80-85395-41-X
Poslední úprava: MARADOVA (12.07.2005)
Sylabus
Obsah kurzu:
Pojetí sociální patologie (biologické, psychologické, sociologické, kulturní)
Problém nežádoucího chování, příčiny vzniku
Orientace na problematiku zdraví a nemoci, tj. vztah salutogeneze /patogeneze, jako komplementárního pojetí života
Teorie stigmatizace a procesy vedoucí k posilování odlišného chování, hodnot, uznávaných norem