Možnosti využití současných vyjadřovacích prostředků (fotografický obraz, grafický software atd.) ve výtvarné tvorbě a umění. Výtvarné činnosti a výtvarné vyjádření jako možnost reflexe světa.
Poslední úprava: Francová Sylva, Mgr. MgA., Ph.D. (31.01.2021)
Using technology in contemporary art: Photography, and ICT graphics as a means of experiments and artistic expression as
possibility of reflection the world.
Poslední úprava: Francová Sylva, Mgr. MgA., Ph.D. (06.02.2020)
Cíl předmětu -
Reflexe světa nejen prostřednictvím fotografického obrazu a možnosti transformace skutečnosti do plošného vyjádření skrze digitální média. Komparace výtvarného vidění, myšlení a tvorby skrze fotografii. Možnosti transformace do pedagogické praxe.
Poslední úprava: Francová Sylva, Mgr. MgA., Ph.D. (31.01.2021)
* reflection of world not-only during photographic image, possibilities in transformation of reality to areal expression - drawing, painting and photography.
Poslední úprava: Francová Sylva, Mgr. MgA., Ph.D. (06.02.2020)
Literatura -
Baleka, J. Výtvarné umění - výkladový slovník. Praha: Academia 1997. Barthes, R. Světlá komora. Praha: Fra, 2005. Cikánová, K. Tužkou, štětcem nebo myší. Praha: Aventinum, 1998. Fotr, J. Adobe Photoshop jednoduše (pro verze 7, CS, CS2). Brno: Computer Press, 2005. Grygar, Š. Konceptuální umění a fotografie. Praha: AMU, 2004. Roeselová, V. Námět ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1995. Roeselová, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. Roeselová, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. Roeselová, V. Linie, barva, tvar. Praha: Sarah, 1997. Tůma, T. Digitální fotografie na počítači. Brno: Computer Press, 2004.
Poslední úprava: Raudenský Martin, doc. PhDr., Ph.D. (20.02.2022)
Baleka, J.: Výtvarné umění - výkladový slovník, Praha, Academia 1997 Barthes, R.: Světlá komora. Bratislava 1994. Cikánová, K.: Tužkou, štětcem nebo myší, Praha, Aventinum 1998 Fotr, J.: Adobe Photoshop jednoduše (pro verze 7, CS, CS2). Computer Press: Brno 2005 Grygar, Š.: Konceptuální umění a fotografie. Praha 2004 Roeselová, V.: Námět ve výtvarné výchově, Praha, Sarah 1995 Roeselová, V.: Techniky ve výtvarné výchově, Praha, Sarah 1996 Roeselová, V.: Řady a projekty ve výtvarné výchově, Praha, Sarah 1997 Roeselová, V.: Linie, barva, tvar, Praha, Sarah 1997 Slavíková, V., Slavík, J., Hazuková, H.: Výtvarné čarování, Praha, Práce 2000 Šamšula, P.: Obrazárna v hlavě 1, 2, Praha, Práce 1996 Šamšula, P.: Obrazárna v hlavě 3, Praha, Práce 1997 Šamšula, P.: Obrazárna v hlavě 4, Praha, Práce 1999 Šamšula, P.: Obrazárna v hlavě 5, Praha, Práce 2000 Šamšula, P.: Obrazárna v hlavě 6, Praha, Práce 2002 Šamšula, P., Šmíd, J. - Cyklus článků v časopise Výtvarná výchova:
Část desátá - Fotografie ve výtvarné výchově II Fotografie v koncepci univerzitních studií VV In Výtvarná výchova 3-4 2007
Část devátá - Fotografie ve výtvarné výchově I Přístupy k fotografii a východiska pro práci na základní škole, aktuální pohled na diplomovou práci a praktické ověření fotografie na základní škole In Výtvarná výchova 2/2007
Část osmá - Fotografie a výtvarné umění VI Fotografie, biblická témata a parafráze uměleckých děl In Výtvarná výchova 4/2006, RS 5096 ISSN 1210-3691
Část sedmá - Fotografie a výtvarné umění V Fotografie a reklama, moc, politika (?a kultura společnosti) In Výtvarná výchova 3/2006, RS 5096 ISSN 1210-3691
Část šestá - Fotografie a výtvarné umění IV Fotografie a lidská identita (2), In Výtvarná výchova 2/2006, RS 5096 ISSN 1210-3691
Část pátá - Fotografie a výtvarné umění IV Fotografie a lidská identita (1) In Výtvarná výchova 1/2006, RS 5096 ISSN 1210-3691
Část čtvrtá - Fotografie a výtvarné umění III Fotografie a násilí In Výtvarná výchova ? 2005, RS 5096 ISSN 1210-3691
Část třetí - Fotografie a výtvarné umění II Fotografie jako obraz člověka In Výtvarná výchova 2/2005, RS 5096 ISSN 1210-3691
Část druhá - Fotografie a výtvarné umění I In Výtvarná výchova 1/2005, RS 5096 ISSN 1210-3691
Tůma, T.: Digitální fotografie na počítači. Computer Press: Brno 2004
Časopisy: Výtvarná výchova, Ateliér, Digitální foto, National Geographic aj.
Poslední úprava: Francová Sylva, Mgr. MgA., Ph.D. (06.02.2020)
Metody výuky -
Seminář V případě omezení prezenční výuky bude seminář veden distanční formou přes aplikace Moodle a Microsoft Teams.
Poslední úprava: Raudenský Martin, doc. PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
seminary
Poslední úprava: Francová Sylva, Mgr. MgA., Ph.D. (06.02.2020)
Požadavky ke zkoušce -
Zápočet:
aktivní účast na seminářích, průběžné plnění zadávaných úkolů na odpovídající úrovni, v termínu a v dané formě
Poslední úprava: Francová Sylva, Mgr. MgA., Ph.D. (31.01.2021)
* Demands to controle: * Credit: * 1)active participation in seminars, continuously implementing of labours, engaged in lessons in therms * 2)authorś collection of own creative works, prezentation in Power-Point programme * 3) collection of 3 creative labours - aplication photo image to pedagogical profession * 4) semestral work maded in corresponding quality and - photographic collection
Poslední úprava: Francová Sylva, Mgr. MgA., Ph.D. (06.02.2020)
1/Seznámení s průběhem semestru 2 - 3/ Malba světlem – čas ve fotografii 4 - 5/ Koláž – manipulace /apropriace ve fotografii 6-7/ Fotografický deník 7-8/ Fotografický deník – autorské knihy 9-10/ Časosběrná fotogafie 11-12/ Hodnocení semestrálních prací
Poslední úprava: Raudenský Martin, doc. PhDr., Ph.D. (20.02.2022)
* ability of creative vizual sence, thinking and creation through areal expression - drawing, painting and photography. Possibilities of transformation to pedagogical process
Poslední úprava: Francová Sylva, Mgr. MgA., Ph.D. (06.02.2020)
Podmínky zakončení předmětu
Zápočet. Požadavky k zápočtu: Aktivní účast na seminářích. Povinná účast na korekturách. Adekvátní úroveň seminárních prací. Seminární práce představuje portfolio vlastních prací + reflektivní komentář. Výslednou prezentaci seminární práce je nutné nahrát ve formátu PDF do aplikace Moodle.
Poslední úprava: Raudenský Martin, doc. PhDr., Ph.D. (20.02.2022)