PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Prevence sociálně patologických jevů - O01317183
Anglický název: Prevention of Socio-pathological Phenomena
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2013
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Rok3
Staré označení: PSPJ
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Pedagogika, Rodinná výchova
Korekvizity : O01317185, O01317186
Prerekvizity : O01215102, O01317182
Je korekvizitou pro: O01317186, O01317185
Je neslučitelnost pro: OK0617183
Je záměnnost pro: OK0617183
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Předmět vymezuje oblasti rizikového chování dětí a mládeže, odhaluje možné příčiny a důsledky na zdraví dětí a mládeže. Zabývá se problematikou závislého chování, agresivitou a šikanou mezi dětmi, záškoláctvím, kriminalitou dětí a mládeže. Poskytuje informace o současné drogové scéně, epidemiologii, rizicích zneužívání jednotlivých návykových látek, dopadu na jednotlivce a společnosti a o léčbě závislostí. Zahrnuje legislativu týkající se ochrany dětí před návykovými látkami a strategii prevence projevů rizikového chování dětí v rámci školského zařízení.
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (21.01.2011)
Cíl předmětu -

Cílem předmětu je poskytnout studentům ucelený pohled na současný trend v oblasti prevence rizikových projevů chování děti a mládeže, seznámit je s příčinami a důsledky jednotlivých projevů nežádoucího chování a se strategií prevence v rezortu školství, vč. činnosti školního poradenského pracoviště.

Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (21.01.2011)
Literatura

Adiktologie: odborný časopis pro prevenci, léčbu a výzkum závislostí. ISSN 1213-3841

DUNOVSKÝ, J. aj. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995.

ELLIOTT, J.; PLACE, M. Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie. Praha : Grada, 2002. 206 s. ISBN 80-247-0182-0

GALLA, M. aj. Jak ve škole vytvořit zdravější prostředí. Praha : Úřad vlády ČR, 2005. 156 s. ISBN 80-86734-38-2

HARTNOLL, R. Drogy a drogové závislosti. Praha : Úřad vlády ČR, 2005. 96 s. ISBN 80-86734-45-5

JEDLIČKA, R.; KOŤA, J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1998. 169 s. ISBN 80-7184-555-8

KALINA, K. Drogy a drogové závislosti: mezioborový přístup. 1. vyd. Praha : Úřad vlády ČR, 2003. 2 sv., 319, 343 s. ISBN 80-86734-05-6

KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2001.

KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha : Portál, 2005.

MARÁDOVÁ, E. Prevence závislostí. Praha : VIOD, 2007. ISBN 80-86991-70-9

MATOUŠEK, O.; KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 2003.

NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost. Praha : Portál, 2003. 151 s. ISBN 80-7178-831-7

NOŽINA, M. Svět drog v Čechách. Praha: KLP, 1997.

PRESL, J. Drogová závislost: může být ohroženo i vaše dítě? Praha : Maxdorf, 1995. 88 s. ISBN 80-85800-25-X

Protidrogová strategie EU na období 2005 - 2012. Praha : Úřad vlády České republiky, 2005. 27 s. ISBN 80-86734-64-1

Strategie prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže v působnosti resortu školství, mládeže a tělovýchovy na období 2009 - 2012 (čj. 37/2009-61).

Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (21.01.2011)
Požadavky ke zkoušce
  • zpracování seminární práce a její prezentace
  • zápočtový test
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (21.01.2011)
Sylabus -

1. Rizikové chování dětí a mládeže - aktuální situace, epidemiologie, současná drogová scéna, kriminalita dětí a mládeže.

2. Legislativní rámec problematiky (trestní zákoník, legislativa v rámci)

3. Návykové látky přírodní a syntetické, vznik závislosti, příčiny a léčba závislostí.

4. Fenomén násilí, šikanování, kriminalita, sociální deviace, podmíněnost delikventního chování, vliv rodiny, školy, vrstevnických skupin, subkultur, médií na děti a mládež.

5. Efektivní strategie prevence v důsledně interdisciplinárním pojetí (spolupráce)

6. Preventivní programy v rámci školy, školní poradenské pracoviště, komunitní projekty

7. Prevence projevů rizikového chování dětí v práci učitele primární školy (program primární prevence, monitoring, zásady včasné intervence, práce se skupinou)

Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (21.01.2011)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK