PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Možnosti využití ICT ve výuce na 1. stupni ZŠ - O01315V22
Anglický název: Possibilities of using ICT at primary school
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (26)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Další informace: http://Cílem kurzu je rozvoj profesních kompetencí studentů učitelství, nezbytných pro smysluplné využívání moderních informačních technologií ve výuce na 1. stupni základní školy. Nedílnou součástí cíle kurzu je seznámit studenty s možnostmi a mezemi využí
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D.
Třída: Volitelné předměty pro PS
Kategorizace předmětu: Pedagogika > Pedagogika a psychologie pro učitele
Prerekvizity : O01215018
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Kurz je obsahově zaměřen na porozumění didaktickým aspektům práce s ICT ve výuce a v procesu přípravy na výuku. Jedná se o porozumění didaktickým aspektům práce s počítačem, internetem, interaktivní tabulí a interaktivním vzdělávacím obsahem. Nedílnou součástí kurzu je nácvik práce učitele s interaktivní tabulí a interaktivní učebnicí a náslechy ve výuce s využitím ICT na 1. stupni ZŠ s následnou reflexí. Další důležitou oblastí je pak velké množství cloudových řešení, které lze využívat ve výuce. Řada škol s těmito nástroji běžně pracuje a tak je důležité, aby do škol přicházeli noví učitelé vybaveni dovednostmi s těmito ICT prostředky pracovat. Inovace kurzu se zaměřuje i na přehled nabízených technologií a také na možnost využití cloudových prostředků.
Poslední úprava: Mazáčová Nataša, PaedDr., Ph.D. (11.09.2018)
Cíl předmětu

Cílem kurzu je rozvoj profesních kompetencí studentů učitelství, nezbytných pro smysluplné využívání moderních informačních technologií ve výuce na 1. stupni základní školy. Nedílnou součástí cíle kurzu je seznámit studenty s možnostmi a mezemi využívání didaktických nástrojů digitální třídy v jednotlivých fázích vyučovací hodiny a přípravy na výuku. Studenti jsou po absolvování kurzu schopni využívat ICT technologie ve výce na 1. stupni ZŠ, včetně internetových a cloudových služeb.

Poslední úprava: Mazáčová Nataša, PaedDr., Ph.D. (11.09.2018)
Literatura

Literatura:
• SKALKOVÁ, J.: Obecná didaktika. Praha: Grada, 2008.
• SKALKOVÁ, J.: Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido, 2004.
• PRŮCHA, J.: Moderní vzdělávací technologie. Praha: VŠJAK, 2003.
• ČERNOCHOVÁ, M.: Příprava budoucích eUčitelů na eInstruction. Kladno: AISIS, 2003.
• NEUMAJER, O.: ICT kompetence učitelů. Disertační práce. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2007.
• ZOUNEK,J. : ICT v životě základních škol. Praha:Triton,2006
• SLAVÍK J.,NOVÁK, J.: Počítač jako pomocník učitele: efektivní práce s informacemi ve škole. Praha,Portál 1997
• Interaktivní učebnice 
www.vzdelani21.cz, www.veskole.cz, www.rvp.cz, www.http://www.matika.in/cs/, https://khanovaskola.cz/,www.fraus.cz

Poslední úprava: Mazáčová Nataša, PaedDr., Ph.D. (11.09.2018)
Požadavky ke zkoušce

Aktivní účast na semináři.

Zpracování seminární práce se zaměřením na tvorbu příprav na výuku s využitím ICT.

Poslední úprava: Mazáčová Nataša, PaedDr., Ph.D. (11.09.2018)
Sylabus

Sylabus:
 
Aktuální problémy mediálního a informačního vzdělávání - přehled o tom, s jakou technikou je možné se ve školách setkat

Didaktické aspekty práce s ICT na 1.st.ZŠ

Rozvíjení znalostí a dovedností smysluplně využívat ve výuce televizi, počítač, internet, interaktivní tabuli, žákovská zařízení připojená na školní WiFi

Didaktické aspekty práce s interaktivním vzdělávacím obsahem - multimediální elektronické interaktivní učebnice

Nácvik práce s interaktivní tabulí a učebnicí 

Rozvíjení dovedností pracovat s cloudovými aplikacemi, využití online dokumentů na google

Tvorba a prezentace vlastních příprav na výuku s využitím ICT

Náslechy ve výuce na 1.st.ZŠ s využitím ICT s následnou reflexí (popsat možnosti a meze ICT)

 

Inovace předmětu byla podpořena v rámci projektu Podpora inovací v přípravě studia pedagogických pracovníků na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy, financovaného z Fondu vzdělávací politiky pro rok 2018.

Role asistenta žáka/ pedagoga

Poslední úprava: Mazáčová Nataša, PaedDr., Ph.D. (11.09.2018)
Podmínky zakončení předmětu

Aktivní účast na semináři.

Zpracování seminární práce se zaměřením na tvorbu příprav na výuku s využitím ICT.

Poslední úprava: Mazáčová Nataša, PaedDr., Ph.D. (11.09.2018)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK