|
|
|
||
Hra na nástroj je disciplína spojující praktické nástrojové dovednosti s osobitým přístupem ke studovaným skladbám na základě formujících se hudebně teoretických znalostí. Směřuje k esteticky hodnotné interpretaci hudebních děl, jejímž předpokladem je technika pravé i levé ruky, osvojení přednesové kultury, tempové i formální výstavby a v neposlední řadě tu hraje roli emocionální přínos interpreta. Obsah předmětu: v každém studijním individuálním plánu je stanoven jak nastudovaný repertoár, tak rozvoj improvizačních dovedností. Osvojení přednesové skladby některého z autorů 20. století. Další vytváření rezervoáru drobných skladeb s příslušným didaktickým využitím. Dovednost vytvářet stylizované doprovody s využitím hlavních a vedlejších kvintakordů, septakordů a mimotonálních dominant. Stále je procvičována transpozice písní do jiných tónin a tvorba předeher, meziher, doher. Součástí interpretace písní je jejich současný zpěv. U houslové hry pak zpěv písně s dotvářeným druhým hlasem.
Poslední úprava: Selčanová Zuzana, Mgr., Ph.D. (28.01.2022)
|
|
||
1 kredit/30 hodin: 12 hodin přímé výuky, 18 hodin práce na studovaném repertoáru. Poslední úprava: Selčanová Zuzana, Mgr., Ph.D. (28.01.2022)
|
|
||
HRADECKÝ, E.: Hrajeme na klavír podle akordových značek ZUŠ, střední a vyšší pedaogigcké školy. PEtřvald: Blesk Market, 2001, 91 s. ISMN 970-0-706544-00-7. HRADECKÝ, E.: Hrajeme na klavír podle akordových značek. Praha: Edit, 1991. 91 s. NEDĚLKA, M. Klavír jako nástroj tvořivého rovzoje osobnosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagoigcká fakulta, 2011. 189 s. ISBN 978-80-7290-427-3. NEDĚLKA, M. Příručka klavírní improvizace I. praha: Karolinum, 1997. 111 s. ISBN 80-7184-314-8. TICHÁ, A., ŠIMANOVSKÝ Z. Lidové písničky a hry s nimi. Praha : Portál 1999. ISBN 80-7178-323-4.
MARCOLOVÁ, J. Klavírní improvizace: pro děti předškolního věku a žáky 1.-3. ročníku LŠU. Praha : Panton, 1983.
Poslední úprava: Selčanová Zuzana, Mgr., Ph.D. (28.01.2022)
|
|
||
V tomto semestru se zaměříme na dalších 5 písní, na úrovni II. stupně, ze zpěvníku Já, písnička, 2. díl, nebo 3. díl, či vlastní výběr na úrovni daného zpěvníku. Písně transponujeme do nejbližší toniny, přes mimotonální dominantu. Z přednesových skladeb se zaměříme na období 20. a 21. století, s důrazem na českou tvorbu. Součástí semestru je opakování všech přednesových skladeb a povinných písních, které jsou rovněž určeny k státním závěrečným zkouškám. Poslední úprava: Selčanová Zuzana, Mgr., Ph.D. (28.01.2022)
|