|
|
|
||
Kurz navazuje na OSV I. a je zaměřen na rozvoj schopností a dovedností nezbytných pro výkon povolání učitele v prostředí současné inkluzivní školy.
Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (01.09.2018)
|
|
||
Rozvoj sebepoznání a dovedností z oblasti intrapersonální a interpersonální inteligence ve vztahu k profesi učitel. Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (01.09.2018)
|
|
||
Získání zápočtu je podmíněno: 1. aktivní účastí v seminářích s tolerancí 2 absencí 2. jednou ze dvou variant na základě vlastní volby studenta - prezentace přípravy OSV aktivity pro žáky, popisu její realizace a reflexe v moodle prostředí plus 1 zpětnovazební komentář v diskuzi - prezentace vlastní osobnostního rozvoje skrze s oporou o předmětové portfolio- v zápočtovém týdnu Obě varianty umožňují 1 opravný pokus do konce června na základě individuální domluvy s vyučující. Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (02.02.2018)
|
|
||
Poslední úprava: KRCMARO/PEDF.CUNI.CZ (12.02.2012)
|
|
||
metody psychosociálního výcviku, dramatické výchovy, arteterapie, zážitkové pedagogiky, reflexe Poslední úprava: KRCMARO/PEDF.CUNI.CZ (01.02.2012)
|
|
||
1. Osobnostní rozvoj
Sebepoznání a sebepojetí - já jako zdroj informací o sobě; druzí jako zdroj informací o mně; moje tělo, moje psychika (temperament, postoje, hodnoty); co o sobě vím a co ne; jak se promítá mé já v mém chování; můj vztah ke mně samé/mu; moje učení; moje vztahy k druhým lidem; zdravé a vyrovnané sebepojetí Seberegulace a sebeorganizace - cvičení sebekontroly, sebeovládání - regulace vlastního jednání i prožívání, vůle; organizace vlastního času, plánování učení a studia; stanovování osobních cílů a kroků k jejich dosažení Psychohygiena - dovednosti pro pozitivní naladění mysli a dobrý vztah k sobě samému; sociální dovednosti pro předcházení stresům v mezilidských vztazích; dobrá organizace času; dovednosti zvládání stresových situací (rozumové zpracování problému, uvolnění-relaxace, efektivní komunikace atd.); hledání pomoci při potížích Kreativita - cvičení pro rozvoj základních rysů kreativity (pružnosti nápadů, originality, schopnosti vidět věci jinak, citlivosti, schopnosti "dotahovat" nápady do reality), tvořivost v mezilidských vztazích
2. Sociální rozvoj Poznávání lidí - vzájemné poznávání se ve skupině/třídě; rozvoj pozornosti vůči odlišnostem a hledání výhod v odlišnostech; chyby při poznávání lidí Mezilidské vztahy - péče o dobré vztahy; chování podporující dobré vztahy, empatie a pohled na svět očima druhého, respektování, podpora, pomoc; lidská práva jako regulativ vztahů; skupinová dynamika Komunikace - cvičení pozorování a empatického a aktivního naslouchání; poskytování zpětné vazby, vedení podpůrného rozhovoru, asertivní komunikace,.. Kooperace a kompetice - rozvoj individuálních dovedností pro kooperaci (seberegulace v situaci nesouhlasu, odporu apod., dovednost odstoupit od vlastního nápadu, dovednost navazovat na druhé a rozvíjet vlastní linku jejich myšlenky, pozitivní myšlení apod.); rozvoj sociálních dovedností pro kooperaci (jasná a respektující komunikace, řešení konfliktů, podřízení se, vedení a organizování práce skupiny); rozvoj individuálních a sociálních dovedností pro etické zvládání situací soutěže, konkurence
3. Morální rozvoj Řešení problémů a rozhodovací dovednosti - dovednosti pro řešení problémů a rozhodování z hlediska různých typů problémů a sociálních rolí - problémy v mezilidských vztazích, zvládání učebních problémů vázaných na látku předmětů, problémy v seberegulaci Hodnoty, postoje, praktická etika - analýzy vlastních i cizích postojů a hodnot a jejich projevů v chování lidí; vytváření povědomí o kvalitách typu odpovědnost, spolehlivost, spravedlivost, respektování atd.; pomáhající a prosociální chování (člověk neočekává protislužbu); dovednosti rozhodování v eticky problematických situacích všedního dne Podpořeno projektem Podpora inovací v přípravě studia pedagogických pracovníků na PedF UK financovaného z Fondu vzdělávací politiky pro rok 2018.
Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (01.09.2018)
|