Přednáška se zabývá počítačovými hrami jako komplexním fenoménem a jejich širšími kulturními, společenskými a
politickými aspekty. Zejména se zaměří na historii počítačových her, širší aspekty vývoje her, teoretické a metodologické
možnosti analýzy her, vztahy mezi hrami a politikou, reklamou ve hrách a možnostmi využití her ve výuce. Přednáška je
vedena v anglickém jazyce, výuka probíhá na FF UK.
Poslední úprava: G_I (13.04.2011)
This course will deal with video games from the cultural, social, and political perspectives. It will specifically examine how
games are developed, consumed, and utilized by different actors and in different social contexts. The topics will cover
history of videogames, theoretical analysis of gameplay, development of games, cultural representation in games, relations
between video games and politics, as well as advergaming and newsgaming. The lecture is given in English.
Poslední úprava: G_I (13.04.2011)
Literatura -
Bogost, Ian (2007). Persuasive Games: The Expressive Power of Videogames, Cambridge: The MIT Press.
Jahn-Sudmann, Andreas & Stockmann, Ralf (Eds.), (2008). Computer games as a sociocultural phenomenon: games without frontiers, war without tears. New York: Palgrave Macmillan.
Raessens, J. & Goldstein, J. (Eds.), (2005). Handbook of Computer Game Studies. Cambridge, MA: The MIT Press.
Poslední úprava: G_I (13.04.2011)
Bogost, Ian (2007). Persuasive Games: The Expressive Power of Videogames, Cambridge: The MIT Press.
Jahn-Sudmann, Andreas & Stockmann, Ralf (Eds.), (2008). Computer games as a sociocultural phenomenon: games without frontiers, war without tears. New York: Palgrave Macmillan.
Raessens, J. & Goldstein, J. (Eds.), (2005). Handbook of Computer Game Studies. Cambridge, MA: The MIT Press.
Poslední úprava: G_I (13.04.2011)
Sylabus -
Počítačové hry jsou populární médium a představují z ekonomického a společenského hlediska důležitou část zábavního průmyslu. V dnešní době se hráči počítačových her nerekrutují z určité úzce vymezené sociální skupiny, ale zahrnují široké vrstvy obyvatelstva bez ohledu na věk, pohlaví nebo sociální status. Přednáška se zabývá počítačovými hrami jako komplexním fenoménem a jejich širšími kulturními, společenskými a politickými aspekty. Zejména se zaměří na historii počítačových her, širší aspekty vývoje her, teoretické a metodologické možnosti analýzy her, vztahy mezi hrami a politikou, reklamou ve hrách a možnostmi využití her ve výuce.
1. Úvod
2. Historie počítačových her
3. Teorie a metodologie
4. Vývoj a design
5. Hráči počítačových her
6. Kognitivní a psychologické aspekty her
7. Učení pomocí počítačových her
8. Umění a estetika počítačových her
9. Reklama v počítačových hrách
10. Počítačové hry a politika
Během kurzu budou studenti v týmech pracovat na společném projektu. Výsledky projektu představí svým kolegům formou prezentace a zároveň odevzdají esej na dané téma. Výsledná známka bude vycházet z kvality prezentace a eseje.
Poslední úprava: G_I (13.04.2011)
Video games are popular mainstream media and constitute socially and economically important leisure time activity. Today, games penetrate broad segments of society, regardless of age, occupation or gender. This course will deal with video games from the cultural, social, and political perspectives. It will specifically examine how games are developed, consumed, and utilized by different actors and in different social contexts. The topics will cover history of videogames, theoretical analysis of gameplay, development of games, cultural representation in games, relations between video games and politics, as well as advergaming and newsgaming.
1. Introduction
2. History of Video Games
3. Methodology & Theory
4. Development & Design
5. Meet the Gamers
6. Cognitive and Psychological Aspects of Games
7. Game-based Learning
8. Art & Games
9. Advergaming
10. Video Games & Politics
11. Video Games in the Middle East
During the course students will collaborate on team projects examining various sociocultural aspects of videogames. Subsequently, they will present the results of their projects to the class. The evaluation will be based on the project and its presentation.