PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Kapitoly z virtuální reality - NCGD015
Anglický název: Chapters from Virtual Reality
Zajišťuje: Katedra softwaru a výuky informatiky (32-KSVI)
Fakulta: Matematicko-fyzikální fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština, angličtina
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
Garant: Mgr. Bc. Michal Sedlák, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Bc. Michal Sedlák, Ph.D.
Anotace -
Seminář se zabývá tématy imerzivní virtuální reality z více úhlů pohledu. Je představen teoretický základ a terminologie související s virtuální realitou. Studenti se seznámí s uživatelským rozhraním virtuální reality a interakcí člověka s počítačem. Diskutuje se o uživatelské zkušenosti s imerzivní virtuální realitou. Každý student připraví příspěvek ve formě prezentace. V polovině semestru je pozván hostující lektor k odborné přednášce. Ke konci semestru se koná exkurze do VR centra.
Poslední úprava: Holan Tomáš, RNDr., Ph.D. (08.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu -

K získání zápočtu je nutné:

• pravidelná docházka na seminář (povolené 2 neomluvené absence);

• alespoň jednou za semestr prezentovat svou práci.

Poslední úprava: Holan Tomáš, RNDr., Ph.D. (08.09.2024)
Literatura -

• Bailenson, J. (2018). Experience on demand: What virtual reality is, how it works, and what it can do. WW Norton & Company.

• LaValle, S. M. (2023). Virtual reality. Cambridge university press.

• Sherman, W. R., & Craig, A. B. (2018). Understanding virtual reality: Interface, application, and design. Morgan Kaufmann.

• Papagiannis, H. (2017). Augmented human: How technology is shaping the new reality. O'Reilly Media, Inc.

• Jerald, J. (2015). The VR book: Human-centered design for virtual reality. Morgan & Claypool.

• Slater, M., Gonzalez-Liencres, C., Haggard, P., Vinkers, C., Gregory-Clarke, R., Jelley, S., ... & Silver, J. (2020). The ethics of realism in virtual and augmented reality. Frontiers in Virtual Reality, 1, 512449.

• Odborné články ve vědeckých journalech.

Poslední úprava: Holan Tomáš, RNDr., Ph.D. (08.09.2024)
Sylabus -

• Možnosti imerzivní virtuální reality: herní a zážitkové využití, terapeutické využití, simulační využití, tréninkové využití, rehabilitační využití, komunikační využití, relaxační využití, edukační využití.

• Objektivní realita, virtuální realita (VR) a virtuální prostředí (VE). Rozdíl mezi VR a VE.

• Hardware pro virtuální realitu: 2D zobrazovací zařízení, 3D zobrazovací obrazovky, brýle virtuální reality (HMD), zařízení pro produkci zvuku, haptická zařízení, všesměrové pohybové platformy.

• Vlastnosti virtuální reality: interaktivita, prostorové vnímání hloubky, 3D vizualizace a 3D zobrazování.

• Psychologické jevy virtuální reality: angažovanost, imerze, pocit prezence, dimenze pocitu prezence.

• Typy virtuální reality: ne-imerzivní VR (non-iVR), imerzivní VR (iVR), plně-imerzivní VR (fully-iVR), budoucí typy VR.

• Vědecké využití virtuální reality: VR jako objekt výzkumu, VR jako metoda pro výzkum, výzkum aplikací VR.

• Hostující přednáška od odborníka v oblasti imerzivní virtuální reality.

• Využití imerzivní virtuální reality v péči o duševní zdraví.

• Exkurze do Centra virtuální reality v duševním zdraví a neurovědách (VR centrum) na Národním ústavu duševního zdraví (NUDZ).

Poslední úprava: Holan Tomáš, RNDr., Ph.D. (08.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK