Seminář se zabývá tématy imerzivní virtuální reality z více úhlů pohledu. Je představen teoretický základ
a terminologie související s virtuální realitou. Studenti se seznámí s uživatelským rozhraním virtuální reality a
interakcí člověka s počítačem. Diskutuje se o uživatelské zkušenosti s imerzivní virtuální realitou. Každý
student připraví příspěvek ve formě prezentace. V polovině semestru je pozván hostující lektor k odborné
přednášce. Ke konci semestru se koná exkurze do VR centra.
Poslední úprava: Holan Tomáš, RNDr., Ph.D. (08.09.2024)
The seminar discusses the topics of immersive virtual reality from multiple points of view. Theoretical background
and terminology related to virtual reality is introduced. Students learn about user interface of virtual reality and
human-computer interaction. User experience from immersive virtual reality is discussed. Each student prepares
a contribution in the form of a presentation. In the middle of the semester, a guest lecturer is invited to give an
expert lecture. By the end of the semester, a field trip to the VR Centre is conducted.
Poslední úprava: Holan Tomáš, RNDr., Ph.D. (08.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu -
K získání zápočtu je nutné:
• pravidelná docházka na seminář (povolené 2 neomluvené absence);
• alespoň jednou za semestr prezentovat svou práci.
Poslední úprava: Holan Tomáš, RNDr., Ph.D. (08.09.2024)
To be accredited it is necessary to:
• attend the seminar regularly (2 unexcused absences allowed);
• give a presentation of your work.
Poslední úprava: Holan Tomáš, RNDr., Ph.D. (08.09.2024)
Literatura -
• Bailenson, J. (2018). Experience on demand: What virtual reality is, how it works, and what it can do. WW Norton & Company.
• LaValle, S. M. (2023). Virtual reality. Cambridge university press.
• Sherman, W. R., & Craig, A. B. (2018). Understanding virtual reality: Interface, application, and design. Morgan Kaufmann.
• Papagiannis, H. (2017). Augmented human: How technology is shaping the new reality. O'Reilly Media, Inc.
• Jerald, J. (2015). The VR book: Human-centered design for virtual reality. Morgan & Claypool.
• Slater, M., Gonzalez-Liencres, C., Haggard, P., Vinkers, C., Gregory-Clarke, R., Jelley, S., ... & Silver, J. (2020). The ethics of realism in virtual and augmented reality. Frontiers in Virtual Reality, 1, 512449.
• Odborné články ve vědeckých journalech.
Poslední úprava: Holan Tomáš, RNDr., Ph.D. (08.09.2024)
• Bailenson, J. (2018). Experience on demand: What virtual reality is, how it works, and what it can do. WW Norton & Company.
• LaValle, S. M. (2023). Virtual reality. Cambridge university press.
• Sherman, W. R., & Craig, A. B. (2018). Understanding virtual reality: Interface, application, and design. Morgan Kaufmann.
• Papagiannis, H. (2017). Augmented human: How technology is shaping the new reality. O'Reilly Media, Inc.
• Jerald, J. (2015). The VR book: Human-centered design for virtual reality. Morgan & Claypool.
• Slater, M., Gonzalez-Liencres, C., Haggard, P., Vinkers, C., Gregory-Clarke, R., Jelley, S., ... & Silver, J. (2020). The ethics of realism in virtual and augmented reality. Frontiers in Virtual Reality, 1, 512449.
• Research papers in scientific journals.
Poslední úprava: Holan Tomáš, RNDr., Ph.D. (08.09.2024)
Sylabus -
• Možnosti imerzivní virtuální reality: herní a zážitkové využití, terapeutické využití, simulační využití, tréninkové využití, rehabilitační využití, komunikační využití, relaxační využití, edukační využití.
• Objektivní realita, virtuální realita (VR) a virtuální prostředí (VE). Rozdíl mezi VR a VE.
• Hardware pro virtuální realitu: 2D zobrazovací zařízení, 3D zobrazovací obrazovky, brýle virtuální reality (HMD), zařízení pro produkci zvuku, haptická zařízení, všesměrové pohybové platformy.
• Vlastnosti virtuální reality: interaktivita, prostorové vnímání hloubky, 3D vizualizace a 3D zobrazování.
• Typy virtuální reality: ne-imerzivní VR (non-iVR), imerzivní VR (iVR), plně-imerzivní VR (fully-iVR), budoucí typy VR.
• Vědecké využití virtuální reality: VR jako objekt výzkumu, VR jako metoda pro výzkum, výzkum aplikací VR.
• Hostující přednáška od odborníka v oblasti imerzivní virtuální reality.
• Využití imerzivní virtuální reality v péči o duševní zdraví.
• Exkurze do Centra virtuální reality v duševním zdraví a neurovědách (VR centrum) na Národním ústavu duševního zdraví (NUDZ).
Poslední úprava: Holan Tomáš, RNDr., Ph.D. (08.09.2024)
• Application of immersive virtual reality: game and experience use, therapeutic use, simulation use, training use, rehabilitation use, communication use, relaxation use, educational use.
• Objective reality, virtual reality (VR), and virtual environment (VE). Difference between VR and VE.
• Hardware for virtual reality: 2D imaging devices, 3D imaging screens, head-mounted displays (HMDs), audio production devices, haptic devices, omnidirectional treadmills.
• Properties of virtual reality : interactivity, spatial depth perception, 3D visualization and 3D imaging.
• Psychological phenomena of virtual reality: involvement, immersion, sense of presence, dimensions of sense of presence.
• Types of virtual reality: non-immersive VR (non-iVR), immersive VR (iVR), fully-immersive VR (fully-iVR), future types of VR.
• Scientific use of virtual reality: VR as an object of research, VR as a method for research, VR application research.
• Guest lecture from an expert in the field of immersive virtual reality.
• Utilization of immersive virtual reality in mental health care.
• Field trip to the Centre for Virtual Reality in Mental Health and Neuroscience (VR Centre) at National Institute of Mental Health CZ (NIMH CZ).
Poslední úprava: Holan Tomáš, RNDr., Ph.D. (08.09.2024)