Kurz je vhodný pro studenty všech zaměření, kteří se chtějí dozvědět, jak aplikovat kvalitativní metody do vlastního
výzkumu.Kurz bude vyučován formou teoretických přednášek a praktických seminářů.
V rámci teoretických přednášek budou představeny vybrané kvalitativní metody. V rámci seminářů si studenti vyzkouší,
jak kvalitativně orientovaný výzkum připravit, jak realizovat sběr a zpracování dat např. v programu MAXQDA.
Důraz bude kladen na pochopení kvalitativní metodologie, jejích limitů, výhod, etických aspektů.
Poslední úprava: Holan Tomáš, RNDr., Ph.D. (20.05.2022)
This course is suitable for students of all majors who want to learn how to apply qualitative methods to their own
research.The course will be taught in the form of theoretical lectures with practically oriented seminars.The theoretical
lectures will introduce selected qualitative methods.
In seminars, students will experience how to prepare qualitative research, how to implement data collection and
processing, for example in MAXQDA.
Poslední úprava: Holan Tomáš, RNDr., Ph.D. (20.05.2022)
Cíl předmětu -
Porozumět tomu, jaký má výběr metody vliv na výsledky výzkumu
Zorientovat se v technologických nástrojích a podporách pro kvalitativní výzkum
Získat povědomí o metodách kvalitativního výzkumu, které se používají na akademické půdě a ve firmách
Naučit se kreativně zpracovávat metody pro výzkumná témata
Prakticky vyzkoušet dovednosti spojené se sběrem a analýzou kvalitativních dat
Poslední úprava: Holan Tomáš, RNDr., Ph.D. (11.05.2022)
• Understand how the choice of method affects the results of research
• Orientation in technological tools and supports for qualitative research
• Gain awareness of qualitative research methods used in academia and companies
• Learn to creatively develop methods for research topics
• Practically test the skills associated with the collection and analysis of qualitative data
Poslední úprava: Holan Tomáš, RNDr., Ph.D. (11.05.2022)
Podmínky zakončení předmětu -
Plnění průběžných domácích úkolů
Aktivní účast na seminářích
Poslední úprava: Holan Tomáš, RNDr., Ph.D. (11.05.2022)
Completing homework assignments
Active participation in seminars
Poslední úprava: Holan Tomáš, RNDr., Ph.D. (11.05.2022)
Literatura -
Kvalitativní výzkum obecně:
Feyerabend, P. (1993). Against method. Verso.
Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Portál, sro.
Hennink, M., Hutter, I., & Bailey, A. (2020). Qualitative research methods. Sage.
Silverman, D. (Ed.). (2020). Qualitative research. Sage.
Řiháček, T., Čermák, I., Hytych. R. a kol. (2013). Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita
Grounded theory:
Strauss, A., & Corbin, J. M. (1997). Grounded theory in practice. Sage.
Charmaz, K. (2014). Constructing grounded theory. Sage.
Focus groups:
• Morgan, D. L. (2018). Basic and advanced focus groups. Sage Publications.
• Stewart, D. W., & Shamdasani, P. N. (2014). Focus groups: Theory and practice (Vol. 20). Sage publications.
Case study:
• Starman, A. B. (2013). The case study as a type of qualitative research. Journal of Contemporary Educational Studies/Sodobna Pedagogika, 64(1).
Výzkum na internetu:
• Macek, J. (2012). Nevyčíslitelné porozumění: kvalitativní výzkum online sociálních sítí. ProInflow, 4(1).
• Hewson, C., Vogel, C., & Laurent, D. (2015). Internet research methods. Sage.
• Gosling, S. D., & Mason, W. (2015). Internet research in psychology. Annual review of psychology, 66, 877-902.
Poslední úprava: Holan Tomáš, RNDr., Ph.D. (11.05.2022)
Qualitative research in general:
• Feyerabend, P. (1993). Against method. Verso.
• Hennink, M., Hutter, I., & Bailey, A. (2020). Qualitative research methods. Sage.
• Silverman, D. (Ed.). (2020). Qualitative research. Sage.
Grounded theory:
• Strauss, A., & Corbin, J. M. (1997). Grounded theory in practice. Sage.
• Charmaz, K. (2014). Constructing grounded theory. Sage.
Focus groups:
• Morgan, D. L. (2018). Basic and advanced focus groups. Sage Publications.
• Stewart, D. W., & Shamdasani, P. N. (2014). Focus groups: Theory and practice (Vol. 20). Sage publications.
Case study:
• Starman, A. B. (2013). The case study as a type of qualitative research. Journal of Contemporary Educational Studies/Sodobna Pedagogika, 64(1).
Online research:
• Hewson, C., Vogel, C., & Laurent, D. (2015). Internet research methods. Sage.
• Gosling, S. D., & Mason, W. (2015). Internet research in psychology. Annual review of psychology, 66, 877-902.
Poslední úprava: Holan Tomáš, RNDr., Ph.D. (11.05.2022)
Sylabus -
Kurz dělíme na následující celky:
1. O kvalitativní metodologii
V rámci přednášky ukážeme, kdy a kde je vhodné metody kvalitativního výzkumu využít a kdy nikoliv. Dále představíme základní metody, které jsou označované jako kvalitativní. V rámci semináře budeme diskutovat vhodnost využití konkrétních metod pro dosažení cílů výzkumu, zaměříme se i na finanční management a etické aspekty.
2. O kódování
V rámci přednášky představíme a kriticky zhodnotíme styly kódování využívané v rámci kvalitativním výzkumu. Ukážeme jak zvolená forma kódování může ovlivnit výsledky výzkumu. V seminární části bude možné si vyzkoušet analytický program MAXQDA, který je v analýze dat kvalitativní povahy velmi používaný.
3. Zakotvená teorie, narativní analýza, etnografický výzkum
Hlavní důraz přednášky bude kladen na představení zakotvené teorie, a limitů s ní spojených.
Na příkladu zakotvené teorie ukážeme historický vývoj, kterým kvalitativní metody výzkumu procházejí. Dále představíme i narativní analýzu a etnografický výzkum. V rámci semináře si studenti vyzkouší formulovat výzkumné otázky (nejen) pro zakotvenou teorii, naučí se jak správně rozhodnout, kterou metodu dává smysl využít.
4. Focus group a case study
V rámci přednášky se studenti dozví, jak fungují metody focus group a case study, a jak je navrhnout, naplánovat a realizovat. Zaměříme se na klíčové momenty, které je zapotřebí při přípravách výzkumu reflektovat. V rámci semináře si studenti sestaví vlastní scénář pro focus group, na kterém si vysvětlíme jak důležité je použít správnou otázku ve správný čas. Ukážeme jaký software je možné pro zpracování dat využít.
5. Kvalitativní výzkum na internetu
Na přednášce a semináři ukážeme rozdíly mezi tím, jak lze sbírat data pro kvalitativní výzkum prezenčně a na internetu. Představíme základní možnosti jak kvalitativní výzkum na internetu provádět, na co si dát pozor a jak nastavit etiku výzkumu včetně potřeby data skladovat.
6. Shrnutí
Poslední tématický celek bude mít z cíl znovu nastolit základní otázky, které s kvalitativní metodologií souvisí. Představíme diskusi, která vznikla kolem díla Paula Karla Feyerabend a s názvem: Rozprava proti metodě (Against method). Rozebereme Feyerabend ovu tezi “Everything goes” v rámci kvalitativní metodologie. Seminární část bude vedena interaktivní formou, kdy si studenti zkusí obhajovat nebo hanit jednotlivé kvalitativní výzkumné metody.
Tématické celky plánujeme dělit na přednášky a semináře, které se budou střídat (liché a sudé týdny). Jsme ale připraveni na základě potřeb studijní skupiny časový plán přizpůsobit.
Na hodinách budou zadávány domácí úkoly. Počítáme s minimální přípravou na hodinu přibližně 30 minut. Budeme zadávat i úkoly, na které bude zapotřebí více času, ty ale budou dobrovolné.
Poslední úprava: Holan Tomáš, RNDr., Ph.D. (11.05.2022)
The course is divided into the following units:
1. About qualitative methodology
The lecture will show when and where it is appropriate to use qualitative research methods and when not. We will also introduce some essential methods that are referred to as qualitative. We will discuss the appropriateness of using specific methods to achieve research objectives, we will also focus on financial management and ethical considerations.
2. About coding
We will introduce and critically evaluate the coding styles used in qualitative research. We will show how the chosen form of coding can influence the research findings. In the seminar part it will be possible to try out the analytical program MAXQDA, which is widely used in qualitative data analysis.
3. Grounded theory, narrative analysis, ethnographic research
The main emphasis of the lecture will be on introducing grounded theory, and its limitations.
Using the grounded theory as an example, we will show the historical development that qualitative research methods went through. We will also introduce narrative analysis and ethnographic research. In the seminar, students will practice formulating research questions (not only) for the grounded theory, and learn how to make good decisions about which method makes sense to use.
4. Focus group and case study
In this lecture, students will learn how focus group and case study methods work, and how to design, plan and implement them. We will focus on the key points that need to be reflected in the research design. During the seminar, students will create their own scenario for a focus group and we will explain the importance of using the right question at the right time. We will show what software can be used for data processing.
5. Qualitative research on the internet
In this lecture and seminar we will show the differences between how data for qualitative research can be collected in person and on the internet. We will present the basic options for conducting qualitative research on the internet, what to look out for and how to set up research ethics, including the need to store data.
6. Overview
The last thematic unit will aim to re-establish the basic issues related to qualitative methodology. We will present the discussion that has arisen around Paul Karl Feyerabend's work entitled: Debating Against Method. We will analyze Feyerabend's thesis "Everything goes" within the framework of qualitative methodology. The seminar part will be conducted in an interactive way, where students will try to defend or defame different qualitative research methods.
--
We plan to divide the thematic units into lectures and seminars, which will alternate (odd and even weeks). However, we are prepared to adapt the timetable based on the needs of the study group.
Homework will be assigned in class. We anticipate a minimum preparation time of approximately 30 minutes per lecture. We will also assign assignments that require more time, but these will be optional.
Poslední úprava: Holan Tomáš, RNDr., Ph.D. (11.05.2022)