PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Procedurální generování obsahu počítačových her - NAIL123
Anglický název: Procedural Content Generation for Computer Games
Zajišťuje: Katedra softwaru a výuky informatiky (32-KSVI)
Fakulta: Matematicko-fyzikální fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: 15
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština, angličtina
Způsob výuky: prezenční
Garant: Mgr. Jakub Gemrot, Ph.D.
Mgr. Vojtěch Černý
Neslučitelnost : NCGD011
Záměnnost : NCGD011
Je neslučitelnost pro: NCGD011
Je záměnnost pro: NCGD011
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Předmět představuje problematiku procedurálního generování obsahu (PCG) počítačových her jako nástroje, který zjednodušuje či nahrazuje část práce herních designérů. Algoritmy PCG jsou všechny algoritmy generující herní obsah s omezeným či žádným vstupem od uživatele. Představíme oblasti, které jsou pro PCG vhodné spolu s příklady algoritmů. Algoritmy pak budeme posuzovat dle jejich rychlosti, spolehlivosti, kontrolovatelnosti (implementace vs. vstupní data), expresivnosti a různorodosti výstupu, kreativitě a uvěřitelnosti generovaného obsahu.
Poslední úprava: Holan Tomáš, RNDr., Ph.D. (14.05.2019)
Cíl předmětu -

Získání přehledu o technikách a algoritmech, které se používají při procedurálním generování obsahu v počítačových hrách.

Poslední úprava: Holan Tomáš, RNDr., Ph.D. (14.05.2019)
Podmínky zakončení předmětu -

Předmět je zakončen úspěšným složením zkoušky a získáním zápočtu.

Ke složení zkoušky není nutné získat zápočet.

K získání zápočtu se požaduje aktivní participace na cvičení a implementace vybraného PCG algoritmu či analýza existujícího PCG algoritmu dle pokynů cvičícího.

Poslední úprava: Holan Tomáš, RNDr., Ph.D. (14.05.2019)
Literatura -

Knihy:

Shaker, N., Togelius, J., & Nelson, M. J. (2016). Procedural content generation in games. Switzerland: Springer International Publishing.

Vědecké články:

Hendrikx, M., Meijer, S., Van Der Velden, J., & Iosup, A. (2013). Procedural content generation for games: A survey. ACM Transactions on Multimedia Computing, Communications, and Applications (TOMM), 9(1), 1.

Togelius, J., Yannakakis, G. N., Stanley, K. O., & Browne, C. (2011). Search-based procedural content generation: A taxonomy and survey. IEEE Transactions on Computational Intelligence and AI in Games, 3(3), 172-186.

Yannakakis, G. N., & Togelius, J. (2011). Experience-driven procedural content generation. IEEE Transactions on Affective Computing, 2(3), 147-161.

Smith, A. M., & Mateas, M. (2011). Answer set programming for procedural content generation: A design space approach. IEEE Transactions on Computational Intelligence and AI in Games, 3(3), 187-200.

Smith, G., Gan, E., Othenin-Girard, A., & Whitehead, J. (2011, June). PCG-based game design: enabling new play experiences through procedural content generation. In Proceedings of the 2nd international workshop on procedural content generation in games (p. 7). ACM.

Johnson, L., Yannakakis, G. N., & Togelius, J. (2010, June). Cellular automata for real-time generation of infinite cave levels. In Proceedings of the 2010 Workshop on Procedural Content Generation in Games (p. 10). ACM.

Poslední úprava: Holan Tomáš, RNDr., Ph.D. (14.05.2019)
Metody výuky -

V rámci přednášky budou jednotlivé oblasti představeny teoreticky. Vybrané algoritmy pak budou v rámci cvičení buď implementovány či příklady implementací budou blíže analyzovány.

Poslední úprava: Holan Tomáš, RNDr., Ph.D. (14.05.2019)
Sylabus -

Taxonomie a metafory PCG algoritmů

Jednotlivé rodiny PCG algoritmů dle jejich teoretického základu, tedy algoritmy založené na

  • prohledávání části prostoru herního obsahu;
  • celulárních automatech;
  • generativních gramatikách;
  • umělé evoluci;
  • logickém programování.

Příklady konkrétních užití PCG algoritmů

Metody evaluace PCG algoritmů

Poslední úprava: Töpfer Pavel, doc. RNDr., CSc. (24.01.2019)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK