|
||
V předmětu se studenti seznámí se základními algoritmy inspirovanými přírodou (evoluční algoritmy, neuronové
sítě, …) a jejich aplikacemi pro řešení problémů optimalizace a strojového učení. V rámci cvičení budou některé z
přednesených algoritmů implementovány a využity pro řešení jednoduchých problémů v daných oblastech.
Poslední úprava: Hric Jan, RNDr. (27.04.2018)
|
|
||
Poskytnout úvod k základním přírodou inspirovaným algoritmům používaným ve strojovém učení a optimalizaci (evoluční algoritmy, neuronové sítě, apod.). Poslední úprava: Hric Jan, RNDr. (27.04.2018)
|
|
||
Podmínkou pro zakončení předmětu je získání zápočtu a složení zkoušky. Zápočet je udělen za vypracování úkolů na cvičení. Povaha kontroly získání zápočtu vylučuje možnost jejího opakování. Poslední úprava: Hric Jan, RNDr. (27.04.2018)
|
|
||
1. Olarius S., Zomaya A. Y., Handbook of Bioinspired Algorithms and Applications, Chapman & Hall/CRC, 2005. ISBN: 978-1-584-88475-0
2. de Castro, L. N., Fundamentals of Natural Computing: Basic Concepts, Algorithms, and Applications, CRC Press, 2006. ISBN: 978-1-584-88643-3
3. Eiben, A.E and Smith, J.E.: Introduction to Evolutionary Computing, (2nd ed), Springer-Verlag, 2015. ISBN: 978-3-662-44874-8
4. Poli R., Langdon W. B., McPhee, N. F., A Field Guide to Genetic Programming. Lulu.com, 2008 ISBN: 978-1-409-20073-4
5. Bengio Y., Goodfellow I. J., Courville A., Deep Learning. MIT Press, 2016. ISBN: 978-0-262-03561-3
Poslední úprava: Hric Jan, RNDr. (27.04.2018)
|
|
||
Zkouška je ústní s časem na písemnou přípravu. Požadavky odpovídají sylabu předmětu v rozsahu, který byl přednesen na přednášce. Součástí zkoušky může být i návrh algoritmu aplikovaného na konkrétní problém. Poslední úprava: Hric Jan, RNDr. (27.04.2018)
|
|
||
a. evoluční modely b. neuronové modely
a. jednoduchý genetický algoritmus b. reprezentace jedince, genetické operátory, fitness a selekce c. evoluční algoritmy pro spojitou optimalizaci d. evoluce neuronových sítí, algoritmus NEAT e. genetické programování
a. Ant Colony Optimization b. Particle Swarm Optimization
a. Perceptron, vícevrstvý perceptron, back-propagation jako metoda učení b. Konvoluční sítě c. RBF sítě a Kohonenovy mapy
a. Artificial Immune Systems b. celulární automaty c. Artificial Life
a. spojitá a kombinatorická optimalizace b. vícekriteriální optimalizace c. učení s učitelem a bez učitele, reinforcement learning Poslední úprava: Hric Jan, RNDr. (27.04.2018)
|