|
|
|
||
Cílem předmětu je představit proměny geografie od jejího etablování v moderní vědní obor v 19. století po současnost. Svým zaměřením předmět umožňuje studentům na příkladu hlavních etap, resp. klíčových paradigmat pochopit podstatu proměn předmětové orientace regionální a humánní geografie na pozadí vývoje geografie, systému věd i v měnících se časoprostorových a společenských kontextech.
V kurzu jsou představeny proměny nejen obsahu (výzkumná témata a problémy) a klíčových geografických konceptů (region, místo, krajina, měřítko ad.), převažující metodologické přístupy bádání, ale i stěžejní osobnosti a “školy” světové a české regionální a humánní geografie. Obsah předmětu je koncipován s ohledem na požadavky SZZK v navazujících magisterských studijních programech/oborech: Sociální geografie a regionální rozvoj, Politická a regionální geografie a Krajina a společnost. Absolvování předmětu by mělo studentům usnadnit zpracování závěrečných prací, hlavně obecných - teoretických a metodologických - východisek práce, a přípravu k SZZK. V průběhu předmětu jsou uplatněny prvky distančního vzdělávání. Důraz se klade na samostudium a kritické čtení textů uvedených k jednotlivým lekcím v SIS a v Moodle: MZ340P96 Dějiny myšlení SG a RG - https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=768#section-0 Porozumění textům se ověřuje formou individuálních dílčích výstupů studentů (např. anotace, myšlenkové schéma, poster, prezentace). --- Absolvent kurzu: - rozlišuje mezi pojmy historie geografie a dějiny geografického myšlení - umí vlastními slovy představit různé zdroje informací o dějinách geografického myšlení - rozumí pojmům: objekt a předmět studia, paradigma, vědecká revoluce - na časové ose umí schematicky vymezit klíčové etapy a mezníky změn myšlení v geografii a tyto zařadit do kontextu společenských změn - rozlišuje vnější rámce a vnitřní podmíněnosti změn geografického myšlení - rozumí pojmu geografický / environmentální determinismus - umí vlastními slovy vysvětlit podstatu jednoho z klíčových geografických konceptů – regionu - rozlišuje mezi jednotlivými školami tradiční regionální geografie a jejich přístupy - zná klíčové postavy tradiční RG - umí vysvětlit základní rozdíl mezi idiografickými a nomotetickými přístupy - rozumí pojmu geografický posibilismus, milieu, tzv. vlastivědné schéma - umí vlastními slovy vysvětlit podstatu změn geografického myšlení v poválečném období a specifikovat příčiny změn - zná klíčové postavy a díla humánní geografie 50. a 60. let - diskutuje přínos tzv. kvantitativní revoluce geografii a české sociální geografii - rozumí pojmu teorie, pozitivismus, zákonitost, pravidelnost, opakovatelnost, geografická organizace společnosti Poslední úprava: Chromý Pavel, doc. RNDr., Ph.D. (08.10.2023)
|
|
||
Základní literatura: DANĚK, P. (2013): Geografické myšlení: úvod do teoretických přístupů. Masarykova univerzita, Brno, 171 s. KOREC, P.; RUSNÁK, J. (2018): Prístupy humánnej geografie: filozofia, teória a kontext. Univerzita Komenského v Bratislave, Bratislava, 239 s. MATLOVIČ, R.; MATLOVIČOVÁ, K. (2015): Geografické myslenie. Prešovská univerzita, Prešov, 321 s.
Doporučená literatura: CLIFFORD, N.J., HOLLOWAY, S.L., RICE, S.P., VALENTINE, G. eds. (2009): Key Concepts in Geography. The Second Edition. Sage Publications, London, 462 s. GREGORY, D., JOHNSTON, R., PRATT, G., WATTS, M.J., WHATMORE, S., eds. (2009): The Dictionary of Human Geography. 5th ed., Wiley-Blackwell, Chichester, 1052 s. HOLT-JENSEN, A. (2018): Geography: History and Concepts. 5th ed., Sage, London. HOLT-JENSEN, A. (2019): Transformations in the discipline of geography experienced over 60 years by a Norwegian geographer. Norsk Geografisk Tidsskrift – Norwegian Journal of Geography 73(4), 229–244. DOI: 10.1080/00291951.2019.1617346 PAASI, A., HARRISON, J., JONES, M., eds. (2018): Handbook of the Geographies of Regions and Territories. Elgar, Cheltenham-Northampton, 530 s.
CASTREE, N. (2016): A tribute to Doreen Massey (3 January 1944–11 March 2016). Progress in Human Geography, 1–8. https://doi.org/10.1177/0309132516643606 CLARKE, J. (2016): Doreen Massey (1944–2016): making geography matter. Cultural Studies 30(3), 357–361. https://doi.org/10.1080/09502386.2016.1172751 MADDRELL, A. (2009): An interview with Anne Buttimer: an autobiographical window on geographical thought and practice 1965–2005. Gender, Place and Culture 16(6): 741–765. https://doi.org/10.1080/09663690903279179 van MEETEREN (2019): The pedagogy of autobiography in the history of geographic thought. Norsk Geografisk Tidsskrift – Norwegian Journal of Geography, 73(4), 250–255. https://doi.org/10.1080/00291951.2019.1696397 ------- Literatura z kurzu prof. Dostála: CLOKE, P. et al. (1991): Approaching Human Geography. An Introduction to Contemporary Theoretical Debates. London, Chapman, 240 s. DOSTÁL, P. (2015): Austria and Europe: Reflections on Relevant Regional and Social Geographies by Elisabeth Lichtenberger. Mittailungen der Österreichischen Geographischen Gesellschaft, 157, 381-385. GIDDENS, A. (1984): The Constitution of Society. London. HAGGETT, P. (1970): Locational Analysis in Human Geography. Edward Arnold HAMPL, M., DOSTÁL, P., DRBOHLAV, D. (2007): Social and cultural geography in the Czech Republic: under pressers of globalization an post-totalitarian transformation. In: Social and Cultural Geography, 8, č. 3, s. 475-493. (česká část) HÄGERSTRAND, T. (1970): What about people in regional science? In: Papers of Regional Science Association, 24, s. 7-21. HARVEY, D. (1973): Social Justice and the City. London. HOLT-JENSEN, A. (2018): Geography. History and Concepts. Sage, London. JOHNSTON, R.J. et al. (eds) (1994): The Dictionary of Human Geography. London, Blackwell. 724 s. (části). SAYER, A. (2008): Realism and Social Science. London. Poslední úprava: Chromý Pavel, doc. RNDr., Ph.D. (08.10.2023)
|
|
||
Podmínky zápočtu:
Podmínky zkoušky:
Poslední úprava: Chromý Pavel, doc. RNDr., Ph.D. (08.10.2023)
|
|
||
Do 9. 1. 2024 studenti vypracují 4 úkoly. TG1, TG2 a TG3 si zařadí do osobního portfolia. Vypracovaný úkol TG4 (poster) zašlou nejpozději do 13. 11. 2024 e-mailem na adresu chromy@natur.cuni.cz (poster nemusí tisknout). Harmonogram kurzu v ZS 2024/2025 (prezenční studium): 1) 2024 10 03 Úvod: Proměny geografického myšlení jako vědecký problém 2) 2024 10 03 Tradice regionální geografie 3) 2024 10 17 Geografie prostorovou vědou + Krajina 4) 2024 10 31 Post-pozitivistické přístupy ve společenských vědách a v geografii 5) 2024 10 31 Humanistické geografie – Behaviorální geografie 6) 2024 11 14 Radikální geografie – Marxistická geografie 7) 2024 11 14 Feministické geografie 8) 2024 11 28 Postmoderní geografie – Kulturní a prostorový obrat ve společ. vědách 9) 2024 11 28 Post-strukturalistické geografie – Geografie diference / různorodosti 10) 2024 12 12 Nová kulturní a nová regionální geografie 11) 2024 12 12 Česká sociální geografie v posttotalitním období 12) 2025 01 09 Reflexe tzv. nových geografií v české sociální a regionální geografii 13) 2025 01 09 Závěrečné shrnutí + Zk Program kurzu:
Poslední úprava: Chromý Pavel, doc. RNDr., Ph.D. (08.11.2024)
|
|
||
Nejsou předepsány. Poslední úprava: Chromý Pavel, doc. RNDr., Ph.D. (08.10.2023)
|