PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Environmentální výchova - MZ340P553
Anglický název: Environmental education
Český název: Environmentální výchova
Zajišťuje: Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje (31-340)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: RNDr. Tomáš Matějček, Ph.D.
Je neslučitelnost pro: MZ340P552
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace
Poslední úprava: RNDr. Tomáš Matějček, Ph.D. (14.02.2022)
Kurz je určen studentům biologie a/nebo geografie se zaměřením na vzdělávání, plně otevřen je i studentům učitelství dalších předmětů, případně dalším zájemcům. Jeho cílem je poskytnout základní informace o environmentální výchově, představit hlavní přístupy, aktuální otázky a výzvy i výzkumná témata a především připravit budoucí učitele pro praktickou realizaci průřezového tématu Environmentální výchova podle Rámcového vzdělávacího programu.
Literatura
Poslední úprava: RNDr. Tomáš Matějček, Ph.D. (14.02.2022)

Činčera, J. (2007): Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Paido, Brno.

Činčera, J. a kol. (2016): Environmentální výchova z pohledu učitelů. Masarykova univerzita, Brno, 207 s.

kolektiv (2015): Environmentálna výchova v súvislostiach. Technická univerzita vo Zvolene. Centrum environmentálnej a etickej výchovy Živica. Zvolen, 267 s.

Máchal, A. (2000): Průvodce praktickou ekologickou výchovou, Rezekvítek, Brno, 205 s.

Máchal, A. (2012): Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání. Lipka, Brno, 284 s.

Matějček, T. (2007a): Střediska ekologické výchovy a jejich úloha v geografickém vzdělávání. Geografické rozhledy, 16, č. 3, s. 8–9.

Matějček, T. (2007b): Ekologická a environmentální výchova. Učební text k průřezovému tématu Environmentální výchova podle RVP pro základní vzdělávání. Nakladatelství České geografické společnosti, Praha, 52 s.

Matějček, T. (2009): Environmentální výchova v současné škole. Geografické rozhledy, 19, č. 1, s. 12–13.

Pastorová, M. a kol. (2011): Doporučené očekávané výstupy: Environmentální výchova v základním vzdělávání – metodická podpora. VÚP, Praha, 76 s. (dostupné z http://vuppraha.cz).

Pike, G., Selby, D. (1994): Globální výchova, Grada, Praha.

Štorch, E. (1928): Dětská farma. (dostupné z http://terezanet.cz/detail/cz/detska-farma-eduarda-storcha-jako-e-kniha)

Vlašín, M., Ledvina, P., Máchal, A. (2012): Desatero domácí ekologie. ZO ČSOP Veronica, Brno. (dostupné z: veronica.cz/publikace-ke-stazeni?i=81)

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: RNDr. Tomáš Matějček, Ph.D. (14.02.2022)

Požadavky k zápočtu: aktivní účast na výuce, splnění dílčích úkolů, které budou konkretizovány vyučujícím na úvodní hodině
Požadavky ke zkoušce: stejné jako požadavky k zápočtu + ústní zkouška ověřující orientaci v dostupné literatuře a dovednost tvůrčího přístupu k problematice

V případě potřeby může výuka a/nebo zkouška proběhnout distanční (a/nebo on-line) formou.

Sylabus
Poslední úprava: RNDr. Tomáš Matějček, Ph.D. (14.02.2022)
  1. Základní pojmy, zdroje informací

  2. Specifika ekologické a environmentální výchovy (dále jen EV)

  3. Cíle EV

  4. Výukové prostředky EV

  5. EV ve školách, legislativní rámec EV

  6. EV jako průřezové téma RVP

  7. Doporučené očekávané výstupy EV

  8. Příklady dobré praxe EV na školách

  9. Výukové prostředky EV

  10. Mimoškolní EV, organizace zaměřené na EV.

  11. Ekologický výukový program jako specifická forma EV

  12. Hodnocení výsledků EV. Environmentální gramotnost

  13. Vývoj a významné osobnosti EV

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK