|
|
|
||
Poslední úprava: FORSTOVA/NATUR.CUNI.CZ (14.04.2009)
přemýšlení o základních problémech současného školství v souvislosti se společenským vývojem. Zároveň by měl předmět přispívat k formování některých pedagogických dovedností jako předpokladu k případné budoucí pedagogické činnosti studentů. |
|
||
Poslední úprava: FORSTOVA/NATUR.CUNI.CZ (14.04.2009)
Základní: PELIKÁN, J. Výchova pro život. Praha : ISV, l997. VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. aj. Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2007. Doporučená: BACÍK, F., KALOUS, J., SVOBODA, J. aj. Úvod do teorie a praxe školského managementu. Praha : UK, l995. FEŘTEK, T. Ředitelská kuchařka. AISIS, 2002. GILLERNOVÁ, I., ŠUBRT, R. Sociální dovednosti učitele a jejich rozvoj. l995. HRABAL, V. Jaký jsem učitel? Praha : SPN, l989. KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha : Portál, l995. KOLÁŘ, Z. Úvod do studia pedagogiky. Ústí nad Labem : PedF UJEP, l996.. MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Brno : MU, l995. PIKE, G., SELBY, D. Globální výchova. Praha : Grada, l994 PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, l997. Národní program rozvoje vzdělávání. Praha : ÚIV, 2001(tzv. Bílá kniha). PROKOP, J. Škola jako sociální útvar. Praha : PedF UK, l996. PRŮCHA, J.: Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2000. PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2001. PRŮCHA, J. Učitel. Praha : Portál, 2002. Rámcové vzdělávací programy SOLFRONK, J. Pedagogické řízení školy. Praha, l994. TONNUCI, F. Vyučovat nebo naučit? Praha : UK, l994 (l99l). VALIŠOVÁ, A. Asertivita v rodině a ve škole. Jinočany : H+H, l992. VORLÍČEK, CH. Úvod do pedagogiky. Jinočany : Nakladatelství H+H, 2000. |
|
||
Poslední úprava: FORSTOVA/NATUR.CUNI.CZ (14.04.2009)
Pedagogika jako věda. Systém pedagogických věd. Výchova a vzdělávání jako základní pedagogické pojmy. Vztah pedagogické teorie a výchovně vzdělávací praxe. Historicko-společenská funkce výchovy. Systém výchovy (systémové pojetí výchovy - cíle, činitelé, podmínky, prostředky a výsledky výchovy). Vývoj člověka a výchova. Biologické aspekty výchovy, vliv dědičnosti. Pedagogický optimismus, pesimismus a realismus. Výchova a společnost. Vliv prostředí na formování osobnosti. Institucionalizace výchovy, význam a funkce školy v systému výchovy. Vzdělávací programy realizované v dnešní škole, transformace školy. Pedagogické modely školy (škola transmisivní a konstruktivní). Alternativní školství. Sociální komunikace ve škole. Vztah učitel - žák. Požadavky na osobnost učitele. Profesní kompetence učitelů. Formativní vlivy rodiny, výchovné styly v rodině. Vybrané otázky vzdělávací politiky a řízení školy. Aktuální problémy výchovy dneška. |