|
|
|
||
Cílem předmětu je pochopení základních principů práce s osobním počítačem (organizace dat, práce s tabulkami a grafy, databázemi a programování) a dosažení takové úrovně, aby byli studenti schopni samostatně a efektivně používat počítač ve svém studiu a měli výchozí předpoklady pro kurzy, ve kterých se využívají speciální stránky výpočetní techniky (např. GIS, statistické programy, modelování v Matlabu nebo programování).
Při online výuce v LS 2020/2021 používáme především Google Meet, Google Classroom a Microsoft Teams. Každý týden dostávají studenti k procvičení probrané látky úlohy, které pedagogové kontrolují. Základem k navázání komunikace je e-mailový kontakt, který používáme i při kontrole úloh zadávaných mimo Google Classroom a při odpovědích na dotazy studentů. Udílení zápočtu bude záviset na tom, zda v zápočtovém týdnu poběží prezenční, nebo distanční výuka. V případě prezenční výuky bude na závěr zápočtový test a bude přihlédnuto k práci studentů během semestru, v distanční výuce dostanou studenti zápočet za celkovou aktivitu v průběhu semestru. Poslední úprava: Makovička Jiří, RNDr., CSc. (05.02.2021)
|
|
||
* Ruth Maran: Poznejte svůj počítač * Jiří Makovička: Excel pro přírodovědce. * http://web.natur.cuni.cz/~jmakov/index.html * https://www.nceas.ucsb.edu/files/scicomp/Dloads/RProgramming/BestFirstRTutorial.pdf * http://www.tutorialspoint.com/r/ * http://www.r-tutor.com/r-introduction * http://www.datasciencemadesimple.com/learn-r-what-is-r/ * Richard Cotton: Learning R - A Step-by-Step Function Guide to Data Analysis
Poslední úprava: Makovička Jiří, RNDr., CSc. (17.06.2020)
|
|
||
Zápočet je formou testu - samostatné řešení dvou příkladů na počítači. Poslední úprava: Makovička Jiří, RNDr., CSc. (02.05.2016)
|
|
||
*Práce s počítačem a na počítačové síti. Práce na osobních počítačích v síti fakulty, práce v počítčových učebnách a studovnách, organizace dat, informační zdroje PřF UK, základní principy práce programových produktů. Informace o nejvíce používaných aplikacích (tabulkové procesory, databáze, textové editory a procesory, matematické a statistické aplikace, programovací jazyky, mail, web, ftp) - 1 lekce. *Práce s tabulkami a grafy - základní nástroje přírodovědce. Principy tabulkových procesorů, MS Excel. Výpočty v tabulkách, absolutní, relativní a smíšené adresování. Vhodné a nevhodné grafy pro daný typ dat, grafy funkcí, kombinované grafy, vlastní grafy. Seznámení se s implementovanými funkcemi MS Excelu - matematické, logické, textové, databázové a vyhledávací. Informace o statistických funkcích. Příklady zpracování přírodovědných dat. Práce se seznamy a databázemi. - vyhledávání, filtrování dat, souhrny, třídění v MS Excelu. Práce s programem R v prostředí RStudia. Základní R funkce, tvorba grafů, skriptování, tvorba vlastních funkcí v R. Datové struktury v R - 3 - 4 lekce. *Pokročilé techniky práce s textovými editory. Formátování textu, vkládání obrázků, tabulek a vzorců do textu, práce s těmito objekty - 1 lekce. *Úvod do programování. Skriptováníí v R a v Excelu. Objasnění principů tvorby programů použitých pro řešení vědeckých problémů a pro numerické modelování, komponenty programů (vstup dat, jejich zpracování a výstup - textový a grafický). Základní typy příkazů programu, vysvětlení jejich práce a praktická implementace - R a Visual Basic for Applications - 2 lekce. *Základní úlohy z numerické matematiky a jejich řešení v R - 2 lekce *Jak prezentovat vědeckou práci. Základní informace o tvorbě prezentací, webových stránek, jazyk HTML - 1 - 2 lekce.
Poslední úprava: Makovička Jiří, RNDr., CSc. (24.02.2021)
|