Přednáška je určena pro studenty 3. semestru doplňujícího pedagogického studia chemie na PřF UK. Cílem přednášky je především zopakovat si základy organické chemie a biochemie v kontextu výuky na střední škole.
Poslední úprava: Martínek Václav, doc. RNDr., Ph.D. (30.09.2023)
Literatura
Organická chemie - McMurry J. (2007) Organická chemie pro posluchače nechemických oborů - Trnka T. a kol. (2003) Biochemie základní kurz - kolektiv pracovníků katedry biochemie 2009 (2005) Barevný atlas biochemie - Koolman J. a kol. Grada (2012) Fundamentals of Biochemistry - Voet a kol. 2. vydání (2006) Biochemie - Voet D., Voetová J.G. (1995)
Poslední úprava: Martínek Václav, doc. RNDr., Ph.D. (30.09.2023)
Požadavky ke zkoušce
Zkouška je kombinovaná a skládá se z písemných částí (souhrnné testy) a ústních zkoušek.
Poslední úprava: Martínek Václav, doc. RNDr., Ph.D. (30.09.2023)
Sylabus
• Názvosloví organických sloučenin • Reakce: základní typy organických reakcí • Izomerie, indukční a mezomerní efekty, stereochemické pojmy • Uhlovodíky: alkany, alkeny, alkyny, aromáty - příprava, vlastnosti, reakce, zástupci • Deriváty uhlovodíků: halogenderiváty; kyslíkaté deriváty - alkoholy, karbonylové sloučeniny, karboxylové kyseliny a jejich deriváty; dusíkaté deriváty- příprava, vlastnosti, reakce, zástupci • Přírodní látky: heterocykly, isoprenoidy, barviva, vonné látky, chuťové látky apod.
• Úvod, složení živých organismů • Sacharidy: rozdělení, struktura, funkce • Aminokyseliny: rozdělení, struktura, vlastnosti; peptidy • Proteiny: struktura, rozdělení, složené proteiny • Enzymy: rozdělení, reakční rovnováhy, enzymová kinetika, inhibice, regulace (alosterie) • Nukleové kyseliny: stavební složky, rozdělení, struktura, Replikace, transkripce, translace, proteosyntéza • Lipidy a biomembrány: rozdělení, vlastnosti a funkce, metabolismus (β-oxidace), biosynthesa, žlučové kyseliny, ketolátky • Vitaminy, kofaktory a "makroergické" sloučeniny, svalový stah • Základní vztahy v metabolismu, rozdělení organismů, katabolismus, anabolismus: glykolýza, glukoneogeneze, pentosový cyklus, oxidační dekarboxylace, citrátový cyklus, dýchací řetězec (oxidativní vs. substrátová fosforylace) • Biochemie člověka: trávení (enzymy), proteolýza a proteasy, krev (přenos O2, hemoglobin, erytrocyt), hormony, nervová soustava (neurotransmitery), signální molekuly, metabolismus cizorodých látek • Fotosyntéza, Calvinův cyklus, C3, C4 a CAM rostliny
Poslední úprava: Martínek Václav, doc. RNDr., Ph.D. (30.09.2023)
Výsledky učení -
Student rozumí názvosloví organických sloučenin a umí aplikovat správné termíny v chemických kontextech.
Student identifikuje základní typy organických reakcí a dokáže je klasifikovat podle jejich charakteristik.
Student vysvětluje principy izomerie a rozlišuje mezi indukčními a mezomerními efekty, včetně stereochemických pojmů.
Student vysvětluje vlastnosti a reakce uhlovodíků, včetně alkanů, alkenů, alkynů a aromátů, a uvádí příklady jejich zástupců.
Student popisuje přípravu a vlastnosti derivátů uhlovodíků, jako jsou halogenderiváty, alkoholy, karbonylové sloučeniny a karboxylové kyseliny.
Student klasifikuje přírodní látky, jako jsou heterocykly, isoprenoidy, barviva a vonné látky, a rozumí jejich významu v biochemii.
Student analyzuje složení živých organismů a chápe roli různých biomolekul v biologických procesech.
Student klasifikuje sacharidy podle jejich struktury a funkce a umí vysvětlit jejich metabolismus.
Student popisuje strukturu aminokyselin a peptidů, včetně jejich vlastností a funkcí v organismu.
Student rozumí struktuře proteinů a umí rozlišovat mezi různými typy složených proteinů.
Student vysvětluje enzymatické reakce včetně reakční rovnováhy, kinetiky enzymů, inhibice a regulace procesů.
Student popisuje strukturu nukleových kyselin a chápe procesy replikace, transkripce a translace.
Student analyzuje strukturu lipidů a biomembrán, včetně jejich funkcí a metabolických drah jako β-oxidace.
Student rozumí základním vztahům v metabolismu, včetně katabolismu a anabolismu, a umí popsat klíčové metabolické dráhy.
Student rozumí biochemii člověka, včetně trávení, přenosu kyslíku krví, hormonální regulace a metabolismu cizorodých látek.
Student vysvětluje proces fotosyntézy a rozlišuje mezi různými typy rostlin (C3, C4, CAM) zapojených do tohoto procesu.
Poslední úprava: Martínek Václav, doc. RNDr., Ph.D. (30.09.2024)
The student understands the terminology of organic compounds and can apply the correct terms in chemical contexts.
The student identifies basic types of organic reactions and can classify them according to their characteristics.
The student explains the principles of isomerism and distinguishes between inductive and mesomeric effects, including stereochemical terms.
The student explains the properties and reactions of hydrocarbons, including alkanes, alkenes, alkynes, and aromatics, and gives examples of their representatives.
The student describes the preparation and properties of derivatives of hydrocarbons, such as halides, alcohols, carbonyl compounds, and carboxylic acids.
The student classifies natural substances such as heterocycles, isoprenoids, dyes, and fragrances and understands their importance in biochemistry.
The student analyzes the composition of living organisms and understands the role of various biomolecules in biological processes.
The student classifies carbohydrates according to their structure and function and can explain their metabolism.
The student describes the structure of amino acids and peptides, including their properties and functions in the body.
The student understands the structure of proteins and can distinguish between different types of folded proteins.
The student explains enzymatic reactions including reaction equilibrium, enzyme kinetics, inhibition and regulation of processes.
The student describes the structure of nucleic acids and understands the processes of replication, transcription, and translation.
The student understands the structure of lipids and biomembranes, including their functions and metabolic pathways such as β-oxidation.
The student understands the basic relationships in metabolism, including catabolism and anabolism, and can describe key metabolic pathways.
The student understands human biochemistry, including digestion, blood oxygen transport, hormonal regulation, and metabolism of foreign substances.
The student explains the process of photosynthesis and distinguishes between the different types of plants (C3, C4, CAM) involved in this process.
Poslední úprava: Martínek Václav, doc. RNDr., Ph.D. (30.09.2024)