|
|
|
||
Předmět "Pozorování a pokus suborganismální II" nabízí studentům praktická laboratorní cvičení vhodná pro zařazení do výuky přírodopisu a biologie na ZŠ i SŠ. Po absolvování předmětu získají studenti sadu názorných námětů biologických úloh, které budou moci sami využít při své další praxi na základních a středních školách a to včetně námětů a kompetencí potřebných pro vedení distanční online výuky. Jednotlivá cvičení jsou koncipována ve spolupráci KUDBi s odbornými katedrami biologické sekce, nabídnou tak studentům učitelství vhled do problematiky jednotlivých cvičení jak po odborné stránce, tak i didaktické stránce. Probírána bude vhodnost různých použitých metod a pojetí praktické výuky jako např. badatelsky orientované výuky, využití digitálních technologií k distanční výuce.
Součástí cvičení bude i metodika (představení vlastní úlohu, upozornění na možná úskalí související s praxí základních a středních škol a návrh možného zařazení v rámci vzdělávacího oboru přírodopis/biologie); v praktické části studenti cvičení sami absolvují, čímž získají konkrétní zkušenost s danou úlohou. Studenti samostatně nebo ve dvojicích připraví a odučí "mikrovyučování". Předmět je určen studentům navazujícího magisterského studia učitelství a studentům mimořádného studia k získání pedagogické způsobilosti. Elektronické materiály, konkrétní rozložení témat a zadání úkolů, případně odkazy na videokonference viz LMS GoogleClassroom, kurz Pozorování a pokus suborganismální II (https://classroom.google.com/c/MTc2NDE5NzI3MDI5); kód kurzu: jzrw7xm Poslední úprava: Janštová Vanda, RNDr., Ph.D. (25.09.2020)
|
|
||
Horák P., Kolářová L. (1994). Krevničky napadají člověka i v Čechách. Vesmír 73(8): 430. Kolářová L., Horák P., Sitko J. (1997): Cercarial dermatitis in focus: schistosomes in the Czech Republic. Helminthologia 34: 127-139. Kolářová L., Horák P. (1999). Cerkáriová dermatitida stále aktuální - spektrum patogenních agens a jejich vývoj v nespecifickém hostiteli. Remedia - Klinická mikrobiologie 3: 260-267. Kaprálek F., 1986: Fyziologie bakterií, SPN, Praha Kaprálek F., Základní mikrobiologické praktikum, SPN Praha, 1980 Janštová V., Jáč M. 2014: Modelování ve výuce biologie (1) (aneb jak žákům přiblížit některé biologické jevy). Biologie, Chemie, Zeměpis, 23 (2), 61-65. ISSN: 1210-3349 Janštová V., Jáč M. 2014: Modelování ve výuce biologie (2) (aneb jak žákům přiblížit některé biologické jevy). Biologie, Chemie, Zeměpis, 23 (3), 111-116. ISSN: 1210-334 Balgopal, M., Bondy, C. Antigenic Shift and Drift. Science Teacher, roc. 78, c. 2, s. 42-46. 2011. ISSN 0036-8555. Chowning, J. T., Griswold, J., Mathwig, J., Massey, D. Modeling Early Embryology & Stem Cell Concepts., roc. 70, c. 2, s. 77-78. 2008. Biology with Vernier / vernier.cz http://www.vscht.cz/obsah/fakulty/fpbt/ostatni/miniatlas/mikr.htm FB Učitelé přírodovědných předmětů https://www.facebook.com/groups/uciteleprirodovednych/about FB Praktika na dálku https://www.facebook.com/praktika.nadalku FB Přírodovědci https://www.facebook.com/prirodovedci.cz Praktický průvodce mikrosvětem https://mikrosvet.mimoni.cz/
Poslední úprava: Janštová Vanda, RNDr., Ph.D. (25.09.2020)
|
|
||
Maximálně jedna absence, aktivní účast. V případě vynucené on-line výuky neplatí výše uvedené a požadavky pro udělení zápočtu jsou následující: účast alespoň na dvou online konferencích (budou probíhat v čase rozvrhované výuky), vypracování zadaných praktických úkolů ke každému cvičení (maximálně jedno vynechané) včetně odevzdání (nafocení apod.) výsledků. Vypracování návrhu na online vedené praktické cvičení z biologie a jeho odevzdání na online platformě Poslední úprava: Janštová Vanda, RNDr., Ph.D. (25.09.2020)
|
|
||
Celý předmět je zaměřen na praktickou práci s biologickým materiálem, ať už rostlinného, živočišného, či jiného původu. Zároveň jsou tvořeny levné, ale funkční modely biologických dějů, které je problém pozorovat přímo. V závislosti na sezónní dostupnosti materiálu jsou realizovány úlohy následujících typů: Příprava dočasného preparátu mitotických figur z kořínku cibule/česneku. Pozorování cerkárií a hemocytů plže. Tvorba modelů z jednoduchých a levných pomůcek, modelování vybraných biologických struktur a dějů, například plíce, resp. dýchání, ponožkozómy, ontogeneze, genetický drift, vnitřní povrch střeva. Izolace DNA z ovoce. Zviditelnění molekuly deoxyribonukleové kyseliny. Fermentace mléka. Teorie i ukázka využití fermentace v praxi s ochutnávkou. Důkazy proběhnutí fermentace. Barvení a pozorování bakterií mléčného kvašení. Co se dá pozorovat a měřit na droždí. Pokusy s využitím čidel Vernier, která jsou napojená na počítač, v reálném čase dochází k měření, zaznamenávání a vizualizaci do tabulky či grafu. Jde o přirozené propojení biologického pokusu a možností počítačového zpracování. Forenzní postupy využívající biologické poznatky. Mikrovyučování studentů. U jedné úlohy navrhnou studenti online variantu a diskutují klady a zápory obou typů výuky (prezenční vs. online, jak synchronní, tak asynchronní) Poslední úprava: Janštová Vanda, RNDr., Ph.D. (25.09.2020)
|