Předmět je věnován roli informačních technologií ve školní výuce. Zabývá se teoretickými aspekty technologií ve výuce a hledá smysluplné formy jejich zařazení do výuky přírodovědných předmětů, zejména biologie. Cílem předmětu je rozvinout digitální gramotnost účastníků tak, aby získali kompetence pro distanční výuku, která bude vhodným doplňkem pro prezenční formy, naznačit cesty k rozvoji těchto dovedností a kompetencí u žáků formou konkrétních úloh a problémů včetně instrumentace laboratorních úloh; neopomíjí ale ani zamyšlení nad specifiky digitálních technologií z pohledu kognitivního, afektivního a psychomotorického vývoje jedince.
Poslední úprava: Novotný Petr, PhDr., Ph.D. (09.06.2023)
Literatura
Alter, A. L., & Tesla, J. (2018). Neodolatelné: vzestup návykových technologií a byznys se závislostí (První vydání). Brno: Host.
GAGE, J. How to use an interactive whiteboard really effectively in your secondary classroom. London: David Fulton Publis, 2006. 139 pp. ISBN 978-1-84312-262-3
Murphy, S., Hill, T., McDonagh, P., & Flaherty, A. (2022). Mundane emotions: Losing yourself in boredom, time and technology. Marketing Theory, 0(0). https://doi.org/10.1177/14705931221138617
Newport, C. (2016). Hluboká práce: pravidla pro soustředěný úspěch v roztěkaném světě. (K. Ešnerová, Přel.) (Vydání první). V Brně: Jan Melvil Publishing.
Spitzer, M. (2014). Digitální demence: jak připravujeme sami sebe a naše děti o rozum (1. vyd). Brno: Host.
Spitzer, M. (2016). Kybernemoc! jak nám digitalizovaný život ničí zdraví. (I. Kratochvílová, Přel.) (První vydání). Brno: Host - vydavatelství, s.r.o.
Wolf, M. (2018). Reader, Come Home: The Reading Brain in a Digital World. New York, NY: Harper.
Poslední úprava: Novotný Petr, PhDr., Ph.D. (09.06.2023)
Požadavky ke zkoušce
Aktivní účast s alespoň 80% docházkou a plnění průběžně zadávaných úkolů (dopracování projektů ze seminářů).
Průběžná komunikace i odevzdávání práce probíhá v příslušném kurzu Google Classroom.
Poslední úprava: Novotný Petr, PhDr., Ph.D. (09.06.2023)
Sylabus
Předmět je členěn do tří tematických sekcí. První vede k zamyšlení nad rolí technologií ve výuce, druhá sekce je věnována obecně použitelným dovednostem práce s ICT, třetí pak představuje přímo pro školu vyvíjené nástroje.
Aktuality, studijní materiály, konkrétní rozložení témat a zadání seminárních prací viz LMS GoogleClassroom.
V průběhu výuky jsou, vzhledem k povaze témat, opakovaně používány anglicky psané odborné podklady – cookbooks a internetové zdroje, specializovaný software ap.
Pro reálný nácvik a zvládnutí distanční výuky a jejího technologického aspektu je jedno setkání vedeno distanční formou prostřednictvím LMS (zpravidla téma "LearningManagementSystem aneb Moodle není jediný").
Sekce A
digitální technologie a jejich vliv na žáka
prezentační software&dovednosti
lineární a nelineární prezentace, screen-free teaching
Autorský zákon 121/2000 Sb.
Sekce B
práce s multimédii
video
zvuk
vektory
rastry
3D tisk
rozšířená realita
bioinformatika aneb biologie skrz klávesnici
GIS for dummies
Sekce C
LearningManagementSystem aneb Moodle není jediný
distanční vzdělávání jako fenomén
technické a kompetenční předpoklady pro úspěšnou distanční výuku
motivace po drátě - specifika distanční výuky v afektivní oblasti
práce s interaktivní tabulí - na hraně retro stylu
aktivizační technologické prvky - inspiromat aplikací, zejména mobilních
instrumentace školního pokusu
black-box sestavy
mobile-first
DIY přístup
remote labs
self-regulated learning a jeho technologická podpora
Poslední úprava: Novotný Petr, PhDr., Ph.D. (09.06.2023)