V průběhu semestru se na konkrétních ukázkách z učiva biologie seznámíme s používáním nejběžnějších vyučovacích metod, technik a strategií vhodných do hodin biologie, resp. přírodopisu, na ZŠ a SŠ; současně prozkoumáme jejich výhody a nevýhody a vyhodnotíme jejich přínos pro praxi učitele biologie;
seznámíme se s přípravou na hodinu přírodopisu/biologie, realizací výuky a jejím vedení na ZŠ a SŠ;
uvedeme učebnice schválené MŠMT ČR pro výuku přírodopisu/biologie na ZŠ a gymnáziu;
objasníme termíny: učivo, učební úloha, či učební pomůcky apod.;
přiblížíme současnou situaci českého školství, potřeby reformy školství a smysl RVP (RVP = Rámcový vzdělávací program) pro ZŠ a pro gymnázia;
nahlédneme na strategické a kurikulární dokumenty v ČR a EU;
zhodnotíme postavení učitele v 21. století a význam učitelského povolání;
vymezíme vztah "učitel a žák" a komunikaci učitele v návaznosti na pedagogiku a psychologii;
v neposlední řadě se zamyslíme nad hodnocením výsledků žáků a hodnocením přírodovědných předmětů v mezinárodním měřítku i v rámci ČR;
Poslední úprava: Řehořová Kamila (30.01.2015)
Cíl předmětu
Cílem přednášky je:
být srozumitelným a praktickým rádcem budoucím učitelům - studentům učitelství v kombinaci s biologií,
uvést je do problematiky vedení výuky hodin přírodopisu a biologie na ZŠ a SŠ,
na konkrétních příkladech vyhodnotit smysl a funkci využívání jednotlivých výukových metod a forem v hodinách biologie a přírodopisu,
a v neposlední řadě diskutovat problematiku RVP a tvorby ŠVP.
Poslední úprava: Řehořová Kamila (30.01.2015)
Deskriptory
Přednáška pro studenty učitelství biologie.
Poslední úprava: Řehořová Kamila (30.01.2015)
Literatura
Altmann, A.: Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. SPN: Praha, 1975.
Hrabal, V. a kol.: Testy a testování ve škole. UK PedF: Praha, 1994.
Kalhoust, Z., Obst, O a kol.: Školní didaktika. Portál: Praha, 2002.
Lazarová, B.: Netradiční role učitele. Paido: Brno, 2005.
Petty, G.: Moderní vyučování. Portál: Praha, 1996.
Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. (Východiska a nové metody v praxi). Praha: Portál 1999.
Standard základního vzdělávání
Standard čtyřletého gymnázia
Osnovy pro gymnázia
Vzdělávací programy: Základní škola, Obecná škola, Národní škola
Národní program rozvoje vzdělávání (Bílá kniha)
Státní program EVVO
Učebnice přírodopisu pro základní školy
Učebnice biologie pro střední školy
Poslední úprava: Řehořová Kamila (30.01.2015)
Požadavky ke zkoušce
Typ zkoušky - ústní Doba na přípravu - 30 minut Předpokládaná doba zkoušení - 30 minut
Studenti se zapisují ke zkoušce na vybraný termín a čas. Součástí zkoušky je příprava na vyučovací hodinu ke zvolenému biologickému témata, které student oznámí vyučující mailem do konce listopadu. Součástí přípravy je plánovaný průběh jednotlivými fázemi vyučovací hodiny ke zvolenému biologickému tématu, organizační poznámky (zamýšlené použité pomůcky, přírodniny nebo modely, odkazy na webové stránky, časový plán, téma a cíl vyučovací hodiny, didaktické prostředky apod.). U zkoušky si student vylosuje otázku s konkrétní vyučovací metodou nebo formou, ke které vyučovací hodinu blíže upraví v rámci času na přípravu. Přípravy student odevzdá týden před vlastní zkouškou vyučující. V průběhu semestru možné tři absence.
Součástí vylosované otázky jsou tři termíny k vysvětlení vycházející z následujících tematických okruhů: 1. Učební dokumenty, vzdělávací programy: učební plány a osnovy pro výuku přírodopisu a biologie na ZŠ, RVP - vzdělávacím oblast "Člověk a příroda", tvorba vyučovacího předmětu přírodopis a biologie; klíčové kompetence, průřezová témata; Bílá kniha
2. Učebnice pro výuku přírodopisu a biologie: funkce a strukturní prvky učebnice, seznamy učebnic schválených MŠMT ČR, schvalovací doložka, recenze učebnic hodnocení obsahu učiva v učebnicích s využitím různých kritérií, specifika jednotlivých řad učebnic, struktura učiva
3. Vyučovací metody: přehled a příklady jejich využití ve výuce biologie vzhledem ke specifikům různých věkových kategorií žáků, návaznosti především na psychologii a pedagogiku; motivace žáků; zařazení problémových metod - pozorování a pokus, autodidaktické metody - práce s pracovními listy a sešity, populárně vědeckou literaturou, určovacími klíči, atlasy
4. Cíle výuky přírodopisu a biologie na různých stupních a typech škol a fáze vyučovací hodiny:
5. Vytváření pojmů a biologický nákres: induktivní a deduktivní způsob, zásady při vytváření pojmů (nadřazenost, souřadnost, podřazenost), pojmová nejednotnost v používání pojmů v učebnicích nákres, typy nákresu, zařazení ve výuce, náčrtníky používané v biologii
6. Kontrola hodnocení výsledků výuky biologie: kvalitativní a kvantitativní hodnocení žáků ve vztahu k výuce biologie; obecné požadavky na klasifikaci; didaktické testy - varianty a typy testů a testových úloh; maturitní zkoušky teorie a praxe tvorby testových položek, zpracování a interpretace výsledků testů a uplatnění při hodnocení výsledků výuky v biologii, mezinárodní projekty PISA (TIMSS)
7. Klasické a moderní materiální didaktické prostředky: nástěnný obraz (ukázka, kritéria pro výběr tohoto typu pomůcek), fólie, přírodniny, herbáře, lihové preparáty, vycpaniny; multimediální aplikace; multimediální technika
8. Problémové úlohy a jejich zařazení v přírodopise a v biologii: východiska tvorby problémových úloh, jejich třídění a využití ve výuce; příklady problémových úloh a jejich uplatnění při výuce různých biologických oborů
9. Organizační formy výuky přírodopisu a biologie: VH, laboratorní práce, seminář z biologie, praktická cvičení a exkurze (charakteristika, zařazení, příklady) školní projekty, otevřené vyučování, skupinová výuka, týmová práce a kooperace
10. Výchova ve výuce biologie: výchova ke zdraví, protidrogová prevence; environmentální výchova, multikulturní výchova, OSV;
11. Vymezení předmětu didaktika biologie, oborová didaktika: interdisciplinarita oboru, přednosti a úskalí; trendy rozvoje oborových didaktik (především biologie)
12. Péče o nadané a talentované žáky (zaměření na biologii): biologické (ekologické) soutěže a možnosti uplatnění tvůrčí činnosti žáků základních a středních škol
13. Přírodovědné vzdělávání v rámci EU: národní a školní kurikulum; nové trendy ve výuce přírodovědných předmětů (integrace, školní projekty, vzdělávací oblasti a obory, přírodní vědy a jejich výuka ve státech EU)
14. Výzkum v oborové didaktice: kvalitativní a kvantitativní metody pedagogického výzkumu v didaktice biologie (pozorování, dotazník, interview, obsahová analýza textu, pedagogický experiment)
15. Role učitele na ZŠ a SŠ
Poslední úprava: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (27.10.2017)