|
|
||
Poslední úprava: RNDr. Vanda Janštová, Ph.D. (29.09.2020)
Předmět je vhodný zejména pro vyšší ročníky bakalářského stupně a nižší ročníky studia magisterského. Bakalářským studentům předmět poskytne základní orientaci ve výzkumné problematice, což mohou absolventi využít při sepisování bakalářské práce (např. čeho si všímat u odborných článků, kritické zhodnocení metodiky publikací a lepší orientace v kapitolách prezentujících výsledky). Studentům může také např. pomoci v rozhodování, jak potenciální téma diplomové/závěrečné práce uchopit a realizovat (které výzkumné metody lze využít a jak následně data zpracovat). Předmět je vhodný nejen pro ty, kteří ještě přesnou náplň diplomové práce nemají specifikovanou, ale i pro ty, kteří již na vybraném tématu pracují. Těm mohou být užitečné nejen lekce zaměřené např. na formulování hypotéz, statistiku, prezentaci výstupů, ale i mohou např. pomoci poskytnout i jiný úhel pohledu na již nasbíraná či zpracovaná data. Ačkoliv vybrané metody jsou demonstrovány zejména na příkladech pedagogického výzkumu v didaktice přírodovědných předmětů, předmět je velmi vhodný nejen pro široké spektrum studentů učitelských oborů, ale i pro zájemce z řad odborných oborů etologických či behaviorálních (např. etologie člověka či psychologie), kde jsou vybrané metody rovněž hojně využívány (např. dotazníky, oční kamera, základy statistiky). Kurz probíhá formou semináře - kombinace výkladu, aktivní práce studentů v průběhu výuky (vyhledávání literatury, vyhodnocení dat) a samostatné práce studentů (čtení vědeckých článků, realizace modelového výzkumného úkolu, příprava dotazníku včetně online dotazníku). |
|
||
Poslední úprava: RNDr. Vanda Janštová, Ph.D. (29.09.2020)
Chráska M. 2010: Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Grada, Praha, 265 str. Carifio, J., & Perla, R. (2008). Resolving the 50-year debate around using and misusing Likert scales. Medical Education, 42(12), 1150–1152. https://doi.org/10.1111/j.1365-2923.2008.03172.x Carifio, J., & Perla, R. J. (2007). Ten Common Misunderstandings, Misconceptions, Persistent Myths and Urban Legends about Likert Scales and Likert Response Formats and their Antidotes. Journal of Social Sciences, 3(3), 106–116. https://doi.org/10.3844/jssp.2007.106.116 |
|
||
Poslední úprava: RNDr. Vanda Janštová, Ph.D. (07.09.2021)
Aktivní účast (1 možná absence). Plnění a odevzdání zadaných úkolů. V případě vynucené online výuky aktivní účast na online výuce (Google Classroom kurz Výzkumné metody v přírodovědném vzdělávání https://classroom.google.com/c/Mzg4ODAwNTAyMDc0, kód ngl3l54), jedna povolená absence za semestr. A zároveň je potřebné plnění a online odevzdání zadaných úkolů k jednotlivým tématům. |
|
||
Poslední úprava: RNDr. Vanda Janštová, Ph.D. (27.07.2022)
Úvod do problematiky, typy výzkumu, doporučený postup Rozhovory, kvalitativní analýza, zakotvená teorie Využití oční kamery ve výzkumu Dotazníky Základy statistiky Hodnocení textu a obrázků Videostudie |