PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Souvislá pedagogická praxe - mimoškolní výukové programy - MB180C09C
Anglický název: Teaching Practice - out-of-school Educational Programs in Science subjects (for one-subject study)
Český název: Souvislá pedagogická praxe - mimoškolní výukové programy
Zajišťuje: Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 6
Rozsah, examinace: 0/2, Z [TS]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Poznámka: povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D.
RNDr. Irena Chlebounová
Anotace -
Poslední úprava: RNDr. Irena Chlebounová (12.07.2023)
Během této pedagogické praxe získá student zkušenosti s přírodovědně a environmentálně zaměřenou výukou v mimoškolním prostředí a s chodem mimoškolních vzdělávacích institucí. Po individuální dohodě s garantkou předmětu probíhá praxe ve vybrané mimoškolní vzdělávací instituci, např. ve středisku ekologické výchovy, muzeu, zoologické zahradě, botanické zahradě, domu dětí a mládeže apod. Po dohodě lze tuto praxi absolvovat i na přírodovědně zaměřeném táboře nebo soustředění, na pobytovém školním kurzu nebo expedici, ve školním přírodovědném kroužku apod.
Podle možností konkrétní instituce probíhá tato praxe blokově, zpravidla v rozsahu 2-4 týdnů, nebo průběžně během jednoho semestru. Student pracuje pod vedením zkušeného lektora nebo jiného pedagogického pracovníka dané instituce.
Student se během této praxe absolvuje náslechy, aktivně se podílí na výuce jako lektor nebo pomocný lektor a zapojí se i do dalšího běžného provozu instituce (např. příprava učebních pomůcek a materiálu, údržba sbírek, péče o chovy, evaluace výukových programů apod.). Doporučený rozsah je 6-8 hodin náslechů a 16-20 vlastní výuky + příprava.
Z absolvovaných náslechů, výuky i další práce student zpracuje podrobné záznamy a spolu s přípravami na výuku je po skončení praxe nahraje do Google Classroom a předloží ke kontrole. V případě distanční výuky pomáhá s online aktivitami a jejich přípravou i následnou evaluací.

Povinná je účast na informační schůzce, hromadné reflexní schůzce a individuální reflexní zápočtové schůzce.
Literatura -
Poslední úprava: RNDr. Irena Chlebounová (15.07.2023)

ČAPEK, R. (2017). Líný učitel. Jak učit dobře a efektivně. Praha: Raabe s. r. o.

ČAPEK, R. (2019). Líný učitel. Cesta pedagogického hrdiny. Praha: Raabe s. r. o.

ČAPEK, R. (2020). Líný učitel. Kompas moderního učitele. Praha: Raabe s. r. o.

FONTANA, D. (2003). Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha: Portál.

Fořtík, V., Fořtíková, J. (2O15). Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha: Portál.

GANAJOVÁ, M. a kol. (2021). Formatívne hodnotenie vo výučbe prírodných vied, matematiky a informatiky. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika.

GILBERT, I. (2013). Essential Motivation in the Classroom. New York: Routledge.

KARNSOVÁ, M. (1995). Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál.

KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. (2009). Hodnocení žáků. Praha: Grada Publishing, a. s.

KOLEKTIV AUTORŮ (2020). Příprava, organizace a realizace pedagogických praxí na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy. Praha: PřF UK. https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/pedagogicke-praxe/uvodni-informace/praxe-online.pdf

KOPŘIVA, P. a kol. (2008). Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála.

KREJČOVÁ, L. (2013). Žáci potřebují přemýšlet. Co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál.

LACINA, L., KOTRBA, T. (2015). Aktivizační metody ve výuce. Příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal.

MAREŠ, J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál.

PETTY, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál.

Říčan, P. (1995). Agresivita a šikana mezi dětmi. Jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál.

SIEGLOVÁ, D. (2019). Konec školní nudy. Didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada Publishing, a. s.

SITNÁ, D. (2013). Metody aktivního vyučování. Spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál. 

VALIŠOVÁ, A., KOVAŘÍKOVÁ, M. (2021). Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, a. s.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: RNDr. Irena Chlebounová (12.07.2023)

Student si vede pedagogický deník/portfolio své práce, odevzdá přehled uskutečněných aktivit včetně jejich přípravy a evaluace, účastní se informační schůzky, reflexní schůzky a zápočtové schůzky (v případě distanční výuky vedené online formou přes Google Meet), odevzdá všechny požadované dokumenty včetně souhrnného hodnocení. Do tří dnů po nastoupení na praxi pošle svůj rozvrh Ireně Chlebounové.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK