|
|
|
||
Kurz seznámí studenta se základními modely a přístupy při analýze dynamiky jedné a více populací (metapopulační dynamika), s vlivem prostorových aspektů (složení krajiny, prostorové rozmístění jednotlivých populací) na biodiverzitu v krajině a s aplikacemi těchto teorií v biologické kontrole škůdců a v ochraně přírody.
Poslední úprava: Kindlmann Pavel, prof. RNDr., DrSc. (01.10.2018)
|
|
||
A.A. Berryman, P. Kindlmann (2008): Population Systems. Springer, Dordrecht. N.J. Gotelli (1998): A Primer of Ecology. Sinauer Assoc., Sunderland, MA, USA. J.Rajchard, P. Kindlmann, Z. Balounová (2003): Ekologie II. Kopp, Č. Budějovice. V. Jarošík (2005): Růst a regulace populací. Academia, Praha. R.B. Primack, P. Kindlmann, J. Jersáková (2011): Úvod do biologie ochrany přírody. Portál, Praha. P. Kindlmann & F. Burel (2008): Connectivity measures: a review. Landscape Ecology 23: 879-890. Hanski, I. (1999): Metapopulation Ecology. Oxford University Press, Oxford. R.J. Whittaker (2005): Island Biogeography: Ecology, Evolution, and Conservation. 7th ed. Oxford Univ. Press, Oxford. M. Begon, J.L. Harper, C.R. Townsend (2000) Ecology. 3rd ed. Blackwell, Oxford. Poslední úprava: Kindlmann Pavel, prof. RNDr., DrSc. (02.10.2021)
|
|
||
POZOR ZMĚNA! Úvodní přednáška tohoto kurzu se bude konat v termínu i na místě dříve oznámeném, tedy 30.9. od 15:40 v B14. Vzhledem k mé zdravotní indispozici, která mě postihla dnes odpoledne, se jí však osobně nemohu zúčastnit. Přednášet ji proto budu online, v prostředí Googlemeet na adrese https://meet.google.com/xft-bfnw-wpd Přednáška bude archivována v prostředí Classroom Kurz bude probíhat za podpory uživatelsky velice příjemného prostředí Classroom, kde student nalezne uložené ve formě MP4 souborů: - Záznamy všech přednášek kurzu ve formátu mp4, kde přednášející vysvětluje probíranou látku na základě PowerPointového souboru. Data konání přednášek (základní přednášky vs. diskuzní prezentace - viz níže apod.) budou studentům oznámena na úvodní přednášce a případné změny dat konání budou studentům včas oznámeny. Prostředí Classroom tak umožní studentům, aby v případě potřeby použili tyto záznamy třeba pokud dojde ke kolizi s jiným kurzem a podobně a zároveň umožní shlédnutí dané přednášky či její složitější části opakovaně. - PowerPointové soubory zmíněné v předchozím bodě. - Další pomocné soubory při přednášce využívané, tedy třeba soubory v Excelu s daty a podobně. - Záznamy diskusních prezentací v Googlemeet, které budou organizovány zhruba po každých třech přednáškách, při nichž budeme diskutovat probíranou látku a studenti se budou moci ptát na případné věci, kterým nerozumí, nebo na různé další věci, které s přednáškou souvisí. - Chat, kde vám budu zadávat úkoly a oznamovat novinky. V prostředí Classroom se bude odehrávat i zkouška. Zkouška sestává ze zaškrtávacího testu obsahujícího 12 otázek, ověřujícího osvojení si probrané látky. Hodnocení (dle počtu správných odpovědí): 12-11 výborně 10-9 velmi dobře 8-7 dobře 0-6 neprospěl(a) POZOR: Vzhledem k povaze prostředí Classroom budou do tohoto prostředí připuštěni pouze studenti, kteří mají v SISu uvedený email v doméně @natur.cuni.cz. K tomu, abyste se do prostředí Classroom dostali a mohli je aktivně používat, musíte tedy provést tyto kroky: 1. Zkontrolujte si v SISu, jestli zde máte uveden mail v doméně @natur.cuni.cz. Pokud nikoli, zaměňte email stávající za email v doméně @natur.cuni.cz. Tento email obdrželi všichni studenti Přírodovědecké fakulty UK při nástupu na fakultu. Pokud si jej nepamatujete, zkontaktujte IT oddělení nebo studijní oddělení. Pokud jste z jiné fakulty, zkontaktujte mě na emailu pavel.kindlmann@centrum.cz a věc vyřešíme individuálně. 2. Pokud budete mít v SISu uveden email v doméně @natur.cuni.cz, čekejte až ode mne NA TUTO EMAILOVOU ADRESU obdržíte pozvánku do prostředí Classroom. Tuto pozvánku přijměte a od té doby zde můžete pracovat. Tuto pozvánku můžete obdržet několikrát, protože je musím posílat opakovaně, jelikož se další studenti přihlašují i během semestru. Reagujte prosím proto pouze na první z nich a pokud již budete v prostředí Classroom přihlášeni, následující pozvánky ignorujte. TEN STUDENT VŠAK, KTERÝ NEBUDE MÍT V SISU UVEDEN EMAIL V DOMÉNĚ @NATUR.CUNI.CZ, ŽÁDNOU POZVÁNKU NEDOSTANE AŽ DO TÉ DOBY, NEŽ TENTO NEDOSTATEK ODSTRANÍ. POZOR: TEN KDO NEBUDE MÍT V SISU UVEDEN EMAIL V DOMÉNĚ @NATUR.CUNI.CZ DO 15.10., JIŽ ŽÁDNOU POZVÁNKU NEDOSTANE A DO PROSTŘEDÍ CLASSROOM A TÍM PÁDEM ANI DO CELÉHO KURZU NEBUDE PŘIPUŠTĚN, PROTOŽE NEBUDE MÍT PŘÍSTUP KE STUDIJNÍM MATERIÁLŮM V PROSTŘEDÍ CLASSROOM, ALE HLAVNĚ K VLASTNÍ PRÁCI V TOMTO KURZU (DOMÁCÍ ÚKOLY, ZKOUŠKY A PODOBNĚ). Další informace a detaily týkající se kurzu obdržíte na úvodní přednášce v Googlemeet, která se bude konat v pondělí, 30.9., od 15:40 v B14 a zároveň na adrese https://meet.google.com/xft-bfnw-wpd Tato přednáška bude nahrána a poté dosažitelná v prostředí Classroom, avšak pouze studentům, kteří budou do tohoto prostředí řádně přihlášeni.
Poslední úprava: Kindlmann Pavel, prof. RNDr., DrSc. (08.10.2024)
|
|
||
P1. Prokládání dat funkcí, fitování dat funkcí v EXCELu. P2. Statické modely v biologii – prokládání dat funkcí, přehled elementárních a dalších funkcí, používaných v biologických modelech. P3. Základní spojité modely populační dynamiky izolovaného druhu: exponenciální růst, analytické řešení, jeho numerická simulace na počítači. IP1. Interaktivní přednáška, diskuse VP1-VP3. P4. Složitější spojité a diskrétní modely populační dynamiky izolovaného druhu; analýza stability jejich rovnovážných bodů; simulace jejich chování na počítači a odhad jejich parametrů. P5. Od populace k metapopulaci – základní koncepce a modely. Konektivita v krajině. možnosti ochrany přírody v mozaikovitém prostředí. Metapopulační dynamika systému dravec-kořist na příkladu mšic a jejich predátorů. P6. Zahrnutí věkové struktury do modelu: Leslieho model populační dynamiky izolovaného druhu. IP2. Interaktivní přednáška, diskuse P4-P6. P7. Modely populační dynamiky systému dravec-kořist a dvou konkurujících si druhů, simulace jejich dynamiky na počítači. Tilmanovy resource-consumer modely. Modely dravec-kořist v biologické kontrole škůdců. P8. Empirické příklady metapopulační dynamiky: systém slunéčko-mšice. Populační dynamika hmyzích škůdců a faktory, které ji ovlivňují – konkrétní případ lýkožrouta na Šumavě. P9. Ostrovní biogeografie a její aplikace v metapopulačním kontextu a v ochraně přírody (SLOSS). Faktory ovlivňující druhovou diverzitu; vztahy species-area a species-abundance. IP3. Interaktivní přednáška, diskuse P7-P9. Poslední úprava: Kindlmann Pavel, prof. RNDr., DrSc. (02.10.2021)
|