|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Antonín Šedivý, Ph.D. (13.09.2017)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Antonín Šedivý, Ph.D. (13.09.2017)
1) Úvod do studia SPP: Základní terminologie, obory SPP, příčiny vzniku vad a poruch, metody SPP, druhy péče o postižené; typy vývojových poruch. 2) Problémové dítě v základní škole: Syndrom ADD, ADHD; specifické poruchy učení; školní neprospěch. 3) Psychopedie: Znaky, příčiny, stupně mentální retardace, demence; speciální školy a SPC pro mentálně postižené; sociální a alternativní zařízení pro mentálně postižené; organizace pro pomoc mentálně postiženým. 4) Poruchy autistického spektra: Diagnostika a příznaky PAS, druhy PAS; výchovně vzdělávací intervence u dětí a mládeže s PAS. 5) Oftalmopedie: Typy zrakových poruch, jejich příčiny a příznaky, zjišťování zrakové ostrosti; speciální školy a SPC pro zrakově postižené; organizace a instituce pro zrakově postižené. 6) Surdopedie (akupedie): Typy sluchových poruch, jejich příčiny a příznaky, stupně, vyšetření sluchu; dorozumívací prostředky sluchově postižených; speciální školy a SPC pro sluchově postižené; organizace a instituce pro sluchově postižené. 7) Logopedie: Typy řečových poruch, jejich příčiny a příznaky, metody vyšetření; zdravotnická zařízení a speciální školy pro osoby s poruchami řeči. 8) Somatopedie: Typy poruch hybnosti, jejich příčiny a příznaky; speciální školy pro tělesně postižené; organizace pro tělesně a zdravotně postižené. 9) Integrace a inkluze postižených: Integrační a segregační směr péče o postižené; typy žáků se speciálními vzdělávacími potřebami; formy a podmínky pedagogické integrace; inkluzivní vzdělávání. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Antonín Šedivý, Ph.D. (13.09.2017)
Podmínky k získání zápočtu: Pro úspěšné splnění zápočtu musí mít student odpovídající docházku (75%) a musí vypracovat seminární práci na vybrané téma v rozsahu 4-5 stran. Témata a podrobnosti o seminární práci budou sděleny na první hodině předmětu.
Podmínky ke splnění zkoušky: Pro připuštění ke zkoušce musí student získat zápočet. Zkouška se koná ústní formou (34 zkouškových okruhů pokrývá učivo celého semestru a povinnou literaturu včetně platné legislativy). |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Antonín Šedivý, Ph.D. (13.09.2017)
Povinná: Pipeková, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3.vydání. Brno: Paido, 2010. Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. Valenta, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2014. Valenta, M. a kol. Slovník speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2015. Vyhláška MŠMT ČR č. 73/2005 Sb. O vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami podle platného znění.
Doporučená: Bazalová, B. Poruchy autistického spektra. Brno: MU, 2011. Černá, M. a kol. Česká psychopedie. Praha: Karolinum, 2008. Fischer, S., Škoda, J. Speciální pedagogika. Praha: Triton, 2008. Hájková, V. Integrativní pedagogika. Praha: IPPP, 2005. Hrdlička, M., Komárek, V. Dětský autismus. Praha: Portál, 2004. Hrubý, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 1. a 2. díl. Praha: FRPSP, 1998. Jucovičová, D., Žáčková, H. Máme dítě s ADHD. Rady pro rodiče. Praha: Grada, 2015. Kábele, F. a kol. Somatopedie. Praha: UK, 1993. Klenková, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. Květoňová, L. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2008. Lechta, V. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, 2010. Pokorná, V. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha: Portál, 2010. Selikowitz, M. Downův syndrom. Praha: Portál, 2005. Škodová, E., Jedlička, I. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2003. Švarcová, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2011. Uzlová, I. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním. Praha: Portál, 2010. Vosmink, M., Bělohlávková, L. Žáci s PAS v běžné škole. Praha: Portál, 2010. Zelinková, O. Poruchy učení. 12. vydání. Praha: Portál, 2015.
|