PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Dějiny duchovní hudby 1 - KVAR053
Anglický název: History of Spiritual Music 1
Zajišťuje: Katedra církevních dějin a literární historie (26-KCD)
Fakulta: Katolická teologická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Jiří Kozina, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Jiří Kozina, Ph.D.
Je korekvizitou pro: KVAR054
Anotace
KVAR053 Dějiny duchovní hudby 1

Cílem jednosemestrálního předmětu Středověká a renesanční duchovní hudba je představit
hlavní aspekty vývoje liturgické a duchovní hudby a liturgie v tomto období, jednotlivé
formy, nejdůležitější skladatelské osobnosti, prameny a způsob zápisu liturgické a duchovní
hudby.

Tematické okruhy:
1) vývoj středověké liturgické hudby, tzn. struktura a jednotlivé zpěvy mešního oficia
(zpěvy ordinaria a propria), jejich forma a způsob zpěvu (antifonální a responzoriální
zpěv, sylabický, neumatický a melismatický zpěv), nová chorální tvorba (tropy,
sekvence, rýmovaná oficia), notace chorálu (neumová a chorální), její vývoj a
jednotlivé typy (kvadratická, německá gotická, rombická) a liturgické prameny, kde je
zapsán gregoriánský chorál.
2) jednotlivé bohoslužby hodinkového oficia a jejich zpěvy (žalmy, hymny, antifony,
responsoria aj.)
3) další chorální tradice Západu (ambroziánský, beneventánský, mozarabský a
starořímský chorál)
4) světská hudba středověku (písně trubadúrů, truvérů a minnesängrů)
5) česká středověká hudba (duchovní písně, tropy, sekvence) a její prameny (např.
Jistebnický kancionál)
6) vývoj a formy vícehlasé hudby (epocha klášterních a katedrálních škol, Ars antiqua,
Ars nova, italské trecento) a nejvýznamnější představitelé (Leoninus, Perotinus,
Franco Kolínský, Philippe de Vitry, Guillaume de Machaut, Francesco Landino)
7) vývoj renesanční hudby - tzn. pět tzv. franko-vlámských škol (generací) a
nejvýznamnější skladatelé jednotlivých generací (Dufay, Ockeghem, Josquin des Préz,
Willaert, Orlando di Lasso, Palestrina), formy renesanční hudby (mše, moteto,
madrigal, chanson aj.), menzurální notace.

Základní studijní literatura k předmětu:
KOZINA Jiří: Dějiny středověké a renesanční hudby se zvláštním zaměřením na liturgickou
a duchovní hudbu a na liturgii.
(Zde na konci je seznam doporučené literatury ke studiu středověké a renesanční hudby.)


KVAR053 History of Sacred Music 1

The aim of the one-semester course Medieval and Renaissance Sacred Music is to introduce
the main aspects of the development of liturgical and sacred music and liturgy in this period, the various forms, the most important composers, the sources and methods of writing liturgical and sacred music.

Thematic headings:
1) the development of medieval liturgical music, i.e. the structure and individual chants of the Mass Officium (chants of the ordinaria and propria), their form and method of singing (antiphonal and responsorial singing, syllabic, neumatic and melismatic singing), new choral works (tropes, sequences, rhymed officio), the notation of chant (neumatic and choral), its development and individual types (quadratic, German Gothic, rhombic), and liturgical sources where Gregorian chant is recorded.
2) the individual services of the hourly officium and their chants (psalms, hymns, antiphons,
responsories, etc.)
3) other choral traditions of the West (Ambrosian, Beneventan, Mozarabic, and
ancient Roman chant)
4) secular music of the Middle Ages (songs of troubadours, trumpeters and minnesingers)
5) Czech medieval music (sacred songs, tropes, sequences) and its sources (e.g.
Jistebnický kancionál)
6) the development and forms of polyphonic music (the era of monastic and cathedral schools, Ars antiqua, Ars nova, Italian trecento) and the most important representatives (Leoninus, Perotinus,
Franco of Cologne, Philippe de Vitry, Guillaume de Machaut, Francesco Landino)
7) the development of Renaissance music - i.e. the five so-called Franco-Flemish schools (generations) and the most important composers of each generation (Dufay, Ockeghem, Josquin des Prés, Willaert, Orlando di Lasso, Palestrina), forms of Renaissance music (mass, motet, madrigal, chanson, etc.), mensural notation.

Basic study literature for the course:
KOZINA Jiří: History of medieval and renaissance music with special focus on liturgical
A study of liturgical and sacred music with special emphasis on liturgy.
(Here at the end is a list of recommended literature for the study of medieval and Renaissance music.)
Poslední úprava: Kozina Jiří, Mgr., Ph.D. (05.12.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK