Kurz dějin a teologie starokřesťanské literatury 1. až 6. století.
Poslední úprava: Vopřada David, doc., Dr. (01.10.2020)
The course covers the history and theology of ancient Christian literature from the first to the sixth century.
Poslední úprava: Vopřada David, doc., Dr. (01.10.2020)
Cíl předmětu -
1. Znalost (Remember)
Studenti si dokážou zapamatovat hlavní představitele a díla patristické literatury od 1. do 6. století.
Studenti dokážou vyjmenovat klíčové teologické koncepty spojené s jednotlivými patristickými autory (např. Atanášova christologie, Augustinova nauka o milosti).
Studenti si dokážou vybavit historický a kulturní kontext, ve kterém patristická literatura vznikala.
2. Porozumění (Understand)
Studenti dokážou vysvětlit základní myšlenky patristické teologie a jejich vztah k raným christologickým a trinitárním debatám.
Studenti dokážou popsat různé literární žánry patristické literatury (např. apologetika, exegetická literatura, dogmatické traktáty).
Studenti dokážou interpretovat klíčové texty církevních otců s ohledem na jejich teologický význam.
3. Aplikace (Apply)
Studenti dokážou použít základní metody patristického bádání při analýze primárních textů.
Studenti dokážou aplikovat patristické myšlenky v teologické reflexi a současných diskuzích o církevní tradici.
Studenti dokážou převést teoretické znalosti do praxe při tvorbě vlastních komentářů a reflexí nad patristickými texty.
4. Analýza (Analyse)
Studenti dokážou rozlišit hlavní teologické směry v patristické literatuře a jejich vztah k dobovým heretickým hnutím.
Studenti dokážou porovnat různé teologické argumentace v textech vybraných patristických autorů (např. Tertullianova vs. Augustinova teologie milosti).
Studenti dokážou analyzovat strukturu a argumentační postupy patristických děl.
5. Hodnocení (Evaluate)
Studenti dokážou kriticky zhodnotit význam patristických textů pro vývoj křesťanské teologie.
Studenti dokážou posoudit, jak patristické myšlení ovlivnilo středověkou a moderní teologii.
Studenti dokážou zhodnotit různé přístupy k výkladu patristických děl v současném akademickém diskurzu.
6. Tvorba (Create)
Studenti dokážou sestavit analytickou práci na téma vybraného patristického autora nebo teologického konceptu.
Studenti dokážou vytvořit anotaci a komentář k vybraným patristickým textům.
Studenti dokážou navrhnout kritickou úpravu nebo rozšíření hesel v online encyklopedických zdrojích zaměřených na patristiku.
Poslední úprava: Vopřada David, doc., Dr. (17.02.2025)
1. Knowledge (Remember)
Students will be able to remember the main figures and works of patristic literature from the 1st to the 6th century.
Students will be able to list key theological concepts associated with individual patristic authors (e.g., Athanasius' Christology, Augustine’s doctrine of grace).
Students will be able to recall the historical and cultural context in which patristic literature emerged.
2. Comprehension (Understand)
Students will be able to explain the fundamental ideas of patristic theology and their relation to early Christological and Trinitarian debates.
Students will be able to describe the different literary genres of patristic literature (e.g., apologetics, exegetical literature, dogmatic treatises).
Students will be able to interpret key texts of the Church Fathers with regard to their theological significance.
3. Application (Apply)
Students will be able to apply basic methods of patristic research when analysing primary texts.
Students will be able to use patristic ideas in theological reflection and contemporary discussions on Church tradition.
Students will be able to translate theoretical knowledge into practice by producing their own commentaries and reflections on patristic texts.
4. Analysis (Analyse)
Students will be able to distinguish major theological trends in patristic literature and their relation to contemporary heretical movements.
Students will be able to compare different theological arguments in texts by selected patristic authors (e.g., Tertullian’s vs. Augustine’s theology of grace).
Students will be able to analyse the structure and argumentative techniques of patristic works.
5. Evaluation (Evaluate)
Students will be able to critically assess the significance of patristic texts for the development of Christian theology.
Students will be able to evaluate how patristic thought influenced medieval and modern theology.
Students will be able to assess different approaches to interpreting patristic works in contemporary academic discourse.
6. Creation (Create)
Students will be able to produce an analytical paper on a selected patristic author or theological concept.
Students will be able to create an annotation and commentary on selected patristic texts.
Students will be able to propose a critical revision or expansion of entries in online encyclopaedic resources related to patristics.
Poslední úprava: Vopřada David, doc., Dr. (17.02.2025)