PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Patrologie - KSTE431
Anglický název: Patrology
Zajišťuje: Katedra systematické a pastorální teologie (26-KSPT)
Fakulta: Katolická teologická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 7
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:5/0, --- [HS]
letní s.:5/0, Zk [HS]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: distanční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. David Vopřada, Dr.
Anotace -
Kurz dějin a teologie starokřesťanské literatury 1. až 6. století.
Poslední úprava: Vopřada David, doc., Dr. (01.10.2020)
Cíl předmětu -

1. Znalost (Remember)

  • Studenti si dokážou zapamatovat hlavní představitele a díla patristické literatury od 1. do 6. století.
  • Studenti dokážou vyjmenovat klíčové teologické koncepty spojené s jednotlivými patristickými autory (např. Atanášova christologie, Augustinova nauka o milosti).
  • Studenti si dokážou vybavit historický a kulturní kontext, ve kterém patristická literatura vznikala.

2. Porozumění (Understand)

  • Studenti dokážou vysvětlit základní myšlenky patristické teologie a jejich vztah k raným christologickým a trinitárním debatám.
  • Studenti dokážou popsat různé literární žánry patristické literatury (např. apologetika, exegetická literatura, dogmatické traktáty).
  • Studenti dokážou interpretovat klíčové texty církevních otců s ohledem na jejich teologický význam.

3. Aplikace (Apply)

  • Studenti dokážou použít základní metody patristického bádání při analýze primárních textů.
  • Studenti dokážou aplikovat patristické myšlenky v teologické reflexi a současných diskuzích o církevní tradici.
  • Studenti dokážou převést teoretické znalosti do praxe při tvorbě vlastních komentářů a reflexí nad patristickými texty.

4. Analýza (Analyse)

  • Studenti dokážou rozlišit hlavní teologické směry v patristické literatuře a jejich vztah k dobovým heretickým hnutím.
  • Studenti dokážou porovnat různé teologické argumentace v textech vybraných patristických autorů (např. Tertullianova vs. Augustinova teologie milosti).
  • Studenti dokážou analyzovat strukturu a argumentační postupy patristických děl.

5. Hodnocení (Evaluate)

  • Studenti dokážou kriticky zhodnotit význam patristických textů pro vývoj křesťanské teologie.
  • Studenti dokážou posoudit, jak patristické myšlení ovlivnilo středověkou a moderní teologii.
  • Studenti dokážou zhodnotit různé přístupy k výkladu patristických děl v současném akademickém diskurzu.

6. Tvorba (Create)

  • Studenti dokážou sestavit analytickou práci na téma vybraného patristického autora nebo teologického konceptu.
  • Studenti dokážou vytvořit anotaci a komentář k vybraným patristickým textům.
  • Studenti dokážou navrhnout kritickou úpravu nebo rozšíření hesel v online encyklopedických zdrojích zaměřených na patristiku.
Poslední úprava: Vopřada David, doc., Dr. (17.02.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK