PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Seminář patrologie 2 - KSTE104
Anglický název: Patristics Seminar 2
Zajišťuje: Katedra systematické a pastorální teologie (26-KSPT)
Fakulta: Katolická teologická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. David Vopřada, Dr.
Vyučující: doc. David Vopřada, Dr.
Neslučitelnost : KSTE185
Je neslučitelnost pro: KSTE185
Anotace -
V průběhu semináře budeme číst Ambrožovy spisy věnované Genezi, tj. De paradiso a De Noe.
Poslední úprava: Vopřada David, doc., Dr. (17.02.2025)
Cíl předmětu -

1. Znalost (Remember)

  • Studenti si dokážou zapamatovat hlavní teologická a historická témata spojená s Ambrožovými spisy De paradiso a De Noe.
  • Studenti dokážou vyjmenovat klíčové pojmy a koncepty patristické exegeze spojené s výkladem Geneze.
  • Studenti si dokážou vybavit základní charakteristiky latinské patristické tradice a její hermeneutické přístupy k biblickému textu.

2. Porozumění (Understand)

  • Studenti dokážou vysvětlit hlavní exegetické metody užívané Ambrožem a jejich teologické důsledky.
  • Studenti dokážou popsat kontext, ve kterém Ambrožovy texty vznikaly, a jejich vztah k předchozím patristickým tradicím.
  • Studenti dokážou interpretovat význam jednotlivých motivů v textech (paradisusarca Noe) ve světle raně křesťanské symboliky.

3. Aplikace (Apply)

  • Studenti dokážou aplikovat základní metody patristického výkladu při četbě latinských textů.
  • Studenti dokážou použít získané znalosti pro analýzu a interpretaci dalších patristických exegetických děl.
  • Studenti dokážou převést teoretické znalosti do praxe tím, že budou formulovat vlastní exegetické komentáře ke klíčovým pasážím textů.

4. Analýza (Analyse)

  • Studenti dokážou rozlišit různé vrstvy významu v Ambrožově interpretaci Geneze.
  • Studenti dokážou porovnat Ambrosiovu exegezi s exegetickými přístupy jiných patristických autorů (např. Órigena, Augustina).
  • Studenti dokážou analyzovat argumentační strukturu Ambrožových textů a jejich teologické zdůvodnění.

5. Hodnocení (Evaluate)

  • Studenti dokážou kriticky zhodnotit vliv Ambrožovy exegeze na pozdější křesťanské teologické myšlení.
  • Studenti dokážou posoudit, do jaké míry je patristický výklad Geneze relevantní pro současné biblické bádání.
  • Studenti dokážou zhodnotit rozdíly mezi alegorickým a doslovným výkladem biblického textu v patristické tradici.

6. Tvorba (Create)

  • Studenti dokážou sestavit odbornou prezentaci na téma patristické exegeze knihy Geneze.
  • Studenti dokážou vytvořit písemný exegetický komentář k vybraným pasážím Ambrožových textů.
  • Studenti dokážou navrhnout strukturovanou diskuzi k patristickým interpretacím ráje a potopy v kontextu křesťanské teologie.
Poslední úprava: Vopřada David, doc., Dr. (17.02.2025)
Podmínky zakončení předmětu
  • Aktivní účast v semináři včetně přípravy textu (max. 3 absence)
  • Seminární práce na téma schválené vyučujícím:
    • rozsah: min. 7 NS, max. 12 NS (= 12600–21600 znaků vč. mezer a poznámek pod čarou);
    • citační úzus dle normy KTF, seznam bibliografie vč. pramenů a sekundární literatury;
    • u práce se očekává, že bude mít všechny náležitosti VŠ prací, o nichž studenti vědí z kurzu Metodologie.
Poslední úprava: Vopřada David, doc., Dr. (17.02.2025)
Literatura

Prameny

Ambrosius. De paradiso. CSEL 32/1.

———. De paradiso: Übersetzung mit Erläuterungen zum Inhalt und zum literarischen Hintergrund. Editoval Wolfgang Bietz. Studien zur Kirchengeschichte 17. Hamburg: Kovač, 2013.

———. Über das Paradies. Přeložila Susanne Greiner. Zweite Auflage. Christliche Meister 55. Einsiedeln Freiburg im Breisgau: Johannes Verlag, 2022.

———. Ambrogio: Il paradiso – il giardino piantato a Oriente.
Mattioli, Umberto, a Gabriele Pellizzari, ed.. Economica dello spirito 33. Milano: Paoline, 2018.

—. De Noe. CSEL 32/1.

Martz, Philippe. „Saint Ambroise de Milan, De Noe: Présentation, traduction, annotation". Thèse de doctorat, Université Paris-Sorbonne, École doctorale « Mondes anciens et médiévaux », 2014. http://www.theses.fr/2014PA040227.

Studie k De paradiso

Bardy, G. „La littérature patristique des «quaestiones et responsiones» sur l’Écriture sainte". Revue biblique 41–42 (1933 1932): 41.2: 210-236; 41.3: 341-367; 41.4: 515-537; 42.1: 14-30; 42.2: 211-229 42.3: 328-352.

Benjamins, H. S. „Paradisiacal Life: The Story of Paradise in the Early Church". In Paradise Interpreted: Representations of Biblical Paradise in Judaism and Christianity, editoval Gerard P. Luttikhuizen, 153–67. Biblical Studies, Ancient Near East and Early Christianity 2. Leiden ; Boston: Brill, 1999. https://doi.org/10.1163/9789047427179.

Bietz, Wolfgang Karl. „Paradiesesvorstellungen bei Ambrosius und seinen Vorgängern". Philosophische Fakultät der Universität Gießen, 1973. https://books.google.cz/books?id=DtISAQAAIAAJ.

Burns, J. Patout. „Creation and fall according to Ambrose of Milan". In Augustine: Biblical Exegete, editoval Frederick Van Fleteren a Joseph C. Schnaubelt, 71–97. Collectanea Augustiniana 5. New York et al.: Peter Lang, 2000.

Cabe, Benjamin. „The engendered soul in Apelles and Tertullian". In Studia Patristica, editoval Markus Vinzent, Roč. 128. Leuven: Peeters, 2021. https://doi.org/10.2307/j.ctv27vt51m.

Dupuis, Jacques. L’esprit de l‘homme. Étude sur l’anthropologie religieuse d’Origène. Museum Lessianum, section théologique 62. Paris ; Brugues: Desclée de Brouwer, 1967.

Gilbert, Lisa Kristin. „To Have Authority over a Body: 1 Corinthians 7: 3-4 and the Conjugal Debt". MA thesis, McGill University, 2007.

Grossi, Vittorino. „Il ricorso ad Ambrogio nell’opus imperfectum contra Iulianum di Agostino d’Ippona". Giuliano d’Eclano e l’Hirpinia christiana, 2003, 115–56.

Chapot, Frédéric. „Adam et le sage onomatothète. Remarques sur l’exégèse antique de Genèse 2, 19". Revue des études latines 85 (2007): 155–67.

Jeauneau, Édouard. „Le De paradiso d’Ambroise dans le livre IV du Periphyseon". In Tendenda vela: excursions littéraires et digressions philosophiques à travers le Moyen Âge, Édouard Jeauneau, 217–29. Instrumenta patristica et mediaevalia 47. Turnhout: Brepols, 2007.

Junod, Eric. „Les attitudes d’Apelles, disciple de Marcion, à l’égard de I’Ancien Testament". Augustinianum 22, č. 1/2 (1982): 113–33.

Lell, Helga Maria, a Lidia Raquel Miranda. „Political and moral implications on human institutions according to natural law paradigm in two ancient christian texts", 2012.

Lhuillier-Martinetti, Dominique. „De l’intérêt des contresens...(Jérôme correcteur d’Ambroise)". Vita Latina 178, č. 1 (2008): 43–52.

Luttikhuizen, Gerard P., ed. Paradise Interpreted: Representations of Biblical Paradise in Judaism and Christianity. Biblical Studies, Ancient Near East and Early Christianity - Book Archive Pre-2000 2. Leiden Boston: Brill, 1999. https://doi.org/10.1163/9789047427179.

Miranda, Lidia Raquel. „Alcances poéticos y mecanismos persuasivos del mensaje teológico en De paradiso y De Cain et Abel de Ambrosio de Milán". Aporía. Revista internacional de investigaciones filosóficas 5 (2013): 19--26.

———. „El bien común y la metáfora corporal en De paradiso de Ambrosio de Milán". Stylos 20 (2011): 169–80.

———. „Eva en el paraı́so y la naturaleza de la culpa en la exégesis de Ambrosio". Circe de clásicos y modernos 14, č. 2 (2010): 154–67.

———. „Metáforas y algo más en la retı́cula simbólica de De paradiso y De Cain et Abel de Ambrosio de Milán". Circe de clásicos y modernos 15, č. 2 (2011): 99–112.

———. „Traducciones, comentarios y debates: en búsqueda de la palabra inspirada de Dios". Circe de clásicos y modernos 19, č. 2 (2015): 55–66.

———. „Tras los pasos de Filón: la naturaleza humana en De paradiso, de Ambrosio de Milán". Anales de Filología Clásica 23 (2011): 121–37.

Nauroy, Gérard. „La création de l’homme (Gn 1, 26) dans une lecture critique de Philon le Juif: l’Epistula 29 (43 M) d’Ambroise de Milan face au De opificio mundi". In Judaïsme et christianisme dans les commentaires patristiques de la Genèse, editoval Marie-Anne Vannier, 87–108. Recherches en litterature et spiritualité 23. Bern: Peter Lang, 2014.

Perrone, Lorenzo. „Perspectives sur Origène et la littérature patristique des quaestiones et responsiones". In Origeniana Sexta. Origène et la Bible/Origen and the Bible, editoval Gilles Dorrival a Alain Le Boulluec, 151–64. Leuven: Peeters, 1995.

———. „Questions and Responses: Reading the Bible in the Light of Its Problems". In The Oxford Handbook of Early Christian Biblical Interpretation, editoval Paul M. Blowers a Peter William Martens, 198–209. Oxford Handbooks. Oxford: Oxford university press, 2019.

Pizzolato, Luigi Franco. „L’enigma del padre di sant’Ambrogio". Aevum 88, č. 1 (2014): 137–66.

Remy, Gérard. „Le Christ médiateur chez Ambroise et Augustin". Connaissance des Pères de l’Eglise 103 (2006): 2–16.

Roukema, Riemer. „The good samaritan in ancient christianity". Vigiliae Christianae 58, č. 1 (2004): 56–97.

Seijo Ibañez, Elisabet. „El ideal del esposo cristiano en la obra de Ambrosio de Milán". Polis. Revista de ideas y formas politicas de la antiguedad clasica 26 (2014): 147–72.

Spira, Gabriele. Paradies und Sündenfall: Stoffe und Motive der Genesis 3-Rezeption von Tertullian bis Ambrosius. Patrologia, Band XXXIV. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2015.

Willigen, Marius A. van. „Ambrose’s De Paradiso: An Inspiring Source for Augustine of Hippo". Studia Patristica 70 (2011): 47--54.

Zamagni, Claudio. „Is the question-and-answer literary genre in early Christian literature an homogeneous group?" In La littérature des questions et réponses dans l’antiquité profane et chrétienne: de l’enseignement à l’exégèse. Actes du séminaire sur le genre des questions et réponses tenu à Ottawa les 27 et 28 septembre 2009, editoval Marie-Pierre Bussieres, 241--268. Turnhout: Brepols, 2013.

———. „Une introduction méthodologique à la littérature patristique des questions et réponses: le cas d’Eusèbe de Césarée". In Erotapokriseis. Early Christian Question-and-Answer Literature in Context, editoval Annelie Volgers a Claudio Zamagni, 7–24. Leuven; Paris; Dudley, Ma.: Peeters, 2004.

 

Studie k De Noe

Badilita, Smaralda. „Les références à Gn 9, 20-21 dans la correspondance d’Ambroise". In Les dossiers de la Correspondance d’Am- broise. Bilan et perspectives. Actes de la journée d’études, 28 novembre 2013, Palais Universitaire, Strasbourg, editoval Michele Cutino a Françoise Vinel, Roč. Supplement 2. Revue des Études Tardo-antiques 4, 2015.

Cook, John Granger. „Philo’s Quaestiones in Genesim and Paul’s Σῶμα Πνευματικόν". In Alexandria: Hub of the Hellenistic World, editoval Benjamin Schließer, Jan Rüggemeier, Thomas J. Kraus, Jörg Frey, a Daniel Herrmann, 303–24. Wissenschaftliche Untersuchungen Zum Neuen Testament 460. Tübingen: Mohr Siebeck, 2021.

Courcelle, Pierre. „Saint Augustin at-il lu Philon d’Alexandrie?" Revue des études anciennes 63, č. 1 (1961): 78–85.

Cutino, Michele. „L’anima e le sue adfectiones nel lessico filosofico di Ambrogio". In Il latino dei filosofi a Roma antica, 171–207, 2006.

Dulaey, Martine. „L’apprentissage de l’exégèse biblique par Augustin. Première partie : Dans les années 386-389". Revue d’Etudes Augustiniennes et Patristiques 48, č. 2 (leden 2002): 267–95. https://doi.org/10.1484/J.REA.5.104855.

———. „Le «De Arca Noe» de Grégoire d’Elvire et la tradition exégétique de l’Église ancienne". Graphè 15 (2006): 79–102.

Franchi, Roberta. „« Intra tu, hoc est : in te ipsum intra » (Ambr., De Noe 11, 38): la conoscenza di sé in Ambrogio tra filosofia classica e tradizione cristiana". Helmantica 63, č. 189 (2012): 59–72.

Goncalves, Vincent. „Otium et decus. Les contraintes du «devoir de loisir» dans les réseaux aristocratiques de l’Occident romain tardif (IVe-Ve s. ap. J.-C.)". In Réseaux sociaux et contraintes dans l’Antiquité Tardive. Actes de la journée d’études (Université de Paris Ouest Nanterre La Défense, 27 juin 2013), editoval Ariane Bodin a Tiphaine Moreau, Supplément 1:137–56. Revue des Etudes Tardo-antiques 3, 2014.

Grant, Robert M. „God’s Word in Nature’s Birth (Exameron II 2.4): Ambrosian Environmental Theology: An Initial Probe in the Possibilities". Studia Ambrosiana 4 (2010): 209–35.

Nauroy, Gérard. „Ambroise de Milan face au judaïsme, entre héritage et polémique". In Judaïsme et christianisme chez les Pères, editoval Marie-Anne Vanier, 219–36. Judaïsme ancien et origines du christianisme 8. Turnhout: Brepols, 2015.

Otto, Jennifer. „Conflicting Christian reactions to Philo’s ark door exegesis". Theoforum 42, č. 1 (2011): 89–98.

Passarella, Raffaele. „Conoscenze mediche ambrosiane, ovvero la medicina nei padri della Chiesa: questioni di metodo". Acme 57, č. 2 (2004): 69–91.

———. „Medicina in allegoria: Ambrogio, Filone e l’arca di Noè". In Tra IV e V secolo: studi sulla cultura latina tardoantica, editoval Isabella Gualandri, 189–252. Quaderni di Acme 50. Milano: Cisalpino, 2002.

———. „Medicine in Ambrose". In Contributi di ricerca sulla poesia in Ambrogio. Atti del terzo dies academicus; 26-27 marzo 2007, 263–75. Studia ambrosiana 2. Milano; Roma: Bulzoni, 2008.

Pizzolato, Luigi Franco. „Il De Cain et Abel e ‘la prima cultura’ di Ambrogio". In Ambrogio e la liturgia, 177–212. Studia ambrosiana. Milano; Roma: Bulzoni, 2012.

Ricci, Roberta. „«Est etiarn in ipso motu, gestu, incessu tenenda verecundia»: il corretto modo di camminare secondo Ambrogio". In «Debita dona»: studi in onore di Isabella Gualandri, editoval Paola Francesca Moretti, Chiara Torre, a Giuseppe Zanetto, 437–59. Napoli: D’Auria, 2008.

Runia, David T. Philo in Early Christian Literature: A Survey. Compendia Rerum Iudaicarum Ad Novum Testamentum. Section 3: Jewish Traditions in Early Christian Literature 3. Assen, Minn.: Van Gorcum, 1993. https://doi.org/10.1163/9789004275164.

Schubert, Christoph. „Nihil difficilius quam hominis interiora comprehendere. Zu einem bisher nicht identifizierten Zitat bei Ambr., Noe 1,1". Zeitschrift für Antikes Christentum 7, č. 2 (14. leden 2003): 338–42. https://doi.org/10.1515/zach.2003.024.

Viller, Marcel. „L’Adversus Helvidium de S. Jerôme et la date du De Noe et arca de S. Ambroise". Recherches de science religieuse 10 (1920): 95–101.

Poslední úprava: Vopřada David, doc., Dr. (17.02.2025)
Metody výuky
Seminární forma výuky, seminární práce.
Poslední úprava: Vopřada David, doc., Dr. (21.02.2023)
Požadavky ke zkoušce
  • Viz podmínky zakončení předmětu.
Poslední úprava: Vopřada David, doc., Dr. (21.02.2023)
Sylabus
Témata vztažená k Ambrožově Hexameronu budou stanovena na začátku semináře dle možností a zájmů studentů.
Poslední úprava: Vopřada David, doc., Dr. (21.02.2023)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK