PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Patrologie 1 (řecká) - KSTE094
Anglický název: Patrology I (Greek)
Zajišťuje: Katedra systematické a pastorální teologie (26-KSPT)
Fakulta: Katolická teologická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: KSTE041
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. David Vopřada, Dr.
Neslučitelnost : KSTE041
Je korekvizitou pro: KSTE095
Je neslučitelnost pro: KSTE041
Anotace -
Kurz dějin a teologie starokřesťanské literatury přednicejského období, tj. od 1. do začátku 4. století.
Poslední úprava: Vopřada David, doc., Dr. (01.10.2020)
Cíl předmětu -

1. Znalost (Remember)

  • Studenti si dokážou zapamatovat hlavní představitele a díla starokřesťanské literatury od 1. do začátku 4. století.
  • Studenti dokážou vyjmenovat klíčové teologické koncepty spojené s jednotlivými autory (např. Justina, Ireneje, Tertulliana, Cypriána).
  • Studenti si dokážou vybavit historický a kulturní kontext vzniku starokřesťanských textů.

2. Porozumění (Understand)

  • Studenti dokážou vysvětlit základní témata patristické teologie a jejich vztah k raným christologickým a trinitárním debatám.
  • Studenti dokážou popsat různé literární žánry starokřesťanské literatury (např. apologetika, exegetická literatura, martyria).
  • Studenti dokážou interpretovat význam klíčových teologických textů v kontextu jejich doby.

3. Aplikace (Apply)

  • Studenti dokážou použít základní metody patristického výzkumu při analýze primárních textů.
  • Studenti dokážou aplikovat patristické myšlenky při zkoumání historických a současných teologických debat.
  • Studenti dokážou převést teoretické znalosti do praxe při tvorbě vlastních analýz a komentářů ke starokřesťanským textům.

4. Analýza (Analyse)

  • Studenti dokážou rozlišit hlavní teologické směry raného křesťanství a jejich vztah k soudobým heretickým hnutím.
  • Studenti dokážou porovnat různé teologické argumenty v textech vybraných autorů (např. Justina a Ireneje ve vztahu k gnosticismu).
  • Studenti dokážou analyzovat strukturu a argumentační postupy raně křesťanských děl.

5. Hodnocení (Evaluate)

  • Studenti dokážou kriticky zhodnotit význam patristických textů pro formování rané křesťanské teologie.
  • Studenti dokážou posoudit, jak patristické myšlení ovlivnilo další vývoj křesťanského učení.
  • Studenti dokážou zhodnotit různé interpretace raně křesťanských textů v současném akademickém diskurzu.

6. Tvorba (Create)

  • Studenti dokážou sestavit analytickou práci na téma vybraného autora nebo teologického konceptu rané církve.
  • Studenti dokážou vytvořit anotaci a komentář k vybraným starokřesťanským textům.
  • Studenti dokážou navrhnout kritickou úpravu nebo rozšíření akademických zdrojů týkajících se patrologie.
Poslední úprava: Vopřada David, doc., Dr. (17.02.2025)
Metody výuky

Přednáška, studijní podpory v Moodle, písemná práce.

Poslední úprava: Vopřada David, doc., Dr. (18.10.2022)
Vstupní požadavky

sine.

Poslední úprava: Vopřada David, doc., Dr. (18.10.2022)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK