Kurz seznamuje se základním vymezením teologie a snaží se nabídnout určitý základní "teologický horizont". Vedle toho se také u studentů ověřuje znalost KKC. Po prvním vymezení teologie a základních pojmů se kurz posouvá ke svému těžišti, totiž "teologickým modelům". Následně se věnuje pramenům a kontextům, s nimiž a v nichž teologie pracuje a komunikuje. Některá z témat (rozum, zjevení, Písmo, tradice) se velmi úzce dotýkají také fundamentální teologie.
Poslední úprava: Vopřada David, doc., Dr. (27.09.2013)
This introductory course of theology discusses what the theology is. The aim is to offer a fundamental "theological horizon" and it gives the essential tools for a deeper study of theology in other courses. After delimiting of the term "theology" and other important theological terms, the course focuses on several "theological models" from the history of Christian theology. The next chapters are the sources and contexts the theology works and communicates with: the Scripture, the Tradition, the Liturgy, the Church, the Science and the Reason.
International students are welcome to participate: at the beginning of the course, an individual curriculum will be prepared for each student, according to his or her language skills and other possibilities. The course will be successfully finished with an oral exam, based on the literature indicated by the teacher.
Poslední úprava: Vopřada David, doc., Dr. (30.06.2016)
Cíl předmětu -
1. Znalost (Remember)
Studenti si dokážou zapamatovat základní pojmy a definice teologie, jak jsou uvedeny v Katechismu katolické církve.
Studenti dokážou vyjmenovat hlavní teologické modely, které formovaly křesťanskou teologii v dějinách.
Studenti si dokážou vybavit klíčové prameny teologie, včetně Písma, tradice a církevního magisteria.
2. Porozumění (Understand)
Studenti dokážou vysvětlit, jak teologie jako věda reflektuje víru a Boží zjevení.
Studenti dokážou popsat různé epistemologické přístupy k teologii a jejich historický vývoj.
Studenti dokážou interpretovat význam jednotlivých teologických modelů ve vztahu k dějinám křesťanské myšlenky.
3. Aplikace (Apply)
Studenti dokážou použít základní teologické koncepty při rozboru biblických a teologických textů.
Studenti dokážou aplikovat teologické modely na současné otázky křesťanské víry a praxe.
Studenti dokážou integrovat znalosti z pramenů teologie (Písmo, tradice, církevní dokumenty) do své akademické práce.
4. Analýza (Analyse)
Studenti dokážou rozlišit různé teologické metody a jejich přístupy ke zkoumání víry.
Studenti dokážou porovnat scholastický, historicko-kritický a moderní přístup k teologickému bádání.
Studenti dokážou analyzovat vztah mezi teologií, církví a kulturou v různých historických obdobích.
5. Hodnocení (Evaluate)
Studenti dokážou kriticky zhodnotit význam jednotlivých teologických modelů pro současnou teologii.
Studenti dokážou posoudit, jak různé prameny teologie přispívají k porozumění křesťanské víry.
Studenti dokážou zhodnotit současné teologické výzvy a argumentovat na základě poznaných modelů a metod.
6. Tvorba (Create)
Studenti dokážou sepsat analytickou práci na téma vybraného teologického modelu nebo metody.
Studenti dokážou vytvořit strukturovaný přehled hlavních teologických pramenů a jejich významu.
Studenti dokážou navrhnout teologickou argumentaci k vybrané otázce současné křesťanské víry.
Poslední úprava: Vopřada David, doc., Dr. (17.02.2025)
1. Knowledge (Remember)
Students will be able to remember fundamental theological terms and definitions as presented in the Catechism of the Catholic Church.
Students will be able to list the main theological models that have shaped Christian theology throughout history.
Students will be able to recall key sources of theology, including Scripture, tradition, and the Church’s magisterium.
2. Comprehension (Understand)
Students will be able to explain how theology, as a discipline, reflects on faith and divine revelation.
Students will be able to describe different epistemological approaches to theology and their historical development.
Students will be able to interpret the significance of various theological models in relation to the history of Christian thought.
3. Application (Apply)
Students will be able to apply fundamental theological concepts when analysing biblical and theological texts.
Students will be able to use theological models to address contemporary issues in Christian faith and practice.
Students will be able to integrate knowledge from theological sources (Scripture, tradition, Church documents) into their academic work.
4. Analysis (Analyse)
Students will be able to distinguish different theological methods and their approaches to the study of faith.
Students will be able to compare scholastic, historical-critical, and modern approaches to theological research.
Students will be able to analyse the relationship between theology, the Church, and culture in various historical periods.
5. Evaluation (Evaluate)
Students will be able to critically assess the relevance of different theological models for contemporary theology.
Students will be able to evaluate how various theological sources contribute to understanding Christian faith.
Students will be able to assess contemporary theological challenges and construct arguments based on recognised models and methods.
6. Creation (Create)
Students will be able to compose an analytical paper on a selected theological model or method.
Students will be able to create a structured overview of major theological sources and their significance.
Students will be able to formulate a theological argument on a selected issue in contemporary Christian faith.
Poslední úprava: Vopřada David, doc., Dr. (17.02.2025)
Literatura -
Povinná literatura
Prameny
Katechismus katolické církve.Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2002.
Studijní texty
TORRELL, Jean Pierre. Fenomén katolická teologie. Praha: Krystal OP, 2013.
VOPŘADA, David. Úvod do teologie. Skripta na Moodlu, 2015/16.
Pomůcky
BEINERT, Wolfgang. Slovník katolické dogmatiky. Olomouc: MCM, 1994.
RAHNER, Karl - VORGRIMLER, Herbert. Teologický slovník. Praha: Zvon, 1996.
Doplňující literatura
DUKA, Dominik. Úvod do teologie. Praha: Krystal OP, 1998.
KASPER, Walter. Uvedení do víry. Řím: Křesťanská akademie; Velehrad, 1987.
MEZINÁRODNÍ TEOLOGICKÁ KOMISE. Teologie dnes: Perspektivy, principy a kritéria. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013.
Poslední úprava: Vopřada David, doc., Dr. (18.06.2015)
Catechism of the Catholic Church. The CTS Definitive & Complete Edition, Revised ed. 2016.
Dulles, Avery. The Craft of Theology : From Symbol to System. New York: Crossroad, 1992.
Poslední úprava: Vopřada David, doc., Dr. (23.10.2019)
Požadavky ke zkoušce -
Úspěšné absolvování čtyř elektronických testů o Katechismu katolické církve (30%);
ústní zkouška (30%).
aktivita v rámci výuky (30%),
teologická abeceda (10%).
Literatura ke zkoušce:
Skripta (moodle),
TORRELL, Jean Pierre. Fenomén katolická teologie. Praha: Krystal OP, 2013.
MEZINÁRODNÍ TEOLOGICKÁ KOMISE. Teologie dnes: Perspektivy, principy a kritéria. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013.
"Teologická abeceda" (moodle)
Poslední úprava: Vopřada David, doc., Dr. (26.08.2020)
Test concerning the knowledge of the Catechism of the Catholic Church
Oral exam
Poslední úprava: Vopřada David, doc., Dr. (23.10.2019)
Sylabus -
I. Uvedení do teologie
Teologie jako poznání Boha a věda o Bohu
Teologie jako řeč o Bohu: vývoj pojmu, význam a epistemologický obsah pojmu
"První popis teologie" a základní pojmy: intellectus fidei, fides qua a fides quae atd.
II. Teologické modely
Teologie v Písmu
Patristické modely
Scholastický model: první, druhá scholastika, manualistika