Předmět je koncipován pro studenty dálkového a kombinovaného studia a je zaměřen prakticky. Je vhodný pro studenty, kteří již praktikují katecheze nebo výuku náboženství a chtějí si doplnit či prohloubit svoji přípravu, nebo se chtějí s touto službou církve seznámit.
Cílem výuky v oblasti didaktiky katecheze je seznámit se či prohloubit základními přístupy ke katechezi dětí, mladých lidí, dospělých a lidí se zvláštními potřebami a základní dovednosti katechety.
Cílem studia oblasti výuky náboženství je porozumění specifikům této služby církve, která je příspěvkem ke vzdělání dětí a mladých lidí ve školách v oblasti náboženství a křesťanské kultury. Představíme různé přístupy k obsahům výuky, způsobu jejího plánování a přehled didaktických nástrojů.
Forma výuky je kombinovaná, zahrnuje prezenční hodiny, samostudium podle studijní opory, náslechy a praktické cvičení s vybranou skupinou dětí nebo dospělých. Na praktickou část navazuje její teoretická reflexe v rámci prezenční výuky.
Poslední úprava: Zimmermannová Marie, ThLic. Ing., Th.D. (27.08.2024)
The course is designed for distance and combined study students and is practically oriented. It is suitable for students who are already practicing catechesis or teaching religion and wish to supplement or deepen their preparation, or who wish to become familiar with this ministry of the Church.
The aim of the didactics of catechesis course is to learn or deepen the basic approaches to catechesis for children, young people, adults and people with special needs and the basic skills of the catechist.
The aim of studying the area of religious education is to understand the specifics of this ministry of the Church, which contributes to the education of children and young people in schools in the area of religion and Christian culture. We will present different approaches to the content of the teaching, the way it is planned and an overview of didactic tools.
The form of teaching is combined, including face-to-face classes, self-study according to a study guide, lectures and practical exercises with a selected group of children or adults. The practical part is followed by its theoretical reflection in full-time teaching.
Poslední úprava: Zimmermannová Marie, ThLic. Ing., Th.D. (01.10.2024)
Cíl předmětu -
Cílem předmětu je získat následující kompetence:
schopnost podílet se na katechezi pro různé věkové a sociální skupiny (předmět nenahrazuje vzdělání, které stanovuje příslušný diecézní úřad pro získání kanonické mise)
schopnost určit vhodný typ katecheze pro danou skupinu katechizovaných, sestavit si plán a volit pro jeho realizaci vhodné metody
pracovat s pojetím katecheze, které doporučuje Direktorium pro katechezi 2020
schopnost asistovat při výuce náboženství ve školách a podílet se na všech činnostech s tím spojených (předmět nestačí k získání potřebné kvalifikace, ale zprostředkuje vhled do problematiky)
Poslední úprava: Zimmermannová Marie, ThLic. Ing., Th.D. (01.10.2024)
The aim of the course is to acquire the following competences:
the ability to participate in catechesis for various age and social groups (the course does not replace the education required by the relevant diocesan office for the canonical mission)
the ability to determine the appropriate type of catechesis for a given group of catechised persons, to draw up a plan and to choose the appropriate methods for its implementation
work with the concept of catechesis recommended by the Directory for Catechesis 2020
the ability to assist in the teaching of religion in schools and to participate in all the activities related to this (the subject is not sufficient to obtain the necessary qualifications, but it provides insight into the issues)
Poslední úprava: Zimmermannová Marie, ThLic. Ing., Th.D. (01.10.2024)
Podmínky zakončení předmětu -
ZAKONČENÍ: zápočet = 6 kreditů. Pro jeho získání je třeba:
odevzdat zápisy ze tří náslechů u třech různých skupin zpracovat a odevzdat vlastní metodiku ke katechezi nebo hodině náboženství s vlastní reflexí své realizace zúčastnit se aktivně závěrečného kolokvia
Poslední úprava: Zimmermannová Marie, ThLic. Ing., Th.D. (01.10.2024)
COMPLETION: credit = 6 credits. To obtain it you need:
Submit transcripts from three listening sessions with three different groups.
develop and submit your own methodology for a catechesis or religion lesson with your own reflection on its implementation
participate actively in the final colloquium
Poslední úprava: Zimmermannová Marie, ThLic. Ing., Th.D. (01.10.2024)
Literatura
Direktorium pro katechezi, KNA 2020.
Zimmermannová, Marie. Vývoj katechetiky v českých zemích v letech 1920-1994, Pavel Mervart, 2017.
Církevní dokumenty o církevním školství a náboženském vzdělávání
Poslední úprava: Zimmermannová Marie, ThLic. Ing., Th.D. (27.08.2024)
Metody výuky -
Výuka ve školním roce 2024/2025 bude zahrnovat:
16. 11. prezenční výuka 4 hod. - základní uvedení do katecheze a výuky náboženství jako forem služby Božímu slovu v církvi
v období od 16. 11. do 15. 3. si student prostuduje studijní oporu po jednotlivých kapitolách (viz sylabus)
po Novém roce si student domluví tři různé náslechy: katecheze dětí, katecheze s dospělými, výuka náboženství ve škole nebo ve farnosti a zpracuje protokoly
a připraví se na jednu katechezi a jednu hodinu výuky náboženství ve farnosti a realizuje je (v ideálním případě) nebo na nich alespoň asistuje
Poslední úprava: Zimmermannová Marie, ThLic. Ing., Th.D. (27.08.2024)
Teaching in the 2024/2025 school year will include:
Nov. 16, 4 hours of full-time instruction - a basic introduction to catechesis and the teaching of religion as forms of ministry of God's Word in the church
between 11/16 and 3/15, the student will study a chapter-by-chapter study guide (see syllabus)
after the New Year, the student will arrange three different sessions: catechesis with children, catechesis with adults, teaching religion in the school or parish, and prepare the protocols
and prepares for and implements (ideally) or at least assists in one catechesis and one lesson of religious instruction in the parish
15.3. attendance 4 hours - reflection, discussion and colloquium
Poslední úprava: Zimmermannová Marie, ThLic. Ing., Th.D. (01.10.2024)
Požadavky ke zkoušce
Tento předmět není zakončen zkouškou.
Viz podmínky k zakončení předmětu.
Poslední úprava: Zimmermannová Marie, ThLic. Ing., Th.D. (01.10.2024)
Sylabus -
TEMATICKÉ OKRUHY
1. Katecheze v církvi - základní uvedení do tématu
2. Katecheze podle etap vztahu k Bohu a růstu ve víře
3. Obsahy katecheze a přístup k nim v různých etapách růstu ve víře
4. Metodologie katecheze
5. Výuka náboženství, její identita, komplementarita a odlišnost vůči katechezi
6. Úkoly a možnosti výuky náboženství v dnešní době
7. Obsahy a metodologie výuky náboženství
8. Náslechy a praktická výuka nebo katecheze
Poslední úprava: Zimmermannová Marie, ThLic. Ing., Th.D. (27.08.2024)
THEMATIC HEADINGS
1. Catechesis in the Church - a basic introduction to the topic
2. Catechesis according to the stages of relationship with God and growth in faith
3. The contents of catechesis and the approach to them in the different stages of growth in faith
4. Methodology of catechesis
5. Religious education, its identity, complementarity and difference from catechesis
6. Challenges and possibilities of teaching religion today
7. Contents and methodology of teaching religion
8. Conferences and practical teaching or catechesis
Poslední úprava: Zimmermannová Marie, ThLic. Ing., Th.D. (01.10.2024)