PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Psychologie pro pomáhající profese - KPED118
Anglický název: Psychology for Helping Professions
Zajišťuje: Katedra systematické a pastorální teologie (26-KSPT)
Fakulta: Katolická teologická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: MUDr. Mgr. et Mgr. Ludmila Bartůšková, Ph.D.
Prerekvizity : KPED117
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Kurz seznamuje studenty se základními psychologickými tématy, která se týkají nejširšího spektra pomáhajících profesí. V centru pozornosti budou především tzv. psychologická úskalí pomáhajících profesí, například vědomá a nevědomá motivace pomáhajícího, stres a syndrom vyhoření - jeho projevy a prevence, přenos a protipřenos v pomáhajícím vztahu, zdravě položené hranice v mezilidských vztazích obecně, zvláště v pomáhajícím vztahu, kontrakt, intervize, supervize atp. Posluchači by si měli odnést rámec poznatků, který poskytuje základní kritéria zdravého zacházení se sebou a s druhými v jakékoli pomáhající profesi.

Poslední úprava: Oulíková Petra, PhDr., Ph.D. (28.10.2019)
Cíl předmětu -

Cílem předmětu je předat studentům směřujícím do pastorace nebo jiných pomáhajících profesí základní povědomí o úskalích spojených s těmito profesemi a lidskou psychikou - a to v dialogu psychologie a teologické antropologie.

 

Poslední úprava: Oulíková Petra, PhDr., Ph.D. (28.10.2019)
Literatura -

Povinná literatura:

W. Schmidbauer, Psychická úskalí pomáhajících profesí, Portál, 2000.
W. Schmidbauer, Syndrom pomocníka, Portál, 2008.
K. Kopřiva, Lidský vztah jako součást profese, Portál, 1997.
J. Křivohlavý, Jak neztratit nadšení, Grada Publishing, 1998.

 

Doplňková literatura:
H. Cloud, J. Townsend, Hranice, Návrat domů, 2002.
A. Grün, Pracovat i žít. Napětí mezi osobním a profesním životem, KNA, 2006.
W. Müller, I láska má svá pravidla. Blízkost a odstup v pastoraci, KNA, 2005.
A. Guggenbühl-Craig, Nebezpečí moci v pomáhajících profesích, Portál, 2008.
A. Kallwass, Syndrom vyhoření v práci a osobním životě, Portál 2008.
K. Hájek, Práce s emocemi pro pomáhající profese, Portál 2006.
K. Leman, Jak se naučit říkat NE, Návrat domů, 2005.


 

Swenson, L. C. Psychology and Law for the Helping Professions, Brooks Cole, 1996.

Corey, G., Corey Schneider M., Callanan, P.  Issues and Ethics in the Helping Professions, Brooks Cole, 2011. 

Poslední úprava: Bartůšková Ludmila, MUDr. Mgr. et Mgr., Ph.D. (28.11.2019)
Požadavky ke zkoušce -

Prokázání pochopení probíraných témat testem.

 

 

 
Poslední úprava: Oulíková Petra, PhDr., Ph.D. (28.10.2019)
Sylabus

Kontrakt

"Pomáhání" jako proces (zahájení, průběh, ukončení)

Motivace deklarovaná a nevědomá;
Hodnoty a potřeby zúčastněných v interakci; příklady nezdravé komplementarity potřeb;
Roviny pomáhajícího vztahu
Zdravě položené hranice ve vztazích a patologie hranic;
Sexuální hranice u PP; pomáhání a ovládání druhých, zneužití vlivu;
Stres a syndrom vyhoření v pomáhajících profesích (vznik, symptomy a prevence);
Supervize v pomáhajících profesích. 

Poslední úprava: Bartůšková Ludmila, MUDr. Mgr. et Mgr., Ph.D. (12.08.2019)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK