V tomto se kurzu posluchači seznámí se základními poznatky z oboru psychologie. Z množství odborných informací budou vybírána témata se zaměřením na využití v pastorační péči. Základním pilířem výuky bude vývojová psychologie, k níž budou postupně přiřazována témata z psychologie osobnosti a z psychologie obecné, sociální a pedagogické tak, jak budou souviset s probíraným vývojových obdobím. Při výuce bude kladen důraz nejen na teoretické zvládnutí daných oblastí, ale hlavně na aplikaci těchto teoretických poznatků v praxi.
Poslední úprava: Bartůšková Ludmila, MUDr. Mgr. et Mgr., Ph.D. (12.12.2018)
Cíl předmětu
Cílem předmětu je získání základní orientace ve vybraných psychologických oborech, s důrazem na aplikaci těchto teoretických poznatků v praktickém životě.
Poslední úprava: Bartůšková Ludmila, MUDr. Mgr. et Mgr., Ph.D. (12.12.2018)
Literatura
Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. Vágnerová, M.: Úvod do psychologie. Praha: Karolinum, 1999. Drapela, V. J.: Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 1997. Smékal, V.: Pozvání do psychologie osobnosti. Brno: Barrister-Principal, 2002. Fontata, D.: Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. Kratochvíl, S.: Manželská terapie. Praha: Portál, 2000. Kratochvíl, S.: Základy psychoterapie. Praha: Portál, 1997 a novější vyd.
Poslední úprava: Bartůšková Ludmila, MUDr. Mgr. et Mgr., Ph.D. (12.12.2018)
Požadavky ke zkoušce
Zpracování eseje (v rozsahu alespoň dvě normostrany), kde konkrétní životní příběh (ať již vlastní nebo "vypůjčený" od známých, z literatury,umění...)bude reflektován z pohledu teoretických znalostí získaných v kurzu. Je možné si vybrat jakékoliv životní období. Vytištěný elaborát je nutno odevzdat alespoň 14 dní před termínem zápočtu. Znalosti budou ověřeny testem či ústním zkoušením.
Poslední úprava: Bartůšková Ludmila, MUDr. Mgr. et Mgr., Ph.D. (12.12.2018)
Sylabus
Vymezení pojmu psychologie, přehled hlavních disciplín, metody.
Obecná charakteristika psychického vývoje, periodizace lidského života (včetně dle E. Eriksona)
Novorozenecké, kojenecké a batolecí období z pohledu vývojové psychologie
Předškolní věk, školní zralost a připravenost, mladší školní věk.
Pubescence, adolescence
Dospělost, včetně známek psychické zralosti, gender problematika.
Stáří
Poslední úprava: Bartůšková Ludmila, MUDr. Mgr. et Mgr., Ph.D. (12.12.2018)