PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2014/2015
   Přihlásit přes CAS
Pedagogika - KPED101
Anglický název: Pedagogy
Zajišťuje: Katedra pastorálních oborů a právních věd (do 2023) (26-KPAO)
Fakulta: Katolická teologická fakulta
Platnost: od 2014 do 2014
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. ThDr. Noemi Bravená, Th.D., Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. ThDr. Noemi Bravená, Th.D., Ph.D.
Záměnnost : KPED002
Je korekvizitou pro: KPED109, KPED102
Je záměnnost pro: KPED002
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Kurz zahrnuje všeobecný úvod do pedagogiky a vybrané otázky moderní pedagogiky. Obsah:
Základní terminologie v pedagogice, pedagogické obory a předmět pedagogiky, cíle edukace. Žák / student
jako subjekt edukace a učitel jako edukátor. Kurikulum: základní teorie, možnosti vzniku, obsah edukace.
Kurz musí být navštěvován před kurzem katechetiky a didaktiky náboženské výchovy.
Kurz je zakončen písemným testem.
Poslední úprava: Zimmermannová Marie, ThLic. Ing., Th.D. (24.08.2018)
Cíl předmětu

Cílem je získat všeobecný přehled o Pedagogice jako vědním oboru, základních teoriích, metodách a postupech.

Poslední úprava: Zimmermannová Marie, ThLic. Ing., Th.D. (24.08.2018)
Literatura

* Základní literatura:
Průcha J., Moderní pedagogika, Praha 2002
Štverák V., Dějiny pedagogiky I., II., Praha 1981-1982

* Doporučená literatura:

Grecmanová H. a kol., Obecná pedagogika I., II., Olomouc 1996, 1998

Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele a rodiče, Praha 2004, 2009

Krejčí V., Obecné základy pedagogiky, Ostrava 1996

Mareš J. - Křivohlavý, J., Sociální a pedagogická komunikace ve škole, Praha 1990

Petty G., Moderní vyučování, Praha 1996

Průcha J., Alternativní školy, Praha 1996

Průcha J. - Walterová, E. - Mareš, J., Pedagogický slovník, Praha 2001

Solfronk J. a kol., Kapitoly ze školní pedagogiky, Praha 1993

Solfronk J. a kol., Organizační formy vyučování, Praha 1994

Váňová R., Vzdělávací systémy ve vyspělých evropských zemích, Praha 1994

Poslední úprava: Zimmermannová Marie, ThLic. Ing., Th.D. (24.08.2018)
Metody výuky

Jednotlivá témata jsou představena formou přednášky, je zařazena též diskuse k probírané látce.

Poslední úprava: Zimmermannová Marie, ThLic. Ing., Th.D. (24.08.2018)
Požadavky ke zkoušce

Kurz je zakončen písemným testem (znalost z přednášek a povinné literatury).

Poslední úprava: Zimmermannová Marie, ThLic. Ing., Th.D. (24.08.2018)
Sylabus

Jednotlivá témata (nemusí odpovídat jedné vyučovací jednotce):

 

1. Pedagogika jako věda o edukaci

2. Pedagogická teorie a vzdělávací praxe

3. Pedagogické disciplíny a pomocné vědy

4. Vztah výchovy a společnosti, výchovné a didaktické cíle

5. Školský zákon a jiné školní normy

6. Kurikulární teorie, reforma a praxe

7. Analýza a uspořádání látky, osnovy

8. Základní dimenze učební hodiny

9. Motivace

10. Hodnocení, význam osobního portfolia

11. Klasické a na žáka orientované vyučování

12. Moderní a alternativní přístupy ve výuce

13. Učitelská profese

Poslední úprava: Zimmermannová Marie, ThLic. Ing., Th.D. (24.08.2018)
Vstupní požadavky

Žádné.

Poslední úprava: Starý Karel, PhDr., Ph.D. (06.10.2021)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK