PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktika náboženské výchovy - KPED004
Anglický název: Didactics of Religious Education
Zajišťuje: Katedra systematické a pastorální teologie (26-KSPT)
Fakulta: Katolická teologická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 8
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:9/0, --- [HS]
letní s.:9/0, Zk [HS]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D.
Korekvizity : KPED002
Je korekvizitou pro: KPED107, KPED116
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Předmět je povinně volitelným kurzem oboru katolická teologie.
Kurz je koncipován jako základní didaktika náboženské výchovy. Je rozdělen na teoretickou a praktickou část. Teoretická část (1-7 hodina) je tvořena prezentacemi, které stručně předkládají informace k jednotlivým tématům (výběr témat z obecné didaktiky a z dokumentů Magisteria). Praktická část (8-17 hodina)bude mít interaktivní charakter. V rámci pracovních skupin si studenti připraví materiál pro výuku náboženství, který budou následně prezentovat.
Poslední úprava: KUZNIAR (09.09.2013)
Cíl předmětu

Teoreticky a praktický připravit na výstupy pro výuku náboženství.

Poslední úprava: KUZNIAR (09.09.2013)
Literatura

Doporučená Literatura:

Badegruber, B., Otevřené učení ve 28 krocích, Praha 1997
Cangelosi, J.S., Strategie řízení třídy, Praha 2000
Kalhous, Zdeněk, Obst, Otto a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002
Maňák, J., Nárys didaktiky, Brno 1997
Mareš, J.-Křivohlavý, J., Sociální a pedagogická komunikace ve škole, Praha 1990
Matějček, Z., Po dobrém nebo po zlém, Praha 2000
Pasch M. a kol., Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině, Praha 1998
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání - schváleno MŠMT 2005 http://www.msmt.cz › základní školství - Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání - schválená verze
Solfronk J. a kol., Organizační formy vyučování, Praha 1994
http://rvp.cz/
http://www.vuppraha.cz/

Normy a dokumenty církve:

Všeobecné dokumenty:
Evangelii nuntiandi (1975)
Gravissimum educationis (1965)
Katolická škola (1977)
Svědectví katolického laika ve škole o víře (1982)
Náboženský rozměr výchovy v katolické škole (1988)
Katolická škola na prahu třetího tisíciletí (1997)
Všeobecné direktorium pro katechizaci (1997)
Zasvěcené osoby a jejich poslání ve škole (2002)

Dokumenty ČBK:

Osnovy náboženské výchovy (1996)
Osnovy k výuce náboženské výchovy v 1. - 9. ročníku ZŠ (2004)

 

Poslední úprava: KUZNIAR (09.09.2013)
Metody výuky

Přednáška a interaktivní prezentace studentů.

Prezentace studentů:

Skupina studentů si připraví jednu hodinu výuky náboženství (45 minut) na libovolně vybrané téma. Plán hodiny vypracuje písemně a zašle jej mailem týden před dnem prezentace. Z celé připravené hodiny si prezentující vyberou pouze 15-18 minut a tuto část předvedou v podobě mikro-výstupu. Výstup sledují ostatní studenti, kteří zaujímají a simulují roli žáků (např. mohou být dotazováni, odpovídají,…).

Po skončení výstupu je jeho výstup ostatními studenty a vyučujícím kritický hodnocen. Posouzení hodiny proběhne podle předem dane metodiky hodnocení pedagogického výstupu.

Výstup musí obsahovat:

1) téma

2) jasné zaměření: obsah, cíl hodiny, použité metody, motivaci žaků, specifika, aplikace na situaci ve třídě…atd.

Cvičný výstup nesmí mít formu frontální výuky, kdy posluchač pouze odpřednáší látku.

Délka prezentace: 15-18 minut

Komentář ostatních: 10 minut

Poslední úprava: KUZNIAR (09.09.2013)
Požadavky ke zkoušce

V teoretické části kurzu účast je doporučená v praktické části účast je povinná. Každý student musí být zapsán v jedné pracovní skupině.

Podmínkou je splnění tří částí:

1. Prezentace výstupu a odevzdání písemné přípravy výstupu (max. lze získat 50 bodů)

2. Písemný test na konci výuky (max. lze získat 50 bodů)

3. Docházka v pracovní části (minimální účast je 80 %)

Pro úspěšné absolvování kurzu je nutné účastnit se praktické části, získat nejméně 33 bodů z testu a 33 bodů z cvičného výstupu.

Písemný test bude se psát na poslední výukové hodině a bude vycházet z přednášek a povinné literatury.

 

 

 

Poslední úprava: Engelthaler Vít, Mgr. (10.09.2013)
Sylabus

Obsah:

1.       Vyučování a obecná didaktika

2.       Podstata a úkoly vyučování

3.       typy vyučování; učební činnosti (fáze výuky); vyučovací metody; organizační formy vyučování; výsledky vyučování a jejich hodnocení

4.       Didaktické zásady

5.       Části didaktické jednotky, jejich cíl, metody, specifika, realizace výuky

6.       Přehled Církevních dokumentů

7.       Osnovy náboženské výchovy: přehled existujících osnov

Tento kurz může být navštěvován až po úspěšném ukončení kurzu pedagogiky

Poslední úprava: KUZNIAR (17.09.2013)
Vstupní požadavky

Zvládnutí základů pedagogiky.

Poslední úprava: KUZNIAR (09.09.2013)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK