Kurz je zaměřen na rozvoj jazykové kompetence, zejména v oblasti syntaxe.
Poslední úprava: Matějec Tomáš, ThLic. Mgr. et Mgr., Ph.D. (09.10.2024)
The course focuses on the development of language competence, especially in the area of syntax.
Poslední úprava: Matějec Tomáš, ThLic. Mgr. et Mgr., Ph.D. (09.10.2024)
Cíl předmětu -
Cílem čtyřsemestrálního kurzu je základní seznámení se strukturou latinského jazyka a osvojení jazykové kompetence potřebné pro překlad neznámého latinského textu střední obtížnosti (s pomocí slovníku).
Poslední úprava: Matějec Tomáš, ThLic. Mgr. et Mgr., Ph.D. (09.10.2024)
The aim of the four-semester course is to develop linguistic skills necessary to understand and interprete an unknown Latin text of medium difficulty (with the help of a dictionary).
Poslední úprava: Matějec Tomáš, ThLic. Mgr. et Mgr., Ph.D. (09.10.2024)
Podmínky zakončení předmětu -
Pro získání zápočtu je požadována aktivní účast v hodinách (tolerovány jsou max. 3 absence během semestru), úspěšné splnění průběžných testů, úspěšné splnění zápočtového testu a úspěšné absolvování závěrečného kolokvia.
Poslední úprava: Matějec Tomáš, ThLic. Mgr. et Mgr., Ph.D. (30.09.2024)
Active participation in lessons (max. 3 absences during the semester), successful passing of ordinary tests, successful passing of the final test (credit test) and successful completion of the final colloquium.
Poslední úprava: Matějec Tomáš, ThLic. Mgr. et Mgr., Ph.D. (30.09.2024)
Literatura -
Novotný Fr. a kol., Základní latinská mluvnice, nakl. H a H, 1992.
Quitt Z. - Kucharský P., Latinská mluvnice pro VŠ, Praha 1973.
Panhuis D., Gramatika latiny. Praha: Academia 2014.
Pražák - Novotný - Sedláček, Latinsko-český slovník, Praha 1999.
Kábrt J. a kol., Latinsko-český slovník, Praha 1999.
Quitt Z. - Kucharský P., Česko-latinský slovník, SPN, Praha 1992; Leda, Praha 2003.
Alojzy Jougan, Słownik kościelny łacińsko-polski, Warszawa 1992.
Georges K. E., Ausführliches lateinisch-deutsch Handwörterbuch, Leipzig 1998.
Missale Romanum, editio typica altera 1975, editio typica tertia 2002.
Šlesinger M., Rudimenta linguae Latinae, Praha 1997.
Kuťáková E. - Slabochová D.,Ad fontes cursus Latinus, Praha 2020.
Zachová J., Latina pro historiky a archiváře, Praha 1994.
Poslední úprava: Matějec Tomáš, ThLic. Mgr. et Mgr., Ph.D. (30.09.2024)
Novotný Fr. et al., Základní latinská mluvnice, nakl. H a H, 1992.
Quitt Z. - Kucharský P., Latinská mluvnice pro VŠ, Praha 1973.
Panhuis D., Gramatika latiny. Praha: Academia 2014.
Pražák - Novotný - Sedláček, Latinsko-český slovník, Praha 1999.
Kábrt J. et al., Latinsko-český slovník, Praha 1999.
Quitt Z. - Kucharský P., Česko-latinský slovník, SPN, Praha 1992; Leda, Praha 2003.
Alojzy Jougan, Słownik kościelny łacińsko-polski, Warszawa 1992.
Georges K. E., Ausführliches lateinisch-deutsch Handwörterbuch, Leipzig 1998.
Missale Romanum, editio typica altera 1975, editio typica tertia 2002.
Šlesinger M., Rudimenta linguae Latinae, Praha 1997.
Kuťáková E. - Slabochová D.,Ad fontes cursus Latinus, Praha 2020.
Zachová J., Latina pro historiky a archiváře, Praha 1994.
Poslední úprava: Matějec Tomáš, ThLic. Mgr. et Mgr., Ph.D. (30.09.2024)
Metody výuky -
Četba a překlad latinského textu, opakování, zkoušení, testy.
Poslední úprava: Matějec Tomáš, ThLic. Mgr. et Mgr., Ph.D. (09.10.2024)
Reading and translation of the Latin text, repetition, examination, tests.
Poslední úprava: Matějec Tomáš, ThLic. Mgr. et Mgr., Ph.D. (09.10.2024)
Požadavky ke zkoušce -
Pro získání zápočtu je požadována aktivní účast v hodinách (tolerovány jsou max. 3 absence během semestru), úspěšné splnění průběžných testů, úspěšné splnění zápočtového testu a úspěšné absolvování závěrečného kolokvia.
Výchozím materiálem kolokvia je soubor textů v úhrnném rozsahu minimálně 7 normostran, sestavený studentem a schválený zkoušejícím. Student v kolokviu po krátké přípravě a bez slovníku prokáže znalost slovní zásoby, mluvnické stavby a schopnost aplikovat tyto znalosti při interpretaci textu. Přehled mluvnické látky, jejíž znalost je třeba prokázat - viz Sylabus. Soubor textů musí obsahovat následující časové, resp. žánrové oblasti: středověk (alespoň 1 normostrana), novověk (alespoň 1 normostrana), biblický nebo liturgický text (alespoň 1 normostrana), časoměrná poezie (alespoň 10 veršů), sylabotónická nebo sylabická poezie (alespoň 10 veršů).
Nezbytnou podmínkou pro získání zápočtu je spolehlivá dovednost plynule a správně číst neznámý latinský text, která je v kolokviu rovněž ověřována.
Soubor textů k ústní části zkoušky musí student předložit ke schválení nejpozději měsíc po zahájení semestru, ve kterém má zkoušku zapsánu.
Poslední úprava: Matějec Tomáš, ThLic. Mgr. et Mgr., Ph.D. (30.09.2024)
Active participation in lessons (max. 3 absences during the semester), successful passing of ordinary tests, successful passing of the final test (credit test) and successful completion of the final colloquium.
The starting material for the colloquium is a corpus of texts of at least 12,600 characters, compiled by the student and approved by the examiner. In the colloquium, after a short preparation and without a dictionary, the student will demonstrate knowledge of vocabulary and grammatical structure and the ability to apply this knowledge in the interpretation of the text. For an overview of the required grammatical competence, see the syllabus. The corpus of texts must include the following time or genre areas: medieval (at least 1,800 characters), modern (at least 1,800 characters), biblical or liturgical text (at least 1,800 characters), quantitative poetry (at least 10 verses), syllabotonic or syllabic poetry (at least 10 verses).
A reliable ability to read an unknown Latin text fluently and correctly is a prerequisite for obtaining credit and is also tested in the colloquium.
The student must submit the corpus of texts for approval no later than one month after the beginning of the semester in which the examination is scheduled.
Poslední úprava: Matějec Tomáš, ThLic. Mgr. et Mgr., Ph.D. (01.10.2024)
SYNTAX akuzativ s infinitivem nominativ s infinitivem spojité participium ablativ absolutní konjunktiv ve větách hlavních souslednost časů nepřímé otázky vedlejší věty účelové vedlejší věty účinkové vedlejší věty podmínkové vedlejší věty se spojkou cum (temporale, causale, adversativum, concessivum, historicum) konjunktivy 2. stupně závislosti gerundivum (jako přívlastek, přísudek, doplněk) neosobní vazba gerundiva gerundium (vazba předmětu) náhrada gerundia vazbou přívlastkového gerundiva bezpředložková vazba místních jmen
Poslední úprava: Matějec Tomáš, ThLic. Mgr. et Mgr., Ph.D. (09.10.2024)
MORPHOLOGY nouns of the 1st-5th declension adjectives of the 1st-3rd declension comparison of adjectives pronouns (personal, possessive, demonstrative, interrogative, relative, indefinite) numerals (cardinal, ordinal) verbs (indicatives of all tenses, subjunctives of all tenses, imperatives, infinitives, participles, gerundive, gerunde, supine) irregular verbs (esse, volo, nolo, eo, fero, fio) deponent verbs adverbs (formation of adverbs, comparison of adverbs)
SYNTAX accusative and infinitive nominative and infinitive participle ablative absolute subjunctive in main clauses sequence of tenses indirect questions final clauses consecutive clauses conditional clauses clauses with the conjunction cum (temporale, causale, adversativum, concessivum, historicum) subjunctive by attraction gerundive gerund
Poslední úprava: Matějec Tomáš, ThLic. Mgr. et Mgr., Ph.D. (09.10.2024)
Vstupní požadavky -
Spolehlivá znalost latinské mluvnice a slovní zásoby probrané v kurzech Latinský jazyk 1 a Latinský jazyk 2.
Poslední úprava: Matějec Tomáš, ThLic. Mgr. et Mgr., Ph.D. (09.10.2024)
A sound knowledge of Latin grammar and vocabulary covered in Latin 1 and Latin 2.
Poslední úprava: Matějec Tomáš, ThLic. Mgr. et Mgr., Ph.D. (09.10.2024)