Proseminář v teoretické i praktické rovině navazuje na předmět Úvod do studia
dějepisu (KHIS031) a uplatnění získaných kompetencí v samostatné odborné práci.
Zásadní důraz bude kladen na představení základních metodologických přístupů
s ohledem na jejich přístup k historické skutečnosti, historickým pramenům a jejich
interpretaci. Výuka bude probíhat primárně seminární formou – studenti si tak
získané znalosti osvojí praktickým nácvikem při práci s vybranými původními
prameny , sekundární literaturou (obojí v českém jazyce nebo českojazyčném
překladu) a formulaci vlastních hypotéz. V rámci výuky budou studenti rovněž
seznámeni s fungováním a specializací historických a paměťových institucí – archivy,
muzea a akademická pracoviště. Rámcové osvojení takto získaných dovedností
studenti prokážou při koncipování závěrečného odborného eseje na po vlastní úvaze
zvolené téma.
Poslední úprava: Kubín Petr, prof. PhDr., Ph.D., Th.D. (24.01.2025)
The proseminar builds on the course Introduction to the Study of History (KHIS031) and the application of the acquired competences in independent professional work. The main emphasis will be placed on the introduction of basic methodological approaches regarding their approach to historical reality, historical sources and their interpretation. The teaching will take place primarily in a seminar form – students will master the acquired knowledge through practical training in working with selected original sources, secondary literature (both in Czech or Czech translation) and the formulation of their own hypotheses. Students will also be introduced to the functioning and specialisation of historical and memory institutions – archives, museums and academic institutions. Acquirement of the skills will be demonstrated by drafting a final essay on a topic of their choice.
Poslední úprava: Kubín Petr, prof. PhDr., Ph.D., Th.D. (05.02.2025)
Cíl předmětu -
Studenti se seznámí se základními historiografickými přístupy a metodologickými postupy a myšlenkovými proudy, kterých užívá současná historická věda, a osvojí si jejich znalost koncipováním vlastního textu.
Poslední úprava: Kubín Petr, prof. PhDr., Ph.D., Th.D. (24.01.2025)
Students will get acquainted with the basic historiographical approaches, methodological procedures, and currents of thought used in contemporary historical scholarship, and they will acquire knowledge of them by drafting their own text.
Poslední úprava: Kubín Petr, prof. PhDr., Ph.D., Th.D. (05.02.2025)
Podmínky zakončení předmětu -
Pro získání zápočtu je vyžadována aktivní účast ve výuce (max. 3 absence) a vypracování závěrečného odborného eseje (4-5 NS), který bude podkladem závěrečné rozpravy (mikrokonference), v jejímž rámci student stručně (max. 5 minut) představí použité metody a výsledky. Studenti zašlou vyučujícímu vypracovaný text nejpozději týden před termínem tohoto setkání – o podrobnostech se domluvíme na úvodním setkání.
Poslední úprava: Kubín Petr, prof. PhDr., Ph.D., Th.D. (24.01.2025)
In order to receive credit, active participation in class is required (max. 3 absences) and the preparation of a final academic essay (4-5 NP), which will be the basis for a final debate (micro-conference) in which the student will briefly (max. 5 minutes) present the methods and results used. Students will send the completed essay to the lector at least one week before the date of this meeting – details will be discussed at the introductory meeting.
Poslední úprava: Kubín Petr, prof. PhDr., Ph.D., Th.D. (05.02.2025)
Literatura -
Tereza Andrt – Bohumil Melichar – Čeněk Pýcha (edd.): 13 objektů z (ne)šťastného muzea, Praha 2022. Zdeněk Beneš: Historický text a historická kultura, Praha 1995. Zdeněk Beneš: Problémy dějin historiografie, Praha 1995. Stefan Berger – Heiko Feldner – Kevin Passmore (edd.): Jak se píšou dějiny: Teorie a praxe, Brno 2016. Marc Bloch: Obrana historie aneb historik a jeho řemeslo, Praha 1967. Tomáš Borovský – Jiří Hanuš – Milan Řepa: Kultura jako téma a problém dějepisectví, Brno 2006. Jana Čechurová – Jan Randák a kol.: Základní problémy studia moderních a soudobých dějin, Praha 2014. Kamil Činátl: Dějiny a vyprávění, Praha 2011.
Tomáš Dvořák a kol.: Úvod do studia dějepisu. 1.–2., Brno 2015 (dostupné z: https://digilib.phil.muni.cz/data/handle/11222.digilib/130405/monography.pdf) Umberto Eco: Jak napsat diplomovou práci, Olomouc 1997. Marek Fapšo: Myslet navzdory dějinám: Kontrafaktuální dějiny a didaktika dějepisu, Praha 2024. Marc Ferro: Jak se vyprávějí dějiny dětem po celém světě, Praha 2019 Georg Gerson Iggers: Dějepisectví ve 20. stol.: od vědecké objektivity k postmoderní výzvě, Praha 2002. Jiří Hanuš – Jiří Suk (edd.): Dobrodružství historické interpretace, Brno 2021. Jan Horský: Dějepisectví mezi vědou a vyprávěním, Praha 2009. Martin Nodl: Dějepisectví mezi vědou a politikou, Brno 2007. Martin Nodl – Daniela Tinková (edd.): Antropologické přístupy v historickém bádání, Praha 2007. Jakub Rákosník: Co je nového v historii, Praha 2024. František Stellner a kol.: Úvod do studia historie, Praha 2023. Lucie Storchová (ed.): Koncepty a dějiny. Proměny pojmů v současné historické vědě, Praha 2014. Lucie Storchová – Jan Horský a kol.: Paralely, průsečíky, mimoběžky. Teorie, koncepty a pojmy v české a světové historiografii 20. století, Praha 2009. Marie Šedivá Koldinská – Ivo Cerman a kol.: Základní problémy studia raného novověku, Praha 2013. Dušan Třeštík: Mysliti dějiny, Praha–Litomyšl 1999.
Poslední úprava: Kubín Petr, prof. PhDr., Ph.D., Th.D. (24.01.2025)
Basic literature overview:
Tereza Andrt – Bohumil Melichar – Čeněk Pýcha (edd.): 13 objektů z (ne)šťastného muzea, Praha 2022.
Zdeněk Beneš: Historický text a historická kultura, Praha 1995.
Zdeněk Beneš: Problémy dějin historiografie, Praha 1995.
Stefan Berger – Heiko Feldner – Kevin Passmore (edd.): Jak se píšou dějiny: Teorie a praxe, Brno 2016.
Marc Bloch: Obrana historie aneb historik a jeho řemeslo, Praha 1967.
Tomáš Borovský – Jiří Hanuš – Milan Řepa: Kultura jako téma a problém dějepisectví, Brno 2006.
Jana Čechurová – Jan Randák a kol.: Základní problémy studia moderních a soudobých dějin, Praha 2014.
Kamil Činátl: Dějiny a vyprávění, Praha 2011.
Tomáš Dvořák a kol.: Úvod do studia dějepisu. 1.–2., Brno 2015 (dostupné z:
Umberto Eco: Jak napsat diplomovou práci, Olomouc 1997.
Marek Fapšo: Myslet navzdory dějinám: Kontrafaktuální dějiny a didaktika dějepisu, Praha 2024.
Marc Ferro: Jak se vyprávějí dějiny dětem po celém světě, Praha 2019
Georg Gerson Iggers: Dějepisectví ve 20. stol.: od vědecké objektivity k postmoderní výzvě, Praha 2002.
Jiří Hanuš – Jiří Suk (edd.): Dobrodružství historické interpretace, Brno 2021.
Jan Horský: Dějepisectví mezi vědou a vyprávěním, Praha 2009.
Martin Nodl: Dějepisectví mezi vědou a politikou, Brno 2007.
Martin Nodl – Daniela Tinková (edd.): Antropologické přístupy v historickém bádání, Praha 2007.
Jakub Rákosník: Co je nového v historii, Praha 2024.
František Stellner a kol.: Úvod do studia historie, Praha 2023.
Lucie Storchová (ed.): Koncepty a dějiny. Proměny pojmů v současné historické vědě, Praha 2014.
Lucie Storchová – Jan Horský a kol.: Paralely, průsečíky, mimoběžky. Teorie, koncepty a pojmy v české a světové historiografii 20. století, Praha 2009.
Marie Šedivá Koldinská – Ivo Cerman a kol.: Základní problémy studia raného novověku, Praha 2013.
Dušan Třeštík: Mysliti dějiny, Praha–Litomyšl 1999.
Poslední úprava: Kubín Petr, prof. PhDr., Ph.D., Th.D. (05.02.2025)
Metody výuky -
Výuka bude primárně postavena jednak na vesměs frontálním představení jednotlivých témat, jednak na seminární diskusi nad četbou vybraných úryvků pramenů a literatury. Záměrně se budou střídat témata spíše praktická s tématy více teoretickými a filosofickými. Jedno setkání proběhne formou exkurze, při níž se studenti budou mít možnost seznámit s praktickým provozem paměťové instituce.
Poslední úprava: Kubín Petr, prof. PhDr., Ph.D., Th.D. (24.01.2025)
The teaching will be primarily based on a mostly frontal presentation of individual topics and on seminar discussion of selected passages of sources and literature. There will be a deliberate alternation between more practical topics and more theoretical and philosophical ones. One session will take the form of a field trip, during which students will have the opportunity to learn about the practical operation of a heritage institution.
Poslední úprava: Kubín Petr, prof. PhDr., Ph.D., Th.D. (05.02.2025)
Požadavky ke zkoušce -
Předmět je zakončen zápočtem. Není možné jej uzavřít zkouškou.
Poslední úprava: Doležalová Eva, PhDr., Ph.D. (08.02.2023)
The course ends with a credit. It cannot be completed by examination.
Poslední úprava: Doležalová Eva, PhDr., Ph.D. (12.02.2024)
Sylabus -
I. Úvodní hodina II. Zásady historikovy práce. Teorie a praxe. Historik a hodnoty – vědecká etika III. Prameny pravdivé a pravdivější? Kritika historického pramene IV. Historické metody a přístupy. Badatelská otázka V. Dějiny a (jejich) vyprávění. Narativy o dějinách. Objektivita historikovy práce VI. Interdisciplinarita v historické vědě. Ne-historické metody v historii VII. Historikova práce ve víru moderních technologií (od internetu k AI) VIII. Církevní dějiny jako svébytný obor nebo „jen“ jedna ze specializací? IX. Historická obec jako komunita. X. Dějiny, politika a veřejný prostor XI. Historie učitelkou života? Muzejnictví, didaktika a popularizace XII. Exkurze (plánuji Archiv UK – dr. Zilynská) XIII. Závěrečná mikrokonference – prezentace výsledků studentských esejů
Program se může měnit podle potřeb a zájmu studentů, případně organizace akademického roku.
Poslední úprava: Kubín Petr, prof. PhDr., Ph.D., Th.D. (24.01.2025)
I. Introductory lesson
II. Principles of the historian's work. Theory and practice. The historian and values - scientific ethics
III. Sources true and truer? Critique of the historical source
IV. Historical methods and approaches. The research question
V. History and (their) narratives. Narratives of history. Objectivity of the historian's work
VI. Interdisciplinarity in historical science. Non-historical methods in history
VII. The historian's work in the vortex of modern technologies (from the Internet to AI)
VIII. Ecclesiastical history as a distinct discipline or ‘just’ one of the specializations?
IX. The historical community as a collective.
X. History, politics and public space
XI. History as a teacher of life? Museology, didactics and popularisation
XII. Excursions (I plan the UK Archives - dr. Zilynská)
XIII. Final micro-conference – presentation of student essay results
The program may change according to the needs and interest of the students or the organization of the academic year.
Poslední úprava: Kubín Petr, prof. PhDr., Ph.D., Th.D. (05.02.2025)
Vstupní požadavky -
úspěšné absolvování předmětu Úvod do studia dějepisu (KHIS031)
Poslední úprava: Kubín Petr, prof. PhDr., Ph.D., Th.D. (24.01.2025)
successful completion of Introduction to the Study of History (KHIS031)
Poslední úprava: Kubín Petr, prof. PhDr., Ph.D., Th.D. (05.02.2025)