Smyslem kurzu je systematicky a do hloubky představit základní model klasické křesťanské etiky a její témata.
Nepůjde o specificky teologickou etiku založenou na pramenech zjevení, nýbrž o možnosti filosofické etiky vycházet
vstříc křesťanskému požadavku etické objektivity (ne-relativistického pojetí etiky). Takto pojímaná křesťanská etika
je srovnávána především se dvěma význačnými novověkými proudy: s britskou empiristickou tradicí a s
kantovským racionalismem.
Poslední úprava: Peroutka David, ThLic., Ph.D. (02.10.2024)
The purpose of the course is to present the basic model of classical Christian ethics and its themes in a systematic and in-depth manner. The course will not concern a specifically theological ethics based on the sources of revelation, but the possibilities of philosophical ethics to meet the Christian demand for ethical objectivity (a non-relativistic conception of ethics). Christian ethics conceived in this way is compared in particular with two prominent modern currents: the British empiricist tradition and Kantian rationalism.
Poslední úprava: Peroutka David, ThLic., Ph.D. (02.10.2024)
Literatura -
Tomáš Akvinský: O zákonech v Teologické sumě. Přel. K. Šprunk, Praha: Krystal OP, 2003.
John Finnis, Natural Law and Natural Rights, Oxford University Press, New York 2011.
Anthony J. Lisska: Aquinas’s Theory of Natural Law: An Analytic Reconstruction. Oxford: Clarendon Press, 1996.
„Přirozenost“ ve filosofii minulosti a současnosti. Ed. L. Chvátal, V. Hušek. Olomouc: CDK, 1007.
Virtue Ethics. Ed by R. Crisp, M. Slote. Oxford: Oxford University Press, 1997.
Arno Anzenbacher: Úvod do etiky. Praha: Zvon, 1994.
John Stuart Mill: Utilitarismus. Praha: Vyšehrad, 2011.
Immanuel Kant: Základy metafyziky mravů. Praha: Oikúmené, 2014.
Ernst Tugendhat: Přednášky o etice. Praha: Oikúmené, 2004.
Poslední úprava: Peroutka David, ThLic., Ph.D. (02.10.2024)
Sylabus -
1) Filosofická a teologická etika; morálka a morální život; chování a jednání. 2) Dějinné koncepce přirozeného zákona: Aristotelés, antické a středověké právní teorie, Tomáš Akvinský, John Locke, současnost (např. John Finnis). 3) Hierarchie zákona podle Tomáše Akvinského. 4) Teoretický rozum a praktický rozum: jejich vzájemně nezávislé principy; přirozený zákon jako základ praktické racionality. 5) Praktický rozum a přirozené inklinace; přirozenost a její intencionalita (přirozené inklinace z metafyzického hlediska). 6) Tomášova etika hodnot. 7) Blaženost jako poslední cíl; jedinost posledního cíle a mnohost „hodnot o sobě“ 8) Ctnosti mezi Platónem, Aristotelem a Tomášem Akvinským; soudobá virtue ethics. 9) Etické teorie v empiristické tradici: David Hume; utilitarismus J.-S. Milla. 10) Teleologie vs. deontologie; Kantův racionalismus, Ch. Korsgaard, E. Tugendhat 11) Komunitarismus: A. MacIntyre.
Poslední úprava: Peroutka David, ThLic., Ph.D. (02.10.2024)
1) Philosophical and theological ethics; morality and moral life; behavior and action. 2) Historical conceptions of natural law: Aristotle, ancient and medieval legal theories, Thomas Aquinas, John Locke, contemporary (e.g. John Finnis). 3) Hierarchy of law according to Thomas Aquinas. 4) Theoretical reason and practical reason: their independent principles; natural law as the basis of practical rationality. 5) Practical reason and natural inclinations; nature and its intentionality (natural inclinations from a metaphysical point of view). 6) Thomas's ethics of values. 7) Beatitude as the last end; the singularity of the last end and the multiplicity of "values about oneself" 8) Virtues between Plato, Aristotle and Thomas Aquinas; contemporary virtue ethics. 9) Ethical theories in the empiricist tradition: David Hume; the utilitarianism of J.-S. 10) Teleology vs. deontology; Kant's rationalism, Ch. Korsgaard, E. Tugendhat 11) Communitarianism. MacIntyre.
Poslední úprava: Peroutka David, ThLic., Ph.D. (02.10.2024)