Art Market and Connoisseurship - KDKU348
|
|
|
||
Přednášky se budou věnovat na základním principům a dějinám znalectví uměleckých děl a
principům obchodu s uměleckými díly. Zaměří se na vysvětlení základních postupů při určování autorství uměleckého díla a jeho funkce. Představí nejvýznamnější znalce a jejich osobní metody včetně nejdůležitějších připsání určení i omylů, kterých se dopustili. Posluchači si budou moci vyzkoušet sami v praxi metody znalectví při práci s vybranými uměleckými díly. Obsahem přednášek bude též téma uměleckého trhu – principy získávání uměleckých děl v minulosti i na fungování uměleckého trhu v současnosti. Poslední úprava: Zlatohlávek Martin, doc. PhDr., Ph.D. (25.01.2023)
|
|
||
Podmínkou získání zápočtu na konci letního semestru je aktivní účast na přednáškách a ústní
zkouška, která prověří získané znalosti. Poslední úprava: Zlatohlávek Martin, doc. PhDr., Ph.D. (25.01.2023)
|
|
||
Odborná literatura znalectví:
Max Friedländer, On Art and Connoisseurship, Bernard Berenson, Rudiments of Connoisseurship, New York 1962 S. J. Fleming, Authenticity in Art, London 1975 George Savage, Forgeries, Fakes and Reproductions, London 1976 Charles Hamilton, Great forgers and famous fakes, New York 1980 Carol Gibson-Wood, Studies in the Theory of Connoisseurship: from Vasari to Morelli, New York, London 1988 Wilhem von Bode, Mein Leben, Berlin 1997 Dorothea Peters, Fotografie als Instrument und Medium der Kunstgeschichte, Berlin 2009 Mary Acton, Learning to look at Sculpture, London 2014 Mary Acton, Learning to look at Painting, London 2014 Mary Acton, Learning to look at Modern Art, London 2014 Noah Farney, The Art of Forgery, London 2015 Daniel Becker, Annalisa Fischer, Yola Schmitz, Faking, Forging, Counterfeiting: Discredited Practices at the Margins of Mimesis, Bielefeld 2018 (online kubikat.org) Falza? Falza, kat. výst., Odborná literatura obchod s uměním: série Studies in the History of Collecting and Art Markets Journal for art market studies (online) Georgina Adam, Dark side of the boom: the excesses of the art market in the twenty-first century, London 2017 Titia Hulst, A history of the western art market: a sourcebook of writings on artists, dealers and artmarkets, Oakland 2017 (online) Bénédicte Savoy, Theories of Art Market: data – value – history, Berlin 2017 (online) Bénédicte Savoy, The Pricing of Art: maker – markets – museums, Berlin 2017 (online) Poslední úprava: Zlatohlávek Martin, doc. PhDr., Ph.D. (25.01.2023)
|
|
||
Principy znalecké metody; významní znalci a jejich metody: Michelangelo, Vasari,
Baldinucci, Crowe, Cavalcasele, Morelli, Berenson, Bode, Frienländer, Tietze, Kramář, Neumann, Šafařík, jednotlivé školy znalectví v současnosti; základní pojmy znalectví: technika, funkce, styl, autorství, datace; role znalce uměleckých děl ve státním a soukromém sběratelství; role znalce uměleckých děl v obchodě s uměleckými díly; otázky kulturních památek a národních kulturních památek a jejich prodej; základní postupy při určování autora uměleckého díla a jeho datování; otázky signatury na uměleckých dílech; provenience uměleckých děl; vznik trhu s uměleckými díly; Poslední úprava: Zlatohlávek Martin, doc. PhDr., Ph.D. (25.01.2023)
|