PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Muzejní a galerijní edukace 1 - KDKU338
Anglický název: Education of the Museums and Galleries 1
Zajišťuje: Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU)
Fakulta: Katolická teologická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Ing. Marie Vymazalová, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Seminář bude započat úvodní přednáškou k teorii tématu s těmito okruhy (základní termíny muzejní a galerijní edukace; metodiky muzejní a galerijní edukace; vědecká popularizace).

Následná praktická část semináře bude sestavena ze dvou částí, které se budou v průběhu akademického roku střídat:
- Studenti budou na základě získaných vědomostí připravovat edukační program pro vzdělávací centrum Univerzity Karlovy Didaktikon (více o vzdělávacím centru zde: https://1url.cz/wr2oo), který následně převedou do realizace.
- Studenti se budou s praxí v oboru seznamovat taktéž diskuzí s odborníky pozvanými na seminář nebo přímo při návštěvách na jejich pracovišti během odborných exkurzí. Budou osloveni členové edukačních a lektorských oddělení)
Poslední úprava: Vymazalová Marie, PhDr. Ing., Ph.D. (18.08.2022)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je seznámit studenty s teoretickými pojmy muzejní a galerijní edukace a popularizace umění i s praktickými dovednostmi při sestavování edukačních programů atd.   

Poslední úprava: Vymazalová Marie, PhDr. Ing., Ph.D. (25.08.2020)
Podmínky zakončení předmětu

Předpokládá se aktivní účast na semináři (online/prezenční dle situace). Umožněny jsou pouze 3 omluvené absence za semestr. Zápočet bude udělen za aktivní účast při hodinách nebo za vypracování seminární práce.

Poslední úprava: Vymazalová Marie, PhDr. Ing., Ph.D. (07.10.2020)
Literatura

Základní literatura:

Brabcová ― Brána muzea otevřená, Juko 2003

Havlůjová / Hudec I Indrová a kol., Památky nás baví 1-4, Metodika tvorby, realizace a hodnocení kvality edukačních programů v oblasti péče o kulturní dědictví pro primární vzdělávání, Praha: Národní památkový ústav, 2015.

Jagošová / Jůva / Mrázová 2010 ― Lucie Jagošová / Vladimír Jůva / Lenka Mrázová: Muzejní pedagogika. Metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace. Paido 2010

Šobáňová 2012 ― Petra Šobáňová: Muzejní edukace. Univerzita Palackého v Olomouci 2012

Šobáňová / Johnová Čapková 2015 ― Petra Šobáňová/ Michaela Johnová Čapková: Plánování edukačních aktivit v muzeu: od strategického plánu k přípravě edukačního programu. Univerzita Palackého v Olomouci 2015.

Šobáňová 2015 ― Petra Šobáňová et al. Vzdělávací obsah v muzejní edukaci. Univerzita Palackého v Olomouci 2015.

Stehlíková Babyrádová / Petra Šobáňová ― Hana Stehlíková Babyrádová / Petra Šobáňová: Téma – akce – výpověď: Projektová metoda ve výtvarné výchově. Univerzita Palackého v Olomouci 2015.

Škola muzejní pedagogiky 1 – 7. Univerzita Palackého v Olomouci. Pedagogická fakulta 2007

 

Doporučená literatura:

Průcha / Walterová / Mareš 2013 ― Jan Průcha / Eliška Walterová / Jiří Mareš: Pedagogický slovník. Portál 2013

Janiš / Ondřejová 2006 ―Kamil Janiš / Edita Ondřejová: Slovník pojmů z obecné didaktiky. Slezská univerzita 2006.

Hein ― George Hein: Learning in the Museum. Oxon 1998.

Hooper-Greenhill 1999―  Eilean Hooper-Greenhill (ed.): The Educational Role of the Museum, Routledge 1999.

Hooper-Greenhill 2007 ― Eilean Hooper-Greenhill: Museums and Education. Purpose, pedagogy, performance. Oxon. 2007.

Norris 2014 ― Linda Norris: Creativity in Museum Practice. Walnut Creek 2014

Pye 2007 ― Elizabeth Pye: The Power of Touch. Handling objects in Museum and Heritage Contexts. Routledge 2007

Panciera  2016 ― Walter Panciera: Insegnare storia nella scuola primaria e dell'infanzia. Carocci editore, 2016

Poslední úprava: Vymazalová Marie, PhDr. Ing., Ph.D. (15.10.2021)
Metody výuky
Frontální výklad, diskuze se studenty, četba odborných textů, rozbor obrazového materiálu, cvičení, exkurze. 
Poslední úprava: Vymazalová Marie, PhDr. Ing., Ph.D. (14.10.2022)
Požadavky ke zkoušce

Účast na hodinách, plnění zadávaných úkolů v průběhu semestru.

Poslední úprava: Vymazalová Marie, PhDr. Ing., Ph.D. (14.10.2022)
Sylabus

Sylabus teoretických přednášek

1) základní termíny muzejní a galerijní edukace
2) metodiky muzejní a galerijní edukace
3) vědecká popularizace.

Praktická část 
1) zpracovávání vlastních edukačních a popularizačních podkladů
2) kontakt s obdobníky v praxi

Poslední úprava: Vymazalová Marie, PhDr. Ing., Ph.D. (25.08.2020)
Vstupní požadavky

Láska k umění

Poslední úprava: Vymazalová Marie, PhDr. Ing., Ph.D. (14.10.2022)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK