Cílem semináře je snaha přiblížit zásady muzeologie a galerijní praxe. Vedle teoretické průpravy z oblasti dějin umění je nesmírně důležitá i samotná práce historika umění v paměťových institucích, sbírkotvorných, i v tzv. "kunsthalle". Seminář je věnován analýze kurátorského konceptu právě probíhající výstavy. Nejde o komentovanou prohlídku, ale o analýzu a kritické hodnocení teoretického zázemí výstavního konceptu, úspěchu jeho aplikace při realizaci, vizuální stránky výstavy i doprovodných publikací, kvalitu doprovodných programů, hodnocení PR, komunikace instituce s veřejností i ohlasů ve výtvarné kritice. Při společných analýzách přímo ve výstavách bude docházet ke vzájemnému srovnávání a odhalování konkrétní "role" kurátora při přípravě výstavy. Ve výběru budou jak stálé expozice předních českých muzeí a galerií, tak současné temporální výstavy. Výběr výstav nebude nijak omezen a limitován, půjde o výstavy starého, moderního i současného umění. Výstavy poté vyhodnotíme formou Grand Prix kurátorského konceptu.
Poslední úprava: Jarošová Markéta, PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
The aim of the seminar is to describe the principles of museology and gallery practice together with the creation of exhibition curatorial concepts. In addition to the theoretical background in the field of art history, the work of art historians in memory institutions, collecting institutions, and the so-called "kunsthalle" is also very important. The seminar is devoted to the analysis of the curatorial concept of the current exhibition. It is not a guided tour, but an analysis and critical evaluation of the theoretical background of the exhibition concept, the success of its application in realization, the visual aspects of the exhibition and accompanying publications, the quality of accompanying programs, PR evaluation, public communication with the institution. During joint analyzes directly in exhibitions, there will be a mutual comparison and reveal of the specific "role" of the curator in the preparation of the exhibition. Permanent exhibitions of prominent Czech museums and galleries as well as contemporary temporary exhibitions will be selected. The selection of exhibitions will not be limited and limited, it will be exhibitions of old, modern, and contemporary art. We then evaluate the exhibitions in the form of a Grand Prix curatorial concept.
Poslední úprava: Jarošová Markéta, PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
Cíl předmětu -
Cílem semináře je snaha přiblížit tvorbu výstavních kurátorských konceptů.
Poslední úprava: Jarošová Markéta, PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
The aim of the seminar is to bring the principles of the creation of exhibition curatorial concepts.
Poslední úprava: Jarošová Markéta, PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
Podmínky zakončení předmětu
Podmínkou je analýza zvoleného výstavního projektu, aktivní účast na semináři zakončená společnou závěrečnou diskusí.
Poslední úprava: Ottová Michaela, prof. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
Literatura -
Povinná literatura:
Ladislav Kesner: Muzeum umění v digitální době: vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha 2000
Ladislav Kesner (ed.): Vizuální teorie: současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Praha 2005
Hans Ulrich Obrist: Stručná historie kurátorství. Kutná Hora 2012
Martina Pachmanová (ed.): EX-pozice: o vystavování muzejních sbírek umění, designu a architektury. Praha 2018
Jiří Žalman: Příručka muzejníkova. Praha 2010
Jiří Žalman: Správa sbírek, metodika ochrany, evidence, inevntarizace a správy sbírek muzejní povahy. Příloha k Věstníku AMG 2003
Doporučená literatura:
James Elkins: Proč lidé pláčou před obrazy: příběhy lidí, které obrazy dojaly k slzám. Praha 2007
John Elsner / Roger Cardinal (eds.): The Cultures of Collecting. London 1994
Adrian George: The curator’s handbook: museums, commercial galleries, independent spaces. London 2015
Elisabeth Gilmore Holt (ed.): The Art of All Nations 1850–1873. The Emerging Role of Exhibitions and Critics. Princeton, New Jersey 1982
Kate Hill (ed.): Museums and Biographies. Stories, Objects, Identities. Woodbridge 2012
Hans Ulrich Obrist: Ways of curating. London 2015
+ katalogy k jednotlivým výstavním projektům
Poslední úprava: Jarošová Markéta, PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
Bacis literature:
Ladislav Kesner: Muzeum umění v digitální době: vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha 2000
Ladislav Kesner (ed.): Vizuální teorie: současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Praha 2005
Hans Ulrich Obrist: Stručná historie kurátorství. Kutná Hora 2012
Martina Pachmanová (ed.): EX-pozice: o vystavování muzejních sbírek umění, designu a architektury. Praha 2018
Jiří Žalman: Příručka muzejníkova. Praha 2010
Jiří Žalman: Správa sbírek, metodika ochrany, evidence, inevntarizace a správy sbírek muzejní povahy. Příloha k Věstníku AMG 2003
Selected literature:
James Elkins: Proč lidé pláčou před obrazy: příběhy lidí, které obrazy dojaly k slzám. Praha 2007
John Elsner / Roger Cardinal (eds.): The Cultures of Collecting. London 1994
Adrian George: The curator’s handbook: museums, commercial galleries, independent spaces. London 2015
Elisabeth Gilmore Holt (ed.): The Art of All Nations 1850–1873. The Emerging Role of Exhibitions and Critics. Princeton, New Jersey 1982
Kate Hill (ed.): Museums and Biographies. Stories, Objects, Identities. Woodbridge 2012
Hans Ulrich Obrist: Ways of curating. London 2015
Poslední úprava: Jarošová Markéta, PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
Metody výuky -
Seminář, diskuse, rozbor výstavního projektu.
Poslední úprava: Jarošová Markéta, PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
Analysis of the selected exhibition project, active participation in the seminar, final discussion.
Poslední úprava: Jarošová Markéta, PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
Sylabus
Analýza kurátorských konceptů současnosti zimní semestr 2024/25
Dějiny a současnost tzv. "stálých" expozic
Prof. Michaela Ottová – Prof. Vít Vlnas
Letošní kurz Analýzy kurátorských konceptů bude zaměřen na dějiny a současnost tzv. stálých (dlouhodobých) expozic ve vybraných regionálních, případně i metropolitních, galeriích. Velká část kurzu se bude věnovat analýzám historických „stálých“ expozic, jejich specializacím, způsobu zpracování a prezentace kmenových sbírkových fondů. Půjde například o Alšovu jihočeskou galerii na Hluboké, Oblastní galerii v Liberci, Severočeskou galerii výtvarného umění v Litoměřicích, Galerii středočeského kraji v Kutné Hoře, nebo Galerii výtvarného umění v Chebu a další. V případě zájmu bude kurátorská analýza zaměřena i na historické a současné sbírkové expozice Národní galerie a Moravské galerie v Brně. Druhá část kurzu bude věnována kurátorským analýzám vybraných současných krátkodobých výstav.
Těšíme se na vás! Začínáme 1. 10. ve 14: 35!!
Poslední úprava: Ottová Michaela, prof. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)