Podoby a metody dějin umění ve 2. polovině 20. století - KDKU317
|
|
|
||
Od 60. let 20. století prochází obor dějin umění výraznými změnami a vyrovnává se s řadou výzev a impulsů, které
ve výsledku definují nové metodologické a badatelské perspektivy. V tomto smyslu se nezřídka revizionisticky zpochybňoval tradiční (humanistický) základ dějin umění, zejm. pod vlivem poststrukturalistických a postmoderních přístupů (feminismus, post-kolonialismus, sémiologie ad.) a zvl. od 90. let 20. století v kontextu tzv. nových/kritických dějin umění. Cílem kurzu je mapovat a představit tyto různorodé metodologické impulsy, které zásadně proměnily obor dějin umění. Poslední úprava: Jansová Jana, PhDr., Ph.D. (21.09.2021)
|
|
||
Cílem kurzu je mapovat a představit tyto různorodé metodologické impulsy, které zásadně proměnily obor dějin umění. Poslední úprava: Jansová Jana, PhDr., Ph.D. (21.09.2021)
|
|
||
Forma zkoušení: ústní (rozprava nad esejí) Poslední úprava: Jansová Jana, PhDr., Ph.D. (21.09.2021)
|
|
||
Seznam literatury: Laurie Schneider Adams, The Methodologies of Art, Boulder 1996 Michael Baxandall, Inteligence obrazu a jazyk dějin umění. Výbor z textů, Praha 2019 Hans Belting, Konec dějin umění, Praha 2000. Georg Iggers, Dějepisectví ve 20. století. Od vědecké objektivity k postmoderní výzvě, Praha 2002. Ladislav Kesner (ed.), Vizuální teorie. Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech, Jinočany 1997. Jiří Kroupa, Metody dějin umění. Metodologie dějin umění 2, Brno 2010. Donald Preziosi (ed.). The Art of Art History: A Critical Anthology, Oxford 1998.
Poslední úprava: Jansová Jana, PhDr., Ph.D. (21.09.2021)
|