Kurz se v LS soustředí na problematiku filmu v umění 19. a především 20. století. Přiblíží, jak toto nové médium vzbuzovalo zájem mezi výtvarnými umělci a vedlo je k experimentování.
Poslední úprava: Pech Milan, PhDr., Ph.D. (22.01.2024)
The course focuses on film in 19th and especially 20th century art. It will show how this new medium aroused interest among artists and led them to experiment.
Poslední úprava: Pech Milan, PhDr., Ph.D. (22.01.2024)
Cíl předmětu -
Student se seznámí s tím, jak se výtvarné umění prolínalo s médiem pohyblivého obrazu. Získá základní přehled vývoje filmového média a videa a jejich vztahu k dějinám umění.
Poslední úprava: Pech Milan, PhDr., Ph.D. (22.01.2024)
The student will learn how the visual arts have intersected with the medium of the moving image. The student will get a basic understanding of the development of the film and video and their relationship to art history.
Poslední úprava: Pech Milan, PhDr., Ph.D. (22.01.2024)
Podmínky zakončení předmětu -
Zakončení předmětu - ústní zkouška k předem domluvenému tématu a odevzdání krátkého filmu opírajího se o probranou látku (hraný, animovaný, strukturální apod.).
Poslední úprava: Pech Milan, PhDr., Ph.D. (22.01.2024)
End of the course - oral examination on a pre-arranged topic and submission of a short film based on the material covered (fiction, animation, structural, etc.).
Poslední úprava: Pech Milan, PhDr., Ph.D. (22.01.2024)
Hagener, Malte. "Acknowledgements." In Moving Forward, Looking Back, 7–10. Amsterdam University Press, 2007
Hradská, Viktorie. Česká avantgarda a film: [texty scénářů]. 1. vyd. Praha: Čs. filmový ústav, 1976. 207 s.
Greenberg, Clement. „Modernistická malba“, in Tomáš POSPISZYL (ed.), Před obrazem. Antologie americké výtvarné teorie a kritiky, Praha: OSVU 1998, s. 35–47.
Jacobs, Steven. Hielsccher, Eva. Kinik, Anthony, eds. The City Symphony Phenomenon: Cinema, Art, and Urban Modernity Between the Wars. London: Routledge, 2018. 360 s.
Klimeš, Ivan. Kinematograf!: věnec studií o raném filmu. Praha: NFA, 2013.
MacKenzie, Scott. Film Manifestos and Global Cinema Cultures: A Critical Anthology. University of California Press, 2014.
Bartošek, Luboš. Ponrepo: od kouzelného divadla ke kinu. Praha: Orbis, 1957. Film a doba.
Blažíček, Martin. Čarodějné filmy pro lid. K československému filmovému undergroundu 80. let. Iluminace, 4/29, NFA, 2017.
Blažíček, M. Poláková, S. Ivan Tatíček — od amatérského filmu k profesionální videotvorbě. Iluminace, 1/32, NFA, 2020.
Groys, Boris, ed. Russian Cosmism. The MIT Press, 2018.
Gunning, Tom. The Cinema of Attractions: Early Film, Its Spectator and the Avant-Garde. In. Stam, R. (ed), Miller, T. (eds.) Film and Theory: An Anthology, 2000
Mulvey, Laura, and Sue Clayton. Other Cinemas: Politics, Culture and Experimental Film in the 1970s. Bloomsbury Publishing Plc, 2021.
Poláková. S. Mazanec, M. (eds.). Mapování pohyblivého obrazu. Média, aktéři a místa v českém prostředí. NFA, 2023.
MacKenzie, Scott. Film Manifestos and Global Cinema Cultures: A Critical Anthology. University of California Press, 2014.
Sitney, P. Adams. Visionary film: The American avant-garde. New York: Oxford University Press, 1973.
Youngblood, Gene. Expanded cinema. New York: Dutton, 1970.
Poslední úprava: Pech Milan, PhDr., Ph.D. (22.01.2024)
Hagener, Malte. "Acknowledgements." In Moving Forward, Looking Back, 7–10. Amsterdam University Press, 2007
Hradská, Viktorie. Česká avantgarda a film: [texty scénářů]. 1. vyd. Praha: Čs. filmový ústav, 1976. 207 s.
Greenberg, Clement. „Modernistická malba“, in Tomáš POSPISZYL (ed.), Před obrazem. Antologie americké výtvarné teorie a kritiky, Praha: OSVU 1998, s. 35–47.
Jacobs, Steven. Hielsccher, Eva. Kinik, Anthony, eds. The City Symphony Phenomenon: Cinema, Art, and Urban Modernity Between the Wars. London: Routledge, 2018. 360 s.
Klimeš, Ivan. Kinematograf!: věnec studií o raném filmu. Praha: NFA, 2013.
MacKenzie, Scott. Film Manifestos and Global Cinema Cultures: A Critical Anthology. University of California Press, 2014.
Bartošek, Luboš. Ponrepo: od kouzelného divadla ke kinu. Praha: Orbis, 1957. Film a doba.
Blažíček, Martin. Čarodějné filmy pro lid. K československému filmovému undergroundu 80. let. Iluminace, 4/29, NFA, 2017.
Blažíček, M. Poláková, S. Ivan Tatíček — od amatérského filmu k profesionální videotvorbě. Iluminace, 1/32, NFA, 2020.
Groys, Boris, ed. Russian Cosmism. The MIT Press, 2018.
Gunning, Tom. The Cinema of Attractions: Early Film, Its Spectator and the Avant-Garde. In. Stam, R. (ed), Miller, T. (eds.) Film and Theory: An Anthology, 2000
Mulvey, Laura, and Sue Clayton. Other Cinemas: Politics, Culture and Experimental Film in the 1970s. Bloomsbury Publishing Plc, 2021.
Poláková. S. Mazanec, M. (eds.). Mapování pohyblivého obrazu. Média, aktéři a místa v českém prostředí. NFA, 2023.
MacKenzie, Scott. Film Manifestos and Global Cinema Cultures: A Critical Anthology. University of California Press, 2014.
Sitney, P. Adams. Visionary film: The American avant-garde. New York: Oxford University Press, 1973.
Youngblood, Gene. Expanded cinema. New York: Dutton, 1970.
Poslední úprava: Pech Milan, PhDr., Ph.D. (22.01.2024)
Sylabus -
1) Film do roku 1910 - avantgarda, experiment atd.
2) Kinematografie novosti, fotogenie, exprese, absolutní film, cinema pur
3) Kinematografie mezi médii, intermedialita 20. let, film na papíře, performativní film
4) Praktická výuka
5) Surrealismus
6) Infrastrukturní symfonie, město a mechanismy
7) Dekonstrukce forem a nové žánry 60. let
8) Strukturální film, hranice média
9) Praktická výuka
10) Od expanded cinema k imerznímu prostředí
11) Cinema of Transgression
12) Archivní obrat v umění 90. let a na počátku tisíciletí
Poslední úprava: Pech Milan, PhDr., Ph.D. (22.01.2024)
1) Film before 1910 - avant-garde, experiment, etc.
2) The film project of modernity. Cinematography of novelty, photogenie, expression, absolute film, cinema pur.
3) Cinematography between media, intermediality of the 1920s, film on paper, performative film
4) Practical teaching
5) Surrealism
6) Infrastructural symphonies, the city and mechanisms
7) Practical lessons
8) Deconstruction of forms and new genres of the 1960s
9) Structural Film, Limits of the Medium
10) From expanded cinema to immersive environments
11) Practical training
12) The archival turn in the art of the 1990s and early 2000s
Poslední úprava: Pech Milan, PhDr., Ph.D. (22.01.2024)