Smyslem kurzu je poskytnout a) základní informace speciálního úvodu do částí a jednotlivých knih Starého zákona a b) dovednost základní práce s textem na několika relevantních příkladech. Jsou vybrány významné texty s přesahem i do jiných předmětů.
Poslední úprava: Větrovec Pavel, Mgr. Ing., Th.D. (30.09.2024)
The purpose of the course is to provide a) basic information of a special introduction to parts and individual books of the Old Testament and b) skills of basic work with the text on several relevant examples. Important texts with an overlap into other subjects are also selected.
Poslední úprava: Větrovec Pavel, Mgr. Ing., Th.D. (30.09.2024)
Cíl předmětu -
Posluchač kurzu si má v zásadě osvojit základní kvalifikovaný přehled o částech a knihách Starého zákona a naučit se základní exegetické práci s kratším biblickým textem.
Detailněji to znamená definovat jednotlivé části hebrejské Bible i deuterokanonických knih, totéž i pro jednotlivé knihy, popsat základní strukturu částí starozákonních knih a větších celků, s ohledem na úvod jednotlivých žánrů a se specifickým zaměřením na úvod do Tóry a dějiny její exegeze. Stejně důležitý jako tento základní přehled je i práce s konkrétními relavantními biblickými texty. Doporučuje se text uvést, vymezit, strukturovat, popsat a pojmenovat obsah jednotlivých částí (veršů nebo větších částí u rozsáhlejších textů). Vysokoškolské prostředí přepokládá, že posluchač/ka při zpracování úkolu projeví schopnost přiměřené interpretace textu i položených otázek všeobecného přehledu, znalost původních jazyků je bonusem, který se ale během zkoušky nutně nepožaduje, převod starozákonního myšlení a uvažování do současné mentality však ano. Extrapolace textů není nutná, vyžaduje větší rozhled a zkušenost, než jaké jsou v bakalářském stupni výuky možné.
Sám rozbor biblického textu a všeobecný přehled položené do jiného kontextu než při výuce předpokládají základní analytické i syntetické schopnosti posluchače, konečně i jako diskuse během výuky. Obsahuje jak nutné rozlišování, tak i schopnost přiměřeného kombinování nabytých vědomostí, a to jak v praktickém životě, který přinese různé biblické otázky, tak i při výuce dalších teologických předmětů, které nutně z Písma svatého vycházejí, tak i u ročníkové a státní závěrečné zkoušky, všechny kladou i časový limit, kterému je nutné se přizpůsobit. Při hodnocení u zkoušek se přihlíží jak k úplnosti a správnosti, tak i k úrovni odpovědí. Schopnost rozboru, vystižení celkového smyslu a přiměřeného přiblížení jak biblického textu, tak základnich linií starozákonní křesťanské biblické teologie, je tedy cílem předmětu.
Po jednotlivých oblastech podle Bloomovy taxonomie:
1. Znalost
Studenti si dokážou zapamatovat hlavní části hebrejské i české Bible
Studenti dokážou vyjmenovat klíčové exegety a strukturu starozákonních knih
Studenti si dokážou vybavit historický a kulturní kontext Písma sv. Starého zákona
2. Porozumění
Studenti dokážou vysvětlit základní linie starozákonní teologie
Studenti dokážou popsat různé literární žánry starozákonní literatury
Studenti dokážou interpretovat klíčové texty probírané v přednáškách, aby prokázali schopnost příblížit biblické poselství
3. Aplikace
Studenti dokážou vhodně použít základní exegetické metody podle dokumentu Papežské biblické komise Výklad Bible v církvi, zejména historicko kritickou a narativni metodu
Studenti dokážou aplikovat základní teologické linie Starého zákona
Studenti dokážou převést teoretické znalosti do praxe při vlastním rozboru biblických textů pro liturgii nebo lokální periodika
4. Analýza
Studenti dokážou rozlišit hlavní teologické směry ve Starém zákoně
Studenti dokážou porovnat různé teologické argumentace ve vybraných biblických textech
Studenti dokážou analyzovat vývoj biblického textu v rámci perikopy i celku Písma sc.
5. Hodnocení
Studenti dokážou kriticky zhodnotit sdělení biblického textu pro současnost a pro duchovní život.
Studenti dokážou posoudit sílu působení Božího slova v biblických dějinách i v osobním životě
Studenti dokážou zhodnotit různé přístupy různých literárních žánrů v Bibli i jejich vývoj v průběhu dějin.
6. Tvorba
studenti dokážou oplatnit nabyté vědomosti při dalším studiu, při četbě Písma, během diskusí s různými oponenty i při tvorbě vlastních závěrů z biblického textu.
Poslední úprava: Větrovec Pavel, Mgr. Ing., Th.D. (18.02.2025)
The student of the course should acquire a basic qualified overview of parts and books of the Old Testament and learn basic exegetical work with a shorter biblical text.
In more detail, this means defining the individual parts of the Hebrew Bible and the deuterocanonical books, the same for individual books, describing the basic structure of the parts of the Old Testament books and larger units, with regard to the introduction of individual genres and with a specific focus on the introduction to the Torah and the history of its exegesis.Just as important as this basic overview is work with specific relevant biblical texts.It is recommended to present the text, define, structure, describe and name the content of individual parts (verses or larger parts in the case of larger texts).The university environment assumes that the student will demonstrate the ability to adequately interpret the text and the questions posed in the general overview when completing the task, knowledge of the original languages is a bonus, which is not necessarily required during the exam, but the transfer of Old Testament thinking and reasoning to the contemporary mentality is.Extrapolation of texts is not necessary, it requires greater insight and experience than is possible in bachelor's level education.
The analysis of the biblical text itself and the general overview placed in a different context than during teaching assume the basic analytical and synthetic abilities of the listener, and finally also as a discussion during teaching.It contains both the necessary distinction and the ability to adequately combine the acquired knowledge, both in practical life, which will bring various biblical questions, and in the teaching of other theological matters, which are necessarily based on the Holy Scriptures, as well as in the year-end and state final exams, all of which also set a time limit to which it is necessary to adapt.When evaluating the exams, both completeness and correctness, as well as the level of answers, are taken into account.The ability to analyze, capture the overall meaning and adequately approach both the biblical text and the basic lines of Old Testament Christian biblical theology, is therefore the goal of the subject.
By individual areas according to Bloom's Taxonomy:
1. Knowledge (Remember)
- Students can memorize the main parts of the Hebrew and Czech Bibles
- Students can name the key exegetes and the structure of the Old Testament books
- Students can recall the historical and cultural context of the Holy ScripturesOld Testament
2. Understanding
- Students are able to explain the basic lines of Old Testament theology
- Students are able to describe the various literary genres of Old Testament literature
- Students are able to interpret key texts discussed in lectures in order to demonstrate the ability to approach the biblical message
3. Application
- Students are able to appropriately use basic exegetical methods according to the document of the Pontifical Biblical Commission The Interpretation of the Bible in the Church, especially the historical-critical and narrative methods
- Students are able to apply the basic theological lines of the Old Testament
- Students are able to translate theoretical knowledge into practice when analyzing biblical texts for liturgy or local periodicals
4. Analysis
- Students are able to distinguish the main theological trends in the Old Testament
- Students are able to compare various theological arguments in selected biblical texts
- Students are able to analyze the development of the biblical text within the pericope and the whole of the Scriptures.
5. Evaluation
- Students are able to critically evaluate the message of the biblical text for the present and for spiritual life.
- Students are able to assess the power of the Word of God in biblical history and in personal life
- Students are able to evaluate the different approaches of various literary genres in the Bible and their development throughout history.
6. Creation
- Students are able to validate the acquired knowledge during further study, when reading the Scriptures, during discussions with various opponents and when drawing their own conclusions from the biblical text.
Poslední úprava: Větrovec Pavel, Mgr. Ing., Th.D. (18.02.2025)
Podmínky zakončení předmětu -
Podmínkou pro zakončení předmětu je úspěšné složení zkoušky. Doporučuje se účast na přednáškách.
Poslední úprava: Větrovec Pavel, Mgr. Ing., Th.D. (30.09.2024)
Successful completion of the exam is a condition for completing the course.Attendance at lectures is recommended.
Poslední úprava: Větrovec Pavel, Mgr. Ing., Th.D. (30.09.2024)
Literatura -
ZÁKLADNÍ LITERATURA:
Bible včetně deuterokanonických knih - jakýkoliv český relevantní překlad, např. Bible, český ekumenický překlad, Praha 1998.
Větrovec, Pavel, První studium Staréhozákona, Praha: Karolinum 2020.
Větrovec, Pavel, Hospodinův Zákon v pěti knihách Mojžíšových, Červený Kostelec: Pavel Mervart 2017.
Větrovec, Pavel, "Historické" knihy Starého zákona, Červený Kostelec: Pavel Mervart 2017.
A series of commentaries on biblical books and larger units of Scripture.
For those who know the biblical languages, the Scriptures in the original and relevant dictionaries are also recommended.
Foreign language comments are recommended, in case of doubt, the titles can be consulted with the teacher in person or by e-mail
Biblical maps, biblical dictionaries, including electronic sources, however, require a critical view when choosing them
Poslední úprava: Větrovec Pavel, Mgr. Ing., Th.D. (12.02.2024)
Metody výuky -
Vzhledem k rozsahu učiva a časové dispozici jde převážně o přednášky doplněné o možnost diskuse v učebně.
Poslední úprava: Větrovec Pavel, Mgr. Ing., Th.D. (30.09.2024)
Due to the scope of the subject matter and time availability, it is mainly lectures supplemented by the possibility of discussion in the classroom.
Poslední úprava: Větrovec Pavel, Mgr. Ing., Th.D. (30.09.2024)
Požadavky ke zkoušce -
Zkouška se uděluje na základě odpovědí v šedesátiminutovém písemném testu, kde bude požadována exegeze jedné perikopy (maximum 8 bodů) a čtyři doplňující otázky (každá po max. dvou bodech). Podmínkou postupu je alespoň 60% úspěšnost odpovědí.
Rozsah otázek i textů je dán sylabem zde a detailněji knihou učitele "První studium Starého zákona". Samozřejmě se předpokládá i samostatná orientace v tématice, nejen memorování.
Poslední úprava: Větrovec Pavel, Mgr. Ing., Th.D. (12.02.2024)
The exam is awarded on the basis of answers in a sixty-minute written test, where an exegesis of one pericope (maximum 8 points) and four additional questions (maximum two points each) will be required. The condition for the procedure is at least 60% success rate of answers.
The range of questions and texts is given by the syllabus here and in more detail by the teacher's book "First Study of the Old Testament" (In czech only První studium Starého zákona).
Of course, independent orientation in the topic is also assumed, not just memorization.
Poslední úprava: Větrovec Pavel, Mgr. Ing., Th.D. (12.02.2024)
Sylabus -
1. Tóra - Pentateuch - Pět knih Mojžíšových
a) úvod do studia Pentateuchu
b) charakteristika knih Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri, Deuteronomium
c) exegeze Gn 3; Gn 12,1-3; Gn 22; Ex 14; Ex 20; Dt 6,4-9
2. "Přední" proroci
a) deuteronomistická historiografie: knihy Jozue, Soudců, 1. a 2. Samuelova, 1. a 2. Královská
b) exegeze 1Sam 17
3. "Zadní" proroci
a) prorocký fenomén v Písmu a na Blízkém předním Východě
b) úvod do knih Izaiáš, Jeremiáš, Ezechiel, Dvanáct "malých" proroků
c) exegeze Iz 7; Iz 49,1-6; Jer 20,7-18; Ez 33-37; Am 1-2; Am 7-9
4. Spisy
a) poetické knihy: Žalmy, Píseň písní, Pláč; exegeze Žl 1 a Žl 23