PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Comprehending Canada - JTM500
Anglický název: Comprehending Canada
Český název: Porozumět Kanadě
Zajišťuje: Katedra severoamerických studií (23-KAS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 6 / neurčen (5)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Ing. Magdalena Fiřtová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Ing. Magdalena Fiřtová, Ph.D.
Anotace - angličtina
Poslední úprava: Mgr. Ing. Magdalena Fiřtová, Ph.D. (26.01.2023)
This online intense COIL course is hosted by Masaryk University, will take place June 19-29, 2023. The first week is designed as a reading week when students are asked to read and write their response papers to the assigned mandatory readings, the second week requires students to actively participate in the zoom classes twice a day (at 14:00 and 18:00).

Teachers:
Jeffrey Ayres - St. Michael´s College, Vermont
Magdalena Fiřtová - Charles University
Denisa Krásná - Masaryk University
Richard Nimijean - Carleton University
Tomáš Pospíšil - Masaryk University






Cíl předmětu - angličtina
Poslední úprava: Bc. Jana Poskerová (14.02.2022)
The ambition of this jointly taught international COIL course is to bring together a team of experts in Canadian studies whose insights will allow students to gain a better comprehension of Canadian society and its culture, and provide them with an opportunity to better assess the complexity of challenges Canada is currently facing. Covering a wide range of issues, such as national identity and its expression by means of branding, or by means of narrative cinema, economic exploitation of natural resources and the problems this creates, the position of the First Nations in the national fabric, as well as Canada's international relations, this interdisciplinary course will offer a variety of insights to students keen on gaining a better understanding of Canada,

The course promises a wide variety of focuses and methodological approaches by the participating teachers. Another benefit rests in the fact that the course will be attended by an international student audience, thus allowing for the mutual sharing of perspectives across the national boundaries, and for networking.
Podmínky zakončení předmětu - angličtina
Poslední úprava: Bc. Sára Lochmanová (05.02.2024)

According to the Dean's provision, the teacher evaluates the student's performance in the percentages assigned to grades A to F (https://fsv.cuni.cz/opatreni-dekanky-c-20/2019):

  • 91% and more   => A
  • 81-90%             => B
  • 71-80%             => C
  • 61-70%             => D
  • 51-60%             => E
  • 0-50%               => F

More in SMĚRNICE S_SO_002: Organizace zkouškových termínů, kontrol studia a užívání klasifikace A–F na FSV UK.

Literatura - angličtina
Poslední úprava: Mgr. Ing. Magdalena Fiřtová, Ph.D. (21.02.2023)

Students will be able to access recorded lectures, readings, and other resources that must be looked at prior to class meetings in a Moodle site hosted by Masaryk University.

Nimijean, Richard. 2005. "The Paradoxical Nature of the Canadian Identity."  Teaching Canada 23:25-3

Bradshaw, Leah. 2021. "Identity Politics and Multiculturalism: A United States/Canada Comparison." Zeitschrift für Kanada-Studien 41: 87-99.

Thomson, Deborah. 2022. "Race, the University, and Social Transformation." In The Construction of Canadian Identity from Abroad, edited by Christopher Kirkey and Richard Nimijean, 89-105. Cham: Springer International Publishing, 2022.

Eds. Lisa Charleyboy and Mary Beth Leatherdale. #NotYourPrincess: Voices of Native American Women. 2018. Annick Press Ltd. (selected works)

Kelly Struthers Montford and Chloë Taylor. “Colonialism and animality: An introduction.” Colonialism and Animality: Anti-Colonial Perspectives in Critical Animal Studies. 2020. Routledge.

Metody výuky - angličtina
Poslední úprava: Mgr. Ing. Magdalena Fiřtová, Ph.D. (21.02.2022)

This is an online intensive course.

Požadavky ke zkoušce - angličtina
Poslední úprava: Mgr. Ing. Magdalena Fiřtová, Ph.D. (26.01.2023)

1/ Active Participation in Zoom meetings (10%)

2/ Five very short (one page)  response papers to mandatory readings (50%)

3/ Research paper of 6-10 pages in length (40%)

Sylabus - angličtina
Poslední úprava: Mgr. Ing. Magdalena Fiřtová, Ph.D. (26.01.2023)
  1. Introduction
  2. National Identity,
  3. Diversity, Race, Ethnicity (Nimijean)
  4. Indigenous Studies,
  5. Literature, the Environment (Krásná)
  6. Canada-US Relations
  7. the Border, Refugees (Ayres)
  8. The Economy, Natural Resources
  9. Immigration (Fiřtová)
  10. Culture and Film (Pospíšil)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK