|
|
|
||
Klíčové směry ruské historiografie od 19. století, hlavní diskuse a spory. Kurz koncipuje hlavní témata v obecné rovině s pomocí základních textů, tak aby studenti mohli své znalosti využít k analýze konkrétních námětů ruské historické politiky. Poslední úprava: Kolenovská Daniela, Mgr., Ph.D. (04.02.2025)
|
|
||
Cílem kurzu je seznámit studenty s těmi podstatnými směry ruské historiografie, které jsou využitelné pro další výzkum a přípravu kvalifikačních prací v této oblasti. Kurz koncipuje hlavní témata v obecné rovině s pomocí základních textů, tak aby studenti mohli své znalosti využít k analýze konkrétních témat ruské historické politiky. Poslední úprava: Kolenovská Daniela, Mgr., Ph.D. (04.02.2025)
|
|
||
Hodnocení studentů je založeno na škále písmen A-F, která vychází z Opatření děkanky číslo 20/2019 (https://fsv.cuni.cz/opatreni-dekanky-c-20/2019)
Poslední úprava: Kolenovská Daniela, Mgr., Ph.D. (04.02.2025)
|
|
||
Povinná literatura základní pomůckou pro studium je stránka kurzu v Moodle: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3034
Elektronické zdroje:
Panarin další texty v rj: http://www.patriotica.ru/authors/panarin.html Filipov: http://yanko.lib.ru/books/hist/pilippov-history_dlya_uchit.pdf http://www.prosv.ru/umk/istoriya/index.html Další doporučená literatura:
Poslední úprava: Kolenovská Daniela, Mgr., Ph.D. (04.02.2025)
|
|
||
Diskuse nad četbou v rámci přednášek, samostatná četba a analýzy. https://cesnet.zoom.us/j/99873920871 Poslední úprava: Kolenovská Daniela, Mgr., Ph.D. (04.02.2025)
|
|
||
Aktivní účast ve výuce 50%, esej na zadané téma 50%. Při hodnocení esejí vyučující boduje práce následujícím způsobem: 20 pochopení tématu, 20 argumentace, 10 závěr. Student je klasifikován z celkového výsledku následovně: • 91 a více = A • 81 - 90 % = B • 71 - 80 % = C • 61 - 70 % = D • 51 - 60 % = E • 0 - 50 % = F Poslední úprava: Kolenovská Daniela, Mgr., Ph.D. (04.02.2025)
|
|
||
Tématické bloky 1. Hledání národní identity: 19. století. Vznik historické interpretace Ruska: založení Akademie věd - historie jako studijní disciplína na univerzitě, role německých historiků, normanská teorie - Tatiščev jako tvůrce první obecné koncepce, kriticko-filozofický obrat po Karamzinovi. Ključevskij. Čaadajev. Danilevskij. Solovjev. Miljukov. 2. Hledání ideální společnosti: Sovětský svaz, 20. století ruský marxismus - ideologická reinterpretace ruských dějin (Lenin,Stalin). Západní marxistická kritika (Linden). 3. Hledání ideální společnosti: Emigrace, 20. století Savickij. Eurazijství. Berdjajev: svoboda versus přirozená a sociální práva - individualismus - vztah k Bohu. 4. Postsovětská diskuse Krize identity. Parcelace sovětských dějin. Otázka náboženství. Achijezer: sémiotické problémy a umělý jazyk. Neoeurasijci: Panarin, Dugin. Historické příčiny neúspěchu SSSR - postsovětský prostor v současném světě - otázka ruské národnosti. Barsenkov, Vdovin, Filipov. 5. Západní pohled na ruské dějiny. Totalitarismus, revizionismus, sociální a kulturní dějiny. Pipes, Fitzpatrick. 6. Česká historická rusistika Masaryk, Slavík - postkomunistická diskuse, hlavní témata a současné výsledky Poslední úprava: Kolenovská Daniela, Mgr., Ph.D. (04.02.2025)
|